کارزار جهانی علیه بوئینگ؛ فنی، اقتصادی یا سیاسی

تهران-ایرنا- این هفته، پس از آنکه یک فروند بوئینگ 737 مکس 8 شرکت هواپیمایی اتیوپی، عازم نایروبی پایتخت کنیا، دقایقی پس از برخاستن از باند فرودگاه سقوط کرد و همه 157 سرنشین آن کشته شدند، یک حرکت جهانی علیه این مدل هواپیمای آمریکایی شکل گرفت.

این مدل هواپیما، اکتبر گذشته (آبان ماه) نیز یک فاجعه آفرید و آن سقوط در اندونزی بود که در جریان آن 189 سرنشین هواپیما جان باختند.
حالا در کمتر از یک هفته از سقوط در آدیس آبابا ، بیش از 40 کشور به کارزاری پیوسته اند که هم پروازهای این مدل هواپیما را که تنها دو سال از تولد آن نگذشته، متوقف کرده و هم حریم هوایی خود را به روی 737 های مدل مکس 8 بسته اند.
خیلی از کشورها پرواز این هواپیما را متوقف کردند، اما بحث انگیزترین ها آن بود که آلمان و انگلیس نیز حریم هوایی خود را بر روی این مدل بستند و در ادامه آژانس امنیت پرواز اتحادیه اروپا هم حکم به تعلیق تمامی پروازهای هواپیمای 737 مکس 8 و 9 را در کشورهای عضو صادر کرد.
در شرایطی که دولت آمریکا و مدیران بوئینگ انتظار داشتند با گذر یکی دو روزه زمان، التهابات فروکش کند، اما هر روز اخبار و گزارش ها حکایت از پیوستن کشورهای جدید به این کارزار فراگیر می داد.
در این میان، دنیس مولینبرگ مدیرعامل بوئینگ به سختی مقاومت کرد و گفت: 'نمی توانم براساس اطلاعات موجود حکم به توقف بکارگیری 737 مکس 8 را بدهم .'
او در تماس با ترامپ به وی اطمینان داد که 737 های شرکتش امنیت کامل دارند و ترامپ هم طبق معمول توئیتی نوشت و برای فرار از تله ای که بوئینگ در آن افتاده بود، تلاش کرد.
در ادامه کار بر بوئینگ باز هم سخت تر شد و این بار آسوشیتدپرس خبری را منتشر کرد که براساس آن دولت آمریکا از قبل در جریان نقص 737 مکس 8 بوده است. دستکم دو خلبان شرکت های هواپیمایی آمریکا موضوع را گزارش کرده بودند که نامشان محفوظ ماند.
با این حال داستان به همین مرحله ختم نشد و در روزی که لبنان و مصر هم حریم هوایی خود را بر روی 737 ها بستند، این بار رسانه های آمریکا از زاویه دیگری به موضوع پرداختند، بطوری که گفته شد ترامپ روابط عمیقی با بوئینگ دارد.
اواخر هفته بدشانسی و بدبیاری برای بوئینگ پایانی نداشت و خبرها حکایت از کاهش 11 درصدی سهام این شرکت در بورس آمریکا داشت.
برغم مقاومت های رئیس بوئینگ، اما ماجرا رفته رفته به داخل آمریکا نیز کشیده شد و رئیس هیات ناظر بر امور هوانوردی سنا یعنی تد کروز خواستار زمین گیر کردن هواپیماهای 737 تا پایان نتایج تحقیقات فنی و رفع نقص این هواپیماها شد و به این ترتیب مقاومت های ترامپ و بوئینگ با هم شکست تا اینکه روز پنجشنبه بعد از یک هفته مقاومت این دو، اداره هوانوردی آمریکا از توقف پروازهای 737 مدل مکس 8 خبر داد.
از اینجای ماجرا عقب نشینی شروع شد و این بار دولت آمریکا در برابر موج جهانی چاره ای نداشت جز اینکه تا آوریل آینده به بوئینگ برای تغییرات در طراحی این جدیدترین مدلش فرصت دهد.
اکنون، کشورهایی که به این کارزار پیوسته اند، به طور عمده از کشورهایی هستند که به نوعی از دونالد ترامپ و سیاست هایش متاثر شده اند، بویژه اروپایی ها و چینی ها که مدام در معرض تهدیدهای لفظی تجاری و امنیتی آمریکا قرار دارند.
در طول یک قرن گذشته بسیاری از مدل های معروف جهان حتی ایرباس و سایر هواپیماهایی که روزانه هزاران نفر را جابجا می کنند، دچار وضعیت مشابه شده بودند، از جمله خود 747 های بوئینگ و مدل ایرباس 310 ، اما هیچکدام تا امروز با چنین کارزار جهانی روبه رو نشده اند.
بی شک، یک جنبه ماجرا فنی است و جنبه ی دیگر آن می تواند به رقابت های میان شرکت های بزرگ و مافیای حاکم مربوط باشد، اما آیا این کارزار جهانی علیه یک مدل هواپیمای آمریکایی که هنوز عمرش از دو سال عبور نکرده ، نمی تواند سیاسی باشد؟ آیا این اولین نشانه های 'نه' جهانی به یکجانبه گرایی آمریکا نیست؟ آیا نوبت به دلار آمریکایی هم خواهد رسید؟
خاورم**1770**1144

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال