بخش دوم- اشرفی در گفت‌وگو با ایرناپلاس:

برای مدیران تغییر خانم‌ها نسبت به آقایان کم هزینه‌تر است

تهران-ایرناپلاس- معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران می‌گوید: معمولاً سازمانی غیررسمی پشت آقایان وجود دارد و چون خانم‌ها دنبال آن سازمان غیررسمی و پشتوانه‌ها نیستند، حذف کردن آن‌ها برای مدیران کم هزینه‌تر است.

سکینه اشرفی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایرناپلاس با اشاره به بدهی‌های دولت به شهرداری تهران می‌گوید شهرداری تهران در دوران مدیریت جدید سه رویکرد برای احصای مطالبات خود مدنظر قرار داده است.

بخش دوم گفت‌وگو وی را در ادامه می‌خوانید؛

ایرناپلاس: روایت‌های متفاوتی از بدهی دولت به شهرداری تهران وجود دارد، رقم دقیق این بدهی چقدر است؟

اشرفی: یکی از مواردی که مدیریت جدید شهر تهران به دنبال آن است همین بحث مطالبات شهرداری تهران از دولت است. تقریباً از سال 87 تا 95، مطالبات شهرداری از دولت را موردبررسی قرار دادیم. که بر اساس آن، دولت موظف بوده بیش از6 هزار میلیارد تومان در حوزه‌های مختلف مانند حمل و نقل همگانی، یارانه بلیت برای حوزه مترو و اتوبوس‌رانی و بافت فرسوده به شهرداری پرداخت کند.

6هزار و 700 میلیارد تومان رقم قطعی بدهی دولت به شهرداری

بحثی دیگری هم هست که دولت در مواردی مجاز بوده کاری انجام دهد که اگر این رویکرد را در نظر بگیریم، میزان بدهی دولت را تا 24 هزار میلیارد تومان هم می‌توان در نظر گرفت. اما آنچه قطعی است و تکلیف دولت در این حوزه حساب می‌شود، 6 هزار و 700 میلیارد تومان است.

مذاکراتی با دولت در حال انجام است که مورد حسابرسی خزانه کل کشور هم قرار می‌گیرد تا ما بتوانیم بخشی از این مطالبات را با بحث بدهی بانکی شهرداری تهاتر کنیم. الان هم تقریباً حدود 400 میلیارد تومان بودجه سال 97 را خود آقای حناچی پیگیری کردند و سازمان برنامه و بودجه کشور هم خودش را مکلف کرده که حداقل این مطالبات سال 97 را پرداخت کند. آخرین اطلاعی ما داریم این است که می‌خواهند آن‌ها را به‌صورت اسناد خزانه در اختیار شهرداری قرار دهند.

ایرناپلاس: شما در متن تهیه و تدوین برنامه سوم شهرداری تهران قرار دارید، از نظر شما نقاط قوت برنامه سوم چیست؟

اشرفی: مهم‌ترین ویژگی برنامه سوم که در برنامه اول و دوم دیده نشده، این است که این برنامه، برنامه شهر تهران است نه صرفاً برنامه شهرداری تهران. با توجه به این موضوع برنامه سوم شهر تهران حداقل این تیتر برایش انتخاب شده که شهرداری تهران صرفاً مدیر شهر تهران نیست، بلکه شاید به قول معروف مدیر هماهنگی کننده شهر تهران است.

**اولویت‌های هر محله توسط شهروندان مشخص می‌شود

دستگاه‌های مختلف تکالیف قانونی، اختیارات و وظایف قانونی دارند که باید در حوزه مدیریتی شهر تهران بر اساس قوانین بالادست انجام دهند. بنابراین نیاز است در این برنامه شهرداری تهران همراه با دستگاه‌های اجرایی استانی و ملی در پایتخت کشور ایران که شهر تهران است بتواند یک برنامه همراه، هماهنگ و هم‌افزا اجرا کنند. یکی از موضوعات دیگر در برنامه سوم تهران مشارکت شهروندان است. ما در برنامه سوم شهر تهران دنبال پیگیری مشارکت محوری هستیم. دنبال ارتقای زیست‌پذیری شهر تهران با توجه به مشارکت شهروندان تهران هستیم. به همین جهت است که سه سطح برنامه برای شهر تهران موردنظر قرار گرفته است. برنامه کلان‌شهر تهران، برنامه مناطق شهر تهران و برنامه محله شهر تهران این سه سطح هستند. در برنامه محله، 150 محله مورد پایلوت قرار خواهد گرفت و تا انتهای سال 97 توسط شهروندان مورد تدوین قرار می‌گیرد، همان‌طور که می‌دانید این برنامه‌ریزی پایین به بالاست و توسط شهروندان در حال تدوین است. در واقع بر این اساس، اولویت‌های هر محله توسط شهروندان مشخص می‌شود و مناطق و شهرداری تهران موظف است بر اساس اولویت‌هایی که توسط هر محله تعیین شده و مشارکت محله برنامه‌های خودش را به مورد اجرا قرار دهد.

ایرناپلاس: پنج ماه از حضور شما در شهرداری تهران می‌گذرد. چرا شایعه رفتن دور شما زیاد است و حتی در خبرها شنیدیم که فرد جایگزین هم برایتان انتخاب می‌کنند؟

اشرفی: این موضوع فقط مختص من نیست. برای برخی معاونان دیگر هم این شایعه وجود دارد. گاهی اوقات بعضی معاونان می‌آمدند در شورای معاونان می‌گفتند «نمی‌دانستیم که بیایم یا نه، چون شایعه شده که جایگزین ما را هم انتخاب کرده‌اند.» مشکلی که به نظر من در مورد زنان مطرح است این است که مدیریت زنانه نه در شهر تهران بلکه در سطح کلان کشور یک مدیریت نو است و زنان تا پیش از این، ورود جدی در حوزه مدیریت شهر و کشوری نداشتند.

**برخی دنبال این بودند که بیشتر از آنچه تخصیص گرفته، دریافت کنند

من یادم است چند وقت پیش آقای روحانی بحثی مطرح کردند که حوزه‌های مالی را به خانم‌ها بسپارید، چون خانم‌ها اهل معامله نیستند. برای خود من هم در این پنج ماه که در سمت معاون برنامه‌ریزی قرار گرفتم به هر حال مواردی مطرح می‌شد که پذیرش آن از طرف ما انجام نشد. تقاضاها این بود که تسهیلگری بیشتری در بعضی مسائل داشته باشیم. اما مضیقه مالی در شهرداری زیاد است. هنوز خیلی از منابع درآمدی غیر نقدی که باید تحقق پیدا می‌کرد در این موقع سال اتفاق نیفتاده است. برخی دوستان دنبال این بودند که تخصیص‌هایی بیشتر از آن چیزی که تعیین شده و وجود دارد، بگیرند. اما آنچه ما یاد گرفتیم این است که شاید تصویب تعهد ایجاد نکند، اما تخصیص، تعهد ایجاد می‌کند.

**تا منابع تأمین نشود، تخصیص نباید صورت بگیرد

بحث ما این است که به جهت ایجاد انضباط مالی تا منابع تأمین نشود تخصیص صورت نگیرد. یکی از بحث‌ها این است که معمولاً سازمان غیررسمی همیشه پشت آقایان وجود دارد و چون خانم‌ها دنبال آن سازمان غیررسمی و پشتوانه‌هایی که باید وجود داشته باشد، نیستند، حذف می‌شوند.

به نظر من برای مدیران مختلف تغییر خانم‌ها نسبت به آقایان کم‌هزینه‌تر باشد. بنابراین مخالفان این مسائل را مطرح می‌کنند و پیگیر هستند و به‌شدت روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. از طرفی حداقل برای من مهم این است و از روز اول هم گفتم که خیلی طول عمر فعالیت برایم مهم نیست، چون برای خانم‌ها مقام و منصب مورد توجه نیست، برای من عرض فعالیت خیلی مهم است که بتوانم در مدتی که در حوزه‌ای فعالیت می‌کنم اثربخشی لازم را در حوزه مسئولیت خودم داشته باشم.

خدا را شکر می‌کنم در این پنج ماه توانستیم برنامه‌ای را مورد بازآرایی قرار دهیم که در شورای شهر تهران تصویب شد، در حالی که این احتمال وجود داشت این برنامه رد و مسترد شود و خیلی‎‌ها چنین تصوری داشتند که این اتفاق نیفتد.

از طرف دیگر بودجه را در کمترین زمان ممکن و بعد از تصویب برنامه به شورا ارائه دادیم. ساختار و سازمان بودجه را تغییر دادیم و مسیر جدیدی ایجاد کردیم که سال‌های بعد که هر کسی در این حوزه قرار گرفت می‌تواند این مسیر را ادامه دهد. تا آخرین لحظه‌ای که در این سمت هستم تمام تلاشم را می‌کنم که مسیر درست و مطمئن را انتخاب کرده و کیفی کردن امور و وظایفم را به نحو احسن انجام دهم.

گفت‌وگو از حسین جمشیدیان

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال