۲۷ فروردین ۱۳۹۸، ۲۳:۲۹
کد خبر: 83281374
T T
۰ نفر
عبدالمهدی: ادعای پمپئو درمورد فعالیت سپاه در عراق دروغ است

بغداد - ایرنا - 'عادل عبدالمهدی' نخست وزیر عراق ادعای اخیر 'مایك پمپئو' وزیر امور خارجه آمریكا مبنی بر فعال بودن سپاه پاسداران در اقتصاد عراق را رد و آن را تكذیب كرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری های عراقی، عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق عصر سه شنبه در كنفرانس خبری هفتگی خود پس از نشست هیات وزیران، با اشاره به ادعای اخیر وزیر امور خارجه آمریكا تاكید كرد كه سپاه پاسداران فعالیتی در عراق ندارد.
وی در پاسخ به سوالی در این خصوص، ضمن ابراز تعجب از ادعای پمپئو مبنی بر اینكه 20 درصد اقتصاد عراق در دست سپاه پاسداران است، گفت: این كه می گویند 20 درصد یا 10 درصد یا پنج درصد یا هر نسبت دیگری نمی دانم این ارقام را چگونه حساب كرده اند.
نخست وزیر عراق گفت: ما با ایران روابط اقتصادی و تبادل تجاری پیشرفته ای داریم اما این با داشتن روابط اقتصادی با سپاه متفاوت است.
عبدالمهدی در بخش دیگری از این كنفرانس خبری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص احتمال میانجیگری بغداد میان تهران و ریاض در جریان سفرش به عربستان، گفت كه عراق از همكاری های سیاسی و اقتصادی میان كشورها استقبال می كند و در این زمینه نیز آمادگی دارد.
عبدالمهدی در این كنفرانس خبری همچنین از سفر روز چهارشنبه خود در راس یك هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به عربستان سعودی خبر داد.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در این خصوص گفت كه بغداد و ریاض در آستانه تحولی بزرگ و تعمیق در روابط دو كشور هستند و در این سفر چندین یادداشت تفاهم میان طرفین امضا خواهد شد.
وی، سفر به فرانسه و آلمان را از دیگر برنامه های خود عنوان كرد كه تا پیش از ماه رمضان انجام خواهد شد.
نخست وزیر عراق در پاسخ به سوالی در خصوص برخی تحركات در استان بصره برای تبدیل آن به اقلیم مشابه اقلیم كردستان عراق گفت كه تاسیس اقلیم در قانون اساسی عراق ضوابطی دارد و می توان آن را انجام داد و خود مردم بصره باید در این باره تصمیم بگیرند و این حق آنهاست همانطور كه دیگران هم حق دارند نظر دیگری داشته باشند.
عبدالمهدی درعین حال گفت كه چنین تصمیمی باید حساب شده و برای تامین اهداف و منافع واقعی باشد نه این كه بصورت واكنشی انجام شود و بعدا مشكلاتی به بار بیاورد.
خاورم*4**380*

سرخط اخبار جهان