نماینده سابق مجلس: مهدویت فلسفهٔ تاریخ و آرمان است

تهران-ایرنا- نماینده سابق مجلس گفت: مهدویت نه یک آرمانشهر، بلکه آرمان است. نه یک مقطع گذار تاریخی، بلکه یک فلسفه تاریخ است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، حجت الاسلام سید عباس نبوی پژوهشگر دین و فرهنگ ، روز دوشنبه در هم اندیشی تخصصی مهدویت و چالش ها در دانشگاه امام صادق(ع)گفت: اصل حرکت به سمت قله ها در تلاطم ها و نزاع ها در تاریخ و رسیدن به مهدویت در همه فرق اسلامی و در قالب منجی در همه ادیان و مذاهب بیان شده است. اما در بحث و اندیشه شیعه امامیه این ایده پاسخگوی نکات حساس و تعیین کننده ای است. در این زمینه مشکلات و پرسش ها بر سر ارجاع به منابع روایی و قرآنی نیست. بلکه در میان متفکرین و مفسرین و اصولیان عالم اسلام پرسش های اصولی و کلامی دیگری مطرح است.

نبوی در ادامه در تشریح این پرسش ها گفت: در این زمینه اولین پرسش این است که آیا مهدویت برای تفکر جهانشمول امامیه یک فلسفه تاریخ است یا یک سیر گذار تاریخی؟ اگر فلسفه تاریخ باشد برای ما قاعده و مبنا می دهد. اگر بحث گذار تاریخی باشد، ما دایٔما باید به دنبال زمان رخداد ها و شواهد و علایم رویدادن وعده ها باشیم.

« پرسش دوم این است که آیا جامعه مهدوی آرمان است یا آرمانشهر؟ اگر آرمان است، آرمان به عنوان قواعد نهایی شمول یافته بر خلقت تفسیر میشود. اینکه مثلا عدالت بر همه خانه ها قایٔم می شود. آیا این به معنای این است که همه افراد عادل می شوند؟ خیر. اتفاقا منابع خلاف این را به ما میگویند. بلکه قایٔم شدن قیام حضرت به دنبال دوره طولانی جدال به ناعادلان است.

نبوی در تبیین پرسش سوم گفت: پرسش سوم این است که مسیر تاریخی که ما در طی عبورش هستیم خودش شامل دو پرسش قبلی است یا نه؟ آیا مهدویت همین دوران کنونی ما را تاثیر می بخشد یا خیر؟ آیا اگر فلسفه تاریخ است، شامل دوران ما هم است؟ اگر گذر تاریخی است، زمان کنونی را هم شامل می شود؟

نبوی در بیان پاسخ های خود به پرسش های مطرح شده، گفت: پاسخ من به این سوالات این است که بله، مهدویت فلسفه تاریخ است،نه گذار تاریخی. دایٔما در حال تکرار است. آن شواهد و علایم گذار تاریخی هم در دل این فلسفه تاریخ، تفسیر میشود. در پاسخ پرسش دوم هم بگویم که مهدویت آرمان است، نه آرمانشهر. در زمان خود خلافت حضرت علی (ع) هم افراد نابکار و وضعیت های نابهنجار دیده می شد.اینکه دوره ای از تاریخ بیاید که همه چیز یکسره آرمانی شود و زشتی ای نباشد شُدنی نیست. با منطق پویای حرکت تاریخ و جامعه نمی خواند.

این پژوهشگر دین و فرهنگ ادامه داد: در پاسخ به پرسش سوم هم بگویم که دوران گذار مشمول فلسفه تاریخ و مبدأ آرمانی آن است. ما مدام به سمت آرمان نزدیک می شویم و هر چقدر بتوانیم به تحقق آن آرمان کمک کنیم، تحققش را ممکن کرده ایم. مهدویت نقطه و پایان انتظار است، اما نقطه ای نیست که همه چیز بر آن انتزاع شود. ما باید برگردیم و مهدویت را دوباره بازتعریف کنیم. در آخر در اشاره به بعد اجتماعی مهدویت اشاره کنم که ما باید مهدویت را از دست خطبا نجات دهیم.
**9222**1601**

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال