۱۹ فروردین ۱۳۹۸، ۲۲:۲۸
کد خبر: 83270145
T T
۰ نفر
روسیه و تركیه بدنبال رسیدن به تراز تجاری 100 میلیارد دلاری

مسكو - ایرنا - رئیس جمهروی تركیه در دیدار با فعالان اقتصادی مطرح روسیه و تركیه كه با حضور ولادیمیر پوتین برگزار شد، اعلام كرد كه سران دو كشور رسیدن به تراز تجاری 100 میلیارد دلاری را هدف قرار داده اند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از كرملین، رجیب طیب اردوغان با تاكید بر اهتمام كشورش برای گسترش روابط در همه سطوح با روسیه خطاب به فعالان اقتصادی دو كشور گفت برای رسیدن به این سطح از تراز تجاری باید راه های جدیدی یافت ضمن اینكه دستور العمل لازم در این رابطه به تمامی وزارتخانه ها ارسال شده است.
وی تراز تجاری فعلی دو كشور را حدود 26 میلیارد دلار و روسیه را سومین شریك تجاری تركیه خواند و اظهار داشت: سطح واردات كالاهای روسی به تركیه بسیار پایین است اما ظرفیت های زیادی در حوزه های مختلف برای افزایش سطح همكاری های تجاری وجود دارد.
وی به لزوم تسریع در روند صدور ویزا و تسهیل امر حمل و نقل برای رسیدن به اهداف تعیین شده اشاره كرد و گفت: تركیه به سرمایه گذاران روس و شركت های آنان به عنوان سرمایه گذار خارجی نگاه نمی كند بلكه آنان را سرمایه گذار داخلی به حساب می آورد.
اردوغان اظهار داشت: یكی از پایه های اصلی اقتصاد، همكاری در حوزه انرژی است و ما بر همین اساس چندین پروژه بزرگ با طرف روسی داریم كه نیروگاه هسته ای آغ كویو، جریان انتقال گاز روسیه از طریق خشكی و دریا به تركیه و اروپا از این دست هستند.
رئیس جمهوری تركیه این را هم گفت كه دو طرف می خواهند به سرعت مبادله بر اساس پول ملی را به اجرا درآورند تا بتوانند از خود در مقابل دستكاری در بازارهای ارز خارجی دفاع كنند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در این دیدار تركیه را شریك تجاری كلیدی روسیه خواند و اظهار داشت: صندوق سرمایه گذاری روسیه قراردادی به ارزش یك میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در تركیه اختصاص داده است.
پوتین همچنین به تمایل كشورش برای سرمایه گذاری مشترك با طرف تركیه ای در كریمه و چندین منطقه دیگر روسیه اشاره كرد و اظهار داشت كه پتانسیل خوبی برای همكاری در این منطقه وجود دارد.
گفتنی است، روسیه از سال 2014 كریمه اوكراین را جزئی از خاك خود اعلام كرده است و تركیه تا امروز همواره از این موضع انتقاد و خواهان بازگرداندن كریمه به اوكراین شده است.
پوتین در بخش دیگری از سخنان خود با ارایه گزارشی از وضعیت اقتصادی كشورش، سرمایه گذاری خارجی در روسیه را مطمئن خواند و اظهار داشت: صدها میلیارد دلار برای توسعه مهمترین بخش های اقتصادی و حوزه های اجتماعی در روسیه سرمایه گذاری خواهد شد كه اجرای این طرح ها چشم انداز قابل توجهی را پیش روی سرمایه گذاران خارجی ازجمله طرف تركیه ای قرار می دهد.
پوتین این را هم گفت كه طرف روس از سرمایه گذاران تركیه ای در این كشور به شكل كامل حمایت خواهد كرد تا حاشیه امنیت كافی برای اطمینان از كار و سود حاصل از آن بدست آورند.
اروپام ** 1346 **

سرخط اخبار جهان