۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۵۳
کد خبر: 83275954
T T
۰ نفر

زنی جوان؛ راهگشای تهیه اولین تصاویر از سیاهچاله ها

۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۵۳
کد خبر: 83275954
زنی جوان؛ راهگشای تهیه اولین تصاویر از سیاهچاله ها

تهران- ایرنا- 'كیتی بومن' دانشجوی پسادكتری دانشگاه ام آی تی، دانشمند جوانی است كه الگوریتمش منجر به تهیه اولین تصویر از سیاهچاله شد.

به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا، كیتی بومن زمانی كه فرآیند توسعه یك الگوریتم را برای تهیه تصویر سیاهچاله موجود در قلب كهكشان Messier 87 واقع در فاصله 55 میلیون سال نوری از زمین رهبری می‌كرد، دانشجوی دكترای علوم كامپیوتر و هوش مصنوعی در دانشگاه ام آی تی بود.
بومن یكی از 200 محققی بود كه در تهیه تصویر سیاهچاله نقش داشت؛ اما در روز چهارشنبه تصویر درخشانی كه از سیاهچاله فضایی روی نمایشگر كامپیوتر او نقش بست، به سرعت منتشر شد و مشخص گردید نقش حیاتی بومن در این تحقیقات مانند بسیاری از زنان دانشمند و محقق به درستی در تاریخ مشخص نشده است.
اطلاعاتی كه برای ساخت تصویر سیاهچاله مورد استفاده قرار گرفت، توسط تلسكوپ Event Horizon كه مجموعه‌ای از 8 تلسكوپ رادیویی واقع در نقاط مختلف زمین است، به دست آمده است.
بومن 6 سال قبل به عنوان یك محقق ارشد 23 ساله وارد گروه تحقیقاتی شد و وظیفه او تولید الگوریتمی برای ساخت یك تصویر واحد از سیاهچاله فضایی با استفاده از حجم عظیم اطلاعات فضایی به دست آمده از تلسكوپ بود. با وجود این كه تخصص او در علوم كامپیوتر بود، بومن و گروه او مدت 3 سال را صرف كدنویسی الگوریتم كردند. او دو سال دیگر را با كمك متخصصان تلسكوپ، صرف توسعه و بررسی نحوه طراحی تصویر سیاهچاله كرد.
در ماه ژوئن سال میلادی گذشته، بالاخره اطلاعات تلسكوپ تكمیل شد و بومن و همكارانش توانستند عملكرد الگوریتم خود را به طور مقتضی مورد آزمایش قرار دهند و تنها با فشردن یك دكمه، تصویر نارنجی رنگی از پدیده‌ای كه تا آن زمان تصور می‌شد قابل مشاهده نیست، روی نمایشگر بومن نقش بست. با وجود این رونمایی از تصویر سیاهچاله فضایی در روز چهارشنبه توسط 200 محقق و پژوهشگر انجام گرفت.
علمی**9259**1485
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه