۲۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۴۶
کد خبر: 83271557
T T
۰ نفر

ماريا آيوازيان پژوهشگرِ فرهنگ و تاريخ ارمني درگذشت

۲۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۴۶
کد خبر: 83271557
ماريا آيوازيان پژوهشگرِ فرهنگ و تاريخ ارمني درگذشت

تهران-ايرنا- ماريا آيوازيان از پژوهشگران فرهنگ و تاريخِ ارمني كه دستاوردهاي مطالعاتي گسترده اي در اشتراكات دو كشور ايران و ارمنستان انجام داد درگذشت.

به گزارش روز سه شنبه فرهنگي ايرنا، ماريا آيوازيان (ترزبان) از پژوهشگران فرهنگ و تاريخ و زبان ايران و ارمنستان است كه آثار متعددي را با محوريت اشتراك هاي تاريخي و اسطوره اي، ايران و ارمنستان توليد كرده است.
«اشتراكات اساطيري و باورها در منابع ايراني و ارمني»، «دوگانه‌هاي زبان ارمني و مترادفات آن در زبان فارسي»، «ريشه‌هاي نام‌هاي خاص ارمني برگرفته از زبان‌هاي ايراني»، «استاد هراچيا آچاريان و ايران‌شناسي» و «وام‌واژه‌هاي ايراني مياني غربي در زبان ارمني» شماري از كتاب‌ها و آثار زنده‌ياد آيوازيان بود.
ايران و ارمنستان داراي روابط تاريخي، سياسي و فرهنگي بسيار گسترده در طي هزاره هاي متمادي تاريخي بوده اند، ارمنستان از دوران حاكميت مادها تحت نفوذ شاهنشاهي ايران قرار گرفت؛ اين آغاز اثرگذاري هم در عرصه سياست و هم در عرصه فرهنگ و باروهاي ديني بود.
اثرگذاري ايرانيان بر ارامنه از لحاظ ديني تا زمان مسيحي شدن ارمنستان در ميانه‌ قرن سوم به دست «گريگوري روشنگر» برقرار بود، با توجه به همنژادي ارامنه و ايرانيان و نزديكي جغرافيايي دو سرزمين به يكديگر چنين به نظر مي‌آيد كه اين دو قوم در زمينه هاي گوناگون از جمله اديان و باورها تاثيرات متقابل بر هم داشته اند، با اين نگاه در پژوهش حاضر به بررسي جايگاه ايزدبانو اَناهيتا در ميان ارامنه و ايرانيان در دوران باستان پرداخته شده و ريشه هاي اثر گذاري الهه‌ي ايراني بر ايزد ارمني را مورد بررسي قرار مي دهيم.
همچنين جشن‌هاي مشترك ميان ارمنيان و ايرانيان، زازاها قومي ناشناخته، نظري اجمالي به تاريخ اجتماعي، سياسي، اقتصادي دو كشور ايران و ارمنستان و آثار مورخان و نويسندگان ارمني درباره ايران، گزيده ايي از نهج البلاغه به زبان ارمني، قوم گوران، زازاها قومي ناشناخته، لغات همريشه زبانهاي ارمني و پهلوي با مقايسه با زبان‌هاي مانوي و فارسي نو مقاله‌هاي وي را تشكيل مي‌دهند كه در فصلنامه پيمان به چاپ رسيده است.
فراهنگ**9031**3009

سرخط اخبار فرهنگ