۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۲۱
کد خبر: 83250587
T T
۰ نفر

آمریكا انحصار حوزه دفاعی تركیه را طلب می كند

۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۲۱
کد خبر: 83250587
آمریكا انحصار حوزه دفاعی تركیه را طلب می كند

تهران-ایرنا- مقامات آمریكایی اعلام كردند: احتمال دارد به زودی روند تحویل جنگنده های 'اف35' را به تركیه در راستای مخالفتشان با خرید پدافند هوایی 'اس 400' روسیه متوقف كنند.

به گزارش روز پنجشنبه خبرگزاری رویترز، توقف روند تحویل این جنگنده ها، حاوی جدی ترین پیام آمریكا به تركیه و تاكید بر این نكته است كه آنكارا نمی تواند هم 'اف35' پیشرفته آمریكایی و هم سامانه پدافند هوایی 'اس400' روسیه را همزمان در اختیار داشته باشد.
'كتی ویلبرگر' سرپرست واحد امور امنیت بین المللی وزارت دفاع آمریكا به این خبرگزاری گفته است كه اس400 یك كامپیوتر است، اف 35 هم یك كامپیوتر است، نمی توان كامپیوتر خود را به كامپیوتر دشمن وصل كرد و اساسا این كاری است كه ما انجام نمی دهیم.
به گفته ویلبرگر، برای ارسال جدیت پیام آمریكا به آنها (تركیه) می توان مقوله های بسیاری را متوقف كرد.
به اعتقاد 'بلنت علیرضا'، مدیر پروژه تركیه در اندیشكده مركز مطالعات راهبردی و بین المللی، حذف تركیه از فهرست دریافت كنندگان اف 35 در حكم شدیدترین بحران در رابطه واشنگتن و آنكارا در طول دهه های گذشته است.
علیرضا با اشاره به سرد شدن رابطه آمریكا و تركیه بر سر راهبرد آنكارا در سوریه، تحریم های ایران و بازداشت كارمند كنسولگری آمریكا، گفت: توقف روند تحویل اف 35، یك نشانه و نه علت مشكل بین دو كشور است.
به نوشته رویترز، بسیاری از مقامات آمریكایی كه خواستند نامشان فاش نشود، سیر بهبود روابط بین آنكارا و مسكو را با نگرانی دنبال می كنند و از آن بیم دارند كه تركیه به تدریج از سازمان پیمان آتلانتیك شمالی موسوم به ناتو فاصله بگیرد.
حضور مقامات یا پیمانكاران روسیه در پایگاه های تركیه كه اف 35 های آمریكایی هم در آن مستقر باشند، برای مقامات آمریكایی قابل هضم نیست.
تنش های بین تركیه و آمریكا ممكن است تشدید شود و چنانچه آنكارا قرارداد خرید اس 400 را با روسیه امضا كند، تركیه احتمالا با تحریم های آمریكا مواجه خواهد شد.
با توجه به این كه آنكارا قطعاتی از این جنگنده ها، از جمله تجهیزات فرود، نمایشگرهای كابین خلبان و موتور، را تولید می كند، حذف تركیه از فهرست دریافت كنندگان اف 35 پیامدهای گسترده ای دارد.
ویلبرگ خاطر نشان كرد، با توجه به تنشی كه در روابط آمریكا و تركیه ایجاد شده است، واشنگتن برای تولید این قطعات، كشورهای دیگری از اعضای ناتو را جایگزین تركیه می كند.
واشنگتن كه درصدد متقاعد كردن تركیه به خرید سامانه پدافند دفاعی پاتریوت به جای اس400 روسیه است،
به آنكارا هشدار داده است چنانچه تغییر رویه ندهد، پیشنهاد آمریكا برای فروش پاتریوت به تركیه نیز منتفی خواهد شد.
آساق**1088**1104**
۰ نفر