۷ فروردین ۱۳۹۸، ۲۳:۲۳
کد خبر: 83257438
T T
۰ نفر
همتی: حكم توقیف بخشی از دارایی‌های بانك مركزی لغو شد

تهران - ایرنا - رئیس كل بانك مركزی شامگاه چهارشنبه در واكنش به رای دادگاه لوكزامبورگ به نفع ایران در پرونده‌ مربوط به 11 سپتامبر اعلام كرد: امروز حكم توقیف 1.7میلیارد دلار از دارایی های بانك مركزی لغو شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی بانك مركزی، عبدالناصر همتی با اشاره به رای دادگاه گفت : امروز خبر خوبی از همكاران حقوقی ام دریافت كردم. خبر كوتاه اما بسیار مهم بود. جمهوری اسلامی ایران به یك پیروزی مهم حقوقی دیگر در مقابل آمریكا دست یافت.
همتی ادامه داد: درپی شكایت بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران و همكاری صمیمانه وزارت امور خارجه، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و مركز حقوقی ریاست جمهوری و دفاعیات حقوقی قوی و مستدل حقوقدانان كشورمان، حكم توقیف 1.7میلیارد دلار از دارایی های بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران توسط دادگاه لوگزامبورگ لغو شد.
دارایی بانك مركزی با درخواست یك دادگاه آمریكایی به بهانه دست داشتن ایران در حادثه 11سپتامبر توقیف شده بود.
دادگاهی در لوكزامبورگ اما روز چهارشنبه با درخواست آمریكا برای پرداخت غرامت به قربانیان این حادثه تروریستی از محل دارایی های ایران مخالفت و حكم توقیف این دارایی ها را لغو كرد.
این دادگاه اعلام كرد كه ادله مورد استناد آمریكا در این پرونده برای لغو مصونیت جمهوری اسلامی ایران و بانك مركزی كشور، در مطابقت با قوانین بین‌المللی نیست.
شبس ** 9386 **1859

سرخط اخبار سیاست خارجی