۲۵ اسفند ۱۳۹۷، ۸:۴۸
کد خبر: 83244635
T T
۰ نفر
اكنون زمان مناسبی برای خرید خودرو نیست

تهران- ایرنا- رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محركه و قطعه سازان كشور گفت: با توجه به حباب 20 تا 30 درصدی قیمت خودرو، بهتر است متقاضیان، خرید خود را به تعویق بیاندازند.

«محمدرضا نجفی منش» امروز (شنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، همچنین توصیه كرد اگر افرادی برای كسب سود قصد خرید خودرو دارند، از خرید منصرف شوند، زیرا پیش بینی می شود قیمت ها نزولی شود.
وی بیان داشت: این روزها و با تزریق چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی به قطعه سازان، تعداد تولید خودروها افزایش یافته و 2 خودروساز بزرگ و سایر خودروسازان در مجموع روزانه بیش از چهار هزار و 200 دستگاه تولید دارند.
این مقام صنفی اظهار داشت: تا روز پنجشنبه هفته گذشته (23 اسفندماه) حدود 90 درصد این مبلغ به حساب قطعه سازان واریز شد.
به گزارش ایرنا، پس از اینكه چهاردهم بهمن ماه معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی كمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به 2 شركت بزرگ ایران خودرو و سایپا خبر داد، عملیات اجرایی تخصیص این مبلغ به قطعه سازان در شركت های خودروساز آغاز و مقرر شد بانك ها مطابق فهرستی كه خودروسازان در اختیارشان قرار دادند، مبالغ را به طور مستقیم به قطعه سازان پرداخت كنند.
در این زمینه، قرار شد برای تزریق نقدینگی به خودروسازان با محوریت بانك مركزی، 11 هزار میلیارد تومان در 2 بخش ریالی و ارزی پرداخت شود كه شامل چهار هزار میلیارد تومان و 844 میلیون یورو بود.
نجفی منش در ادامه با بیان اینكه ظرفیت تولید بیش از این رقم نیز وجود دارد، خاطرنشان كرد: برای سال 98 تولید یك میلیون و 250 هزار دستگاه خودرو برنامه ریزی شده است.

** مافیای خودرو و قطعه نداریم
وی وجود هرگونه مافیا در صنایع خودروسازی و قطعه سازی را بی پایه و اساس برشمرد و گفت: كمبود نقدینگی و تخصیص ارز در ماه های گذشته، شرایط دشواری را برای هر دوی این صنایع رقم زد.
این مقام صنفی درخصوص مطالبات ارزی قطعه سازان نیز گفت: قرار بود مبلغ 844 میلیون یورو به دست قطعه سازان برسد، اما تاكنون محقق نشده است. در این زمینه پیشنهاد كردیم بانك مركزی این ارز را در اختیار بانك ها قرار دهد تا آنها نیز به صورت ریالی در اختیار قطعه سازان قرار دهند و پس از 9 ماه به صورت ریالی برگردانیم.
رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محركه و قطعه سازان كشور همچنین درباره تعدیل قیمت قطعات خودرو خاطرنشان ساخت: قیمت برخی قطعات توسط 2 خودروساز بزرگ كشور تعدیل شده و در بقیه موارد نیز قطعه سازان به ارسال مدارك و مستندات خود پرداخته اند كه باید از سوی خودروسازان به قطعه سازان پرداخت شود.

** زیان 13 هزار میلیارد تومانی ایران خودرو و سایپا
وی یادآور شد: مطابق محاسبات، امسال 2 خودروساز بزرگ كشور بیش از 13 هزار میلیارد تومان زیان داشته اند و امید می رود با افزایش تولید و تحویل خودروها به مردم، از زیان آنها كاسته شود.
نجفی منش تاكید كرد: فروش خودرو از سوی خودروسازان با فرمول پنج درصد زیر قیمت بازار، به شرط اجرای درست، مستمر و متداوم، عرضه خودروسازان به تعادل در قیمت ها خواهد انجامید؛ شیوه ای كه سال 76 نیز در بازار با موفقیت اجرا شد و تا 10 سال پس از آن كمترین تنش را در بازار شاهد بودیم.
وی طرح این ادعا از سوی برخی كه خودروسازان در هفته های گذشته با توقف عرضه موجب گرانی خودرو در بازار شدند تا قیمتگذاری كارخانه ای بر مبنای فرمول پنج درصد زیر قیمت بازار افزایش یابد را رد كرد و گفت: در آن 2 هفته مجوز فروش به خودروسازان داده نشده بود.
این مقام صنفی یادآور شد: گرچه در آن هفته ها قیمت در حاشیه بازار بالا رفت اما چیزی دستگیر خودروسازان نشد، زیرا قیمت های كنونی برمبنای قیمت بازاری بهمن ماه محاسبه می شود.
اقتصام*3065**9189

سرخط اخبار اقتصاد