بخش دوم- طالبی‌نژاد در گفت‌وگو با ایرناپلاس:

ضرورت ادغام نهادهای سینمایی بلاتکلیف

تهران- ایرناپلاس- با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال، احمد طالبی‌نژاد از مسائل مطرح شده در سال 97 و باید‌های سال 98 گفت.

طالبی‌نژاد منتقد باسابقه سینما در ادامه شرح وضعیت سینمای ایران در سال 97، درباره بحث پولشویی که دامنه زیادی در سال جاری بیش از سایر زمان‌های دیگر پیدا کرده، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: گر حکم شود که مست گیرند در شهر هر آنکه هست گیرند. سینمای ایران در ٤٠ سال گذشته همواره دستش در جیب دولت بوده است. حالا تعداد محدودی تهیه‌کننده هستند که با سرمایه خودشان در سینما حضور دارند. اما به‌طور کلی فیلم‌هایی که با اسامی شخصی تهیه‌کننده آن مواجه هستیم با سرمایه دولتی ساخته می‌شود. با این موضوع مخالف نیستم به‌شرط اینکه در تیتراژ فیلم نوشته شود که سرمایه‌گذار، وزارت اطلاعات یا نیروی انتظامی یا تهیه‌کننده‌اش فلانی است، نه اینکه تنها نام تهیه‌کننده را بنویسند. به هر حال ما جامعه رسانه و سینمایی می‌دانیم سرمایه این فیلم از کجا تأمین شده است. این روشنگری لازم است و باید اتفاق بیفتد.

** ویژگی مثبت جشنواره فیلم فجر این بود که فیلم خوب کم نداشتیم

این منتقد درباره کیفیت برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، گفت: جشنواره فیلم فجر سال جاری به لحاظ کیفیت فیلم‌ها و از نظر نظم خیلی خوب بود. ویژگی مثبت جشنواره فیلم فجر این بود که فیلم خوب کم نداشتیم، فیلم عالی و خیلی خوب نداشتیم اما فیلم خوب کم نبود. فیلم‌های ضعیف مثل «خون خدا» هم در قیاس با آثار روی پرده هم خیلی فیلم بهتری است. این موضوع امیدوارکننده است که این فیلم‌ها قرار شده در نوروز اکران شوند. به هر حال این رشد کیفی یک بخشی از آن به تغییر نگرش در ممیزی برمی‌گردد و اینکه فیلمسازان به موضوعاتی نزدیک شدند که قبل از این خیلی اجازه نداشتند. مصداق آن هم فیلمسازان سفارشی مانند مهدویان است که در فیلم «ماجرای نیمروز رد خون» دو دقیقه مسعود رجوی را در یک سکانس کامل نشان می‌دهد، قبلاً عکس این فرد را هم در فیلم می‌خواستند بگذارند اجازه نداشتند، یا در فیلم «شبی که ماه کامل شد» مشاهده می‌کنیم که یک فرد تروریست قشنگ شخصیت‌پردازی شده است و این موارد موضوعات جدیدتری را به سینما وارد می‌کند.

** سال ٩٧ سال بدی برای سینمای ایران نبود

«آثار امسال جشنواره فیلم فجر یک مقدار در نسبت با دوره‌های قبل متفاوت‌تر بود و حتی از نظر فنی هم دیجیتال است و تصویر و صداها بهتر شده است. مجموعاً می‌توانم بگویم که سال ٩٧ سال بدی برای سینمای ایران نبود.»

** دولت تا چه حد حق دخالت در کار هنرمندان دارد؟

طالبی‌نژاد در ادامه افزود: اما مشکلات اساسی سینمای ایران همچنان پابرجاست. این مشکلات یک عزم جدی و ملی می‌خواهد. بخشی از آن به موضوعات قانون و قانونگذاری برمی‌گردد که دولت تا چه حد حق دخالت در کار هنرمندان دارد و از آن طرف، مسائل صنفی باید خیلی جدی مطرح شود، چون الان هیچ ضابطه جدی برای ورود تازه‌واردان به سینما نیست. مخالف حضور جوانان نیستم و جوان‌ها باید حضور داشته باشند و افراد پا به سن گذاشته کم‌کم باید کنار بروند. این مسئله است که باید حتماً یک رابطه‌ای باشد. من اگر فرزند شهید هستم یا یک عموی پولدار دارم یا آقازاده هستم، پس می‌توانم به‌راحتی وارد سینما شوم؛ این عدالت نیست. اولاً هر کسی که قصد دارد فیلم بلند بسازد طبق همان اساسنامه باید چند فیلم کوتاه ساخته باشد یا دستیار کارگردانی کرده باشد. برخی از دوستان هیچ سابقه قابل مشاهده‌ای ندارند. به نظرم این مسائل جدی باید بررسی شود. همچنین مسأله ادغام نهادهای سینمایی بلاتکلیف در دستور کار قرار گیرد.

**وظیفه بنیاد سینمایی فارابی چیست؟

وی در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: الان به‌طور مثال کار یا وظیفه بنیاد فارابی چیست؟ خودم ٣٠ سال است که با بنیاد سینمایی فارابی رابطه داشتم و گاهی اوقات خیلی به این مجموعه نزدیک بودم. فیلم برای آن‌ها ساختم. در جلسه‌هایشان حضور داشتم، ولی واقعیت الان نمی‌دانم بنیاد فارابی چه کاری می‌کند؟ فقط یک تعداد فیلم سفارشی به قول خودشان فاخر را به کسانی که مدنظرشان است می‌دهند تا بسازند. شخصاً در سالی که گذشت سه فیلمنامه خودم در فارابی برای ساخت پذیرفته نشد، نگفتند که فیلمنامه‌های بدی است، اما مورد قبول قرار نگرفت. یکی از این فیلمنامه‌ها درباره دکتر حسین فاطمی، مبارز تاریخی یک چهره ملی و یک روزنامه‌نگار بود که این فیلمنامه را نپذیرفتند و دلیلشان هم این بود که الان زمان ساخت آن نیست. حالا اگر فلان فیلمساز خودی بود با چنین مشکلی مواجه نبود.

** آیا فارابی باید حرف اول را بزند یا معاونت سازمان سینمایی؟

«کل حرفم این است نهاد فارابی در دهه ٦٠ و ٧٠ مرکز ثقل سینمای ایران بود. باید شرایط و روال مشخص شود. آیا فارابی باید حرف اول را بزند یا معاونت سازمان سینمایی؟ از طرفی در زمینه سینمای مستند مرکز گسترش و تجربی خوب فعالیت می‌کند. خوشبختانه طباطبایی‌نژاد در این مجموعه ابقا شد، ولی باید در زیرمجموعه خودش تغییر ایجاد کند، چرا که خیلی اداری رفتار می‌کنند. خودش البته به‌شدت فردی نوگراست. به هر حال تکلیف این نهادها هم باید در سال آینده مشخص شود.»

گفت‌وگو از هنگامه ملکی

*اداره کل اخبار چندرسانه ای*

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال