نگاهی به جدیدترین اثر سینمایی ده‌نمکی

هوشمندی یک کارگردان یا عدم خلاقیت در ساخت کاراکترها؟

تهران- ایرناپلاس- جدیدترین اثر سینمایی مسعود ده‌نمکی این‌روزها بر پرده سینماهاست؛ اثری که زوج هنری‌اش برای مخاطبان جدید نیست.

در سینما و تلویزیون، برخی کاراکترها هستند که به دلیل جذابیت و خلاقیتی که در ساخت و پردازش آن‌ها وجود دارد، توانایی آن را دارند که در ذهن مخاطب به نحوی ماندگار شوند که بسیاری از ویژگی‌های ظاهری و رفتاریشان مانند تکیه‌کلام‌ها و ... برای مدتی در میان مردم فراگیر شود. این دسته از کاراکترها ممکن است به دلیل استقبال مخاطبان، سازندگانش را به ساخت مجموعه‌های بعدی یا آثاری بر مبنای آن شخصیت‌ها سوق دهد.

سریال «پژمان» مجموعه موفقی به کارگردانی سروش صحت و نویسندگی مهراب و پیمان قاسم‌خانی بود که از شبکه سوم سیما پخش شد. به دلیل موفقیت دو شخصیت اصلی مجموعه، یعنی پژمان جمشیدی و سام درخشانی و استقبال مردم از این زوج هنری، نویسنده را به ساخت فیلم سینمایی با عنوان «خوب، بد، جلف» ترغیب کرد؛ اثری که با هنرنمایی دوباره این زوج همراه شد و توانست به یک همکاری موفق دیگر بدل شود.

*خلق یک زوج هنریِ جذاب و دوست‌داشتنی
مهرماه سال 91 بود که مجموعه‌ای با عنوان «دزد و پلیس» روی آنتن شبکه سوم سیما رفت؛ سریالی که ابتدا قرار بود در ماه رمضان آن سال پخش شود. این مجموعه به کارگردانی سعید آقاخانی و نویسندگی مهراب قاسم‌خانی و تهیه‌کنندگی محسن چگینی برای تلویزیون و مخاطبانش توانست یک زوج هنری دوست‌داشتنی و جذاب را به ارمغان آورد. هومن برق‌نورد و بهنام تشکر که قبل از این سریال در «ساختمان پزشکان» با یکدیگر همکاری داشتند، در «دزد و پلیس» توانستند در یاد و خاطر بینندگان تلویزیون باقی بمانند. موضوع سریال، شخصیت‌پردازی این دو بازیگر و تکیه‌کلام‌های جذابی که کاملاً خلاقانه هم بود، عوامل ماندگاری این اثر بودند. اما تأثیرگذاری این اثر تنها به اینجا ختم نشد.

*«اخراجی‌ها» و عوامل موفقیت ده‎نمکی
مسعود ده‎نمکی از جمله کارگردانانی است که آثارش همواره مورد بحث و تبادل‌نظر منتقدان و رسانه‌ها واقع شده است. این کارگردان به دلیل ساخت مستندها و اظهارنظرهایش چه در مسائل سینمایی یا در مسائل سیاسی، نامش با حواشی بسیاری همراه شده است. اما وی توانست در سال 86 اثر پربیننده‌ای با عنوان «اخراجی‌ها» را به پرده سینماها بیاورد. فیلمی با یک موضوع تازه و جذاب و شخصیت‌هایی که به دلیل استقبال بسیار مردم از آن‌، ده‌نمکی را به ساخت قسمت دوم و سوم آن ترغیب کرد. از نکات قابل‌ توجه، خلاقیت این کارگردان در شخصیت‌پردازی‌های شکل‌گرفته این اثر است. ساخت و پرورش کاراکترهایی که از دل طبقه فرودست جامعه می‌آمدند، امر سخت و پیچیده‌ای است که ده‌نمکی این اتفاق را به‌راحتی در «اخراجی‌ها» به بهترین شکل ممکن انجام داد. این کارگردان، کاراکتر «مجید سوزوکی» با بازی کامبیز دیرباز، «رسول» با بازی حسام نواب صفوی، اکبر عبدی در نقش «بایرام لودر»، امین حیایی در نقش«بیژن» را در سه‌گانه اخراجی‌ها ر‌وانه پرده سینما کرد و بازخوردهای مثبتی هم از مخاطب عادی سینما دریافت کرد. اما در جدیدترین اثر سینمایی‌اش، از این شخصیت‌پردازی‌‌های جذاب خیلی خبری نیست.

*فیلمی که در جشنواره شرکت نکرد
«زندانی‌ها» جدیدترین اثر سینمایی ده‎نمکی است که مانند خیلی از آثار دیگر این کارگردان پرحاشیه بود. این اثر که در تابستان سال 97 کلید خورد در ابتدا همه تصور داشتند که در جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت. کارگردان محصول سینمایی سازمان اوج، در یک عمل کاملاً تعجب‌برانگیز از پر کردن فرم جشنواره خودداری کرد. ده‌نمکی درباره این تصمیم گفت: «بعضی کارها و فیلم‌ها از جنس رقابت نیستند و در فضای رقابتی حرف اصلی آن‌ها گم می‌شود. حرف از معنویت و مفاهیم اخلاقی و عرفانی و فیلم‌هایی از جنس «رسوایی 1 و2» و حالا هم زندانی‌ها از این‌گونه‌اند.» وی در خاتمه عنوان کرد: «این عدم حضور به معنی گله کردن از کسی نیست، فقط یک گام عملی است برای اکران فیلم برای عموم مردم.»

*هوشمندی کارگردان یا عدم خلاقیت
تقریباً یک ماه از اکران این اثر سینمایی گذشته است. اثری با بازی هدایت هاشمی، بهنام تشکر و هومن برق‌نورد که تاکنون نزدیک به دو و نیم میلیارد فروش داشته است. اما نکته قابل‌ بحث در این فیلم سینمایی این است که زوج هنری این اثر ما را به یاد همان زوج «دزد و پلیس» می‌اندازد. هرچند که بهنام تشکر از شخصیت ناصر در آن سریال فاصله دارد، اما بازی هومن برق‌نورد در این اثر، همان داوودِ «دزد و پلیس» را برای ما تداعی می‌کند. لحن، صدا، شخصیت و ویژگی‌های رفتاری و گفتاری این نقش دقیقاً همان‎هایی است که در آن سریال دیده می‌شود. حال جای سؤال دارد که ده‌نمکی، کارگردانی که توانسته کاراکترهای بسیاری را در آثارش خلق کند که برای مخاطب جذابیت داشته باشد و آن‌ها را هم تا فصل سوم اثرش همراه کند، چرا باید به چنین تکراری دست بزند؟ آیا این را باید از هوشمندی‌ این کارگردان برای جذب مخاطب و بهتر دیده شدن این اثر دانست یا عدم توانایی این کارگردان در خلق یک شخصیت جدید و یک زوج هنری متفاوت و تازه در سینمای کشور را دلیل این اتفاق بدانیم.

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال