در گفت و گو با سی سی تی وی چین؛

مدیرعامل ایرنا: دوران یکجانبه گرایی رسانه های غربی پایان یافته است

بوائو- چین- ایرنا- مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با تاکید به اینکه «دوران یکجانبه گرایی رسانه های غربی پایان یافته است» گفت: رسانه های آمریکایی در قرن بیستم سیطره وسیعی بر جهان داشتند اما تحولات عظیم در قرن 21 در حوزه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و رسانه ای، روند غربی شدن رسانه ای در جهان را خاتمه داد.

به گزارش ایرنا ، سید ضیا هاشمی روز پنجشنبه در بوائو چین در گفت و گو با تلویزیون دولتی چین (سی سی تی وی) خاطرنشان کرد: انتظار می رود در قرن 21 رسانه های آسیایی همطراز با پیشرفت های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشورهایشان رشد کنند و یک جانبه گرایی را از رسانه های غربی بگیرند و در دنیا نقش آفرینی بالاتری داشته باشند.
هاشمی که به دعوت رسمی طرف چینی به این کشور سفر کرده است ، امروز در اجلاس آسیایی بوائو که با حضور بیش از دو هزار نفر از شخصیت های فرهنگی، رسانه ای، اقتصادی و سیاسی جهان و با سخنرانی «لی که چیانگ» نخست وزیر چین در شهر بوائو در جنوب این کشور آغاز شد، شرکت کرد.
اجلاس بوائو یکی از مهمترین مجامع و همایش های همکاری اقتصادی، فرهنگی و سیاسی میان کشورهای آسیایی و دیگر کشورهای دنیا به حساب می آید که تا روز 30 مارس (10 فروردین) ادامه دارد.

** عصر پساغربی آغاز شده است
هاشمی با بیان اینکه «عصر پساغربی» آغاز شده و جایگاه رسانه های آسیایی نیز در حال ارتقا است، اظهار داشت: رسانه های قاره آسیا به ویژه شبکه های اجتماعی از نظر نرم افزاری و سخت افزاری چنان قدرتمند و در بسیاری موارد منبع و جریان ساز خبرهای مهم شده اند که دیگر رسانه های غربی نمی توانند مانند قبل موقعیت انحصاری داشته باشند.
وی با اشاره به ظهور و تقویت رسانه های قدرتمند در کشورهای آسیایی از جمله چین، کره، روسیه و ژاپن گفت: همزمان با این تحولات ، رسانه های ایرانی نیز با جرات و اعتماد به نفس بالاتر در حال تولید اخبار سریع، موثر و جهت دهنده به افکار عمومی هستند و در سطح آسیا و جهان حرفی برای گفتن دارند.
مدیرعامل ایرنا تصریح کرد: علیرغم این پیشرفت های رسانه ای، نفوذ و جایگاه رسانه های آسیا در جهان هنوز همطراز با اهمیت و جایگاه سیاسی و اقتصادی این قاره نیست، اما چشم انداز روشنی پیش روی رسانه های آسیایی قرار دارد.

** تاکید بر ایجاد سازمان های فراگیر و حرفه ای
هاشمی در ارتباط با افزایش همکاری رسانه های آسیایی نیز تاکید کرد که می توان علاوه بر استفاده از زیرساخت ها و تشکیلات موجود مانند سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا)، اتحادیه رادیو و تلویزیون های آسیا (ای.بی.یو) و بهبود عملکرد آنها، نسبت به راه اندازی سازمان های جدید و فراگیر تخصصی و حرفه ای اقدام کرد.
وی با بیان اینکه « امروز به همکاری های متقابل نیاز داریم»، افزود: این همکاری ها صرفا یک کار خوب نیست بلکه یک ضرورت است که باید آن را توسعه دهیم و «سازمان همکاری های رسانه ای آسیا» که چین از پیشتازان شکلگیری آن است فرصت خوبی برای این همکاری ها است.
مدیرعامل ایرنا، یکی از زمینه های همکاری های رسانه ای میان کشورهای آسیایی را تقویت نهادها و سازمان های رسانه ای دانست و گفت: یکی دیگر از زمینه های این همکاری ها مبادله توانمندی ها در حوزه های مختلف به ویژه حوزه فناوری و توانمندی های خبری است.
هاشمی اظهارداشت: همان طور که کشورهای آسیایی از نظر قدرت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به رقیبی برای غرب تبدیل شده اند، رسانه های این کشورها نیز قادرند به پیشرفتی همسنگ این قدرت ها دست یابند.
وی تصریح کرد: تشریک مساعی و هم افزایی که در اثر همکاری های رسانه ای به دست می آید، نه تنها می تواند به تسریع روند توسعه کشورهای آسیایی و ترویج دوستی و صلح میان کشورهای قاره کهن منجر شود، بلکه باعث ارتقا جایگاه آسیا در نظام گردش اخبار و اطلاعات در سراسر جهان خواهد شد.

** رسانه های ظرفیتی برای همدلی مردم دنیا
مدیرعامل ایرنا خاطرنشان کرد: رسانه ها می توانند در ایجاد همدلی میان مردم دنیا موثر باشند و واقعیت ها و مسایل مهم در کشورها را به خوبی منعکس کنند و باعث همبستگی بیشتر، صلح و همزیستی شوند.
وی با اشاره به سیل گسترده ای که در روزهای اخیر ایران را فرا گرفته است گفت: رسانه ها همچنین می توانند در شرایط بحرانی از جمله سیل و حوادث طبیعی، همدلی و عواطف بشریت را تقویت کرده و بر انگیزانند و همبستگی ایجاد کنند.
هاشمی تاکید کرد: رسانه ها در عرصه سیاسی هم که شاهد جنگ سیاسی تجاری آمریکا با کشورهای بزرگی مانند چین و ایران هستیم می توانند واقعیت ها را به اطلاع مخاطبان برسانند و با تنویر افکار عمومی استقلال و قدرت جوامع و کشورها را تقویت کنند و قرن 21 را به قرن همدلی و استقلال ملت ها تبدیل کنند.
مدیرعامل ایرنا تصریح کرد: رسانه های بزرگ مسئولیت اجتماعی بزرگی دارند و با توجه به توانمندی های تکنولوژی که رسانه های آسیایی از جمله 'سی سی تی وی' و ایرنا دارند باید نقش خود را در شرایط نوین جهان ایفا کنند.
وی با اشاره به دومین حضور خود در نشست سران رسانه های آسیا در بوائوچین گفت: در یک سال گذشته هیات های رسانه ای مختلفی میان ایران و چین تبادل شده است و این حضورها در راستای ارتقای همکاری های رسانه ای بسیار مفید است.

** آمادگی ایرنا برای تعامل با رسانه های چین
هاشمی با تقدیر از رشد توانمندی های رسانه ای که در چین ایجاد شده است گفت: ایرنا آماده افزایش همکاری و تعامل رسانه ای با رسانه های چین در حوزه های مختلف است.
مدیرعامل ایرنا با اشاره به شعار نشست سران رسانه های آسیایی با عنوان «سرنوشت مشترک، اقدام مشترک» افزود: این شعار پیام دقیق و معنای بزرگی دارد، ما سرنوشت مشترک و پیوندهای جغرافیایی و تاریخی ریشه داری با یکدیگر داریم و باید به آن ارج بنهیم.
وی تصریح کرد:آسیا در بردارنده کشورها و تمدن های بزرگی است و این همکاری ها و نشست ها می تواند در هم افزایی میان انها بسیار مهم باشد.
هاشمی تاکید کرد: جامعه بشری به ویژه چین و ایران یک وجه مشترک دیگر هم دارند و آن پدیده ای است که در راس جامعه سیاسی آمریکا ظهور کرده و دردسر ها و مزاحمت هایی برای دو کشور ایجاد کرده است.
مدیرعامل ایرنا خاطرنشان کرد: این عامل بیشتر ما را به یکدیگر نزدیکتر می کند و باعث می شود که فعالیت های مشترک رسانه ای بیشتری داشته باشیم تا ملت ها از این دردسر رهایی یابند.
هاشمی که به دعوت رسمی طرف چینی به این کشور سفر کرده، قرار است فردا ( جمعه)در نشست امسال سران رسانه های آسیا ، ضمن دیدار و گفت و گو با سران و مقامات رسانه های چینی و خارجی، در مورد ضرورت توسعه همکاری رسانه ای در آسیا سخنرانی کند.
میزبان نشست سران رسانه های آسیا که با هدف بررسی نقش جدید رسانه ها در ارتباطات جهانی، توسعه رسانه ها و همکاری های رسانه ای در آسیا برگزار می شود دولت چین و مجمع آسیایی بوائو است و گروه رسانه ای چین هم مسئولیت برگزاری آن را به عهده دارد.
گروه رسانه ای چین حدود یک سال پیش از ادغام سه رسانه اصلی و دولتی این کشور شامل رادیو بین المللی چین، سی سی تی وی (تلویزیون دولتی چین) و رادیو ملی چین تشکیل شده است.
برگزاری نشست اصلی رهبران رسانه های آسیایی، راه اندازی سازمان همکاری رسانه های آسیا (AMCO) و مرکز تبادل برنامه این سازمان از دیگر برنامه های مرتبط با نشست سران رسانه های آسیا است.
موضوع نشست سران رسانه های آسیا به عنوان یکی از نشست های اصلی مجمع آسیایی بوائو که با حضور سران رسانه های بیش از 40 کشور آسیا و جهان به مدت سه روز برگزار می شود «همکاری های رسانه ای در عصر جدید» است.
**آساق**1904**

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال