۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۹:۰۹
کد خبر: 83258926
T T
۰ نفر
ساخت بزرگترين فرودگاه پاكستان در بندر گوادر كليد خورد

اسلام آباد - ايرنا - عمليات اجرايي ساخت بزرگترين فرودگاه پاكستان در بندر «گوادر» روز جمعه با حضور مقام هاي عالي رتبه سياسي و نظامي اين كشور آغاز شد.

به گزارش ايرنا به نقل از رسانه هاي دولتي پاكستان، مراسم افتتاح عمليات اجرايي ساخت فرودگاه بزرگ بندر گوادر امروز با حضور «عمران خان» نخست وزير و ژنرال «قمر جاويد باجوا» فرمانده ارتش پاكستان در شهر گوادر برگزار شد.
براساس اين گزارش، چين به عنوان شريك اصلي طرح هاي توسعه در بندر گوادر، در تلاش است تا با همكاري پاكستان بزرگترين فرودگاه اين كشور را در منطقه بلوچستان احداث كند.
منابع خبري اعلام كردند: مقدمات اوليه ساخت و ساز بزرگترين فرودگاه پاكستان به وسعت چهار هزار و 300 هكتار تكميل شده است.
به گفته مقامات چيني، مانند ديگر پروژه‌هاي اقتصادي مربوط به طرح راهروي مشترك اقتصادي پاكستان و چين، فرودگاه بين‌المللي گوادر نيز از محل اعطاي وام چين تأمين مالي نشده بلكه از طريق تخصيص اعتبار توسط دولت پكن صورت گرفته است.
توافق اعطاي اين اعتبار در سال 2017 ميان دو كشور به امضا رسيد و با ساخت فرودگاه بين‌المللي گوادر پاكستان مي‌تواند بيش از نيمي از هواپيماهاي مدرن شركت‌هاي هوايي جهان را پشتيباني كند.
پاكستان در حال حاضر داراي چندين فرودگاه بين‌المللي بزرگ مانند كراچي به وسعت سه هزار و 700 هكتار، فرودگاه اسلام آباد با سه هزار و 600 هكتار و لاهور با دو هزار و 800 هكتار است اما فرودگاه جديد گوادر در صورت ساخته شدن وسعتي به اندازه چهار هزار و 300 هكتار خواهد داشت.
به گزارش ايرنا، كريدور اقتصادي پاك چين موسوم به سي پك، مجموعه ‌اي از طرح ‌هاي زير بنايي است كه در حال حاضر با سرمايه گذاري چين در پاكستان در حال ساخت است.
ارزش اوليه طرح هاي سي پك در ابتدا 46 ميليارد دلار بود كه اكنون به 62 ميليارد دلار افزايش يافته است. اين طرح كه در واقع يك شبكه ارتباطي منطقه‌ اي است مي‌تواند ارتباطات بين كشورهاي منطقه را گسترش دهد.
راهروي اقتصادي سي پك شامل پروژه‌هايي از ساخت جاده، راه آهن، بندر و كانال‌هاي ارتباط هوايي و داده‌ها و فيبر نوري، همكاري انرژي، مناطق عملياتي، پارك‌هاي صنعتي، توسعه صنعتي و ريشه كني فقر، همكاري توريستي و ارتباطات مردم با مردم و همكاري در عرصه‌هاي مرتبط بازندگي مردم مي‌شود.
احداث شبكه‌هاي حمل نقل ريلي و جاده‌اي از شمال شرق پاكستان هم مرز با چين تا جنوبي غربي اين كشور در بندر گوادر از مهم‌ترين طرح‌هاي طرح راهرو سي پك است.
شبد*274**9122