نخستین محموله از کالاهای افغانستان ازطریق چابهار به هند رسید

تهران-ایرنا- نخستین محموله از کالاهای کشور افغانستان از طریق بندر چابهار وارد هندوستان شد.

به گزارش ایرنا، این کالاهای افغانستان از طریق کشتی به بندر مومبای هند رسیده است.
پس از این مهم، مراسمی از سوی سرکنسولگری افغانستان در بندر جواهر لعل نهرو کلانشهر مومبای با حضور سرکنسول جمهوری اسلامی ایران و مسئولان و مقامات ارشد و تجار و بازرگانان و مدیران شرکت های بزرگ تجاری مستقر در مومبای برگزار شد.
خسرو رضازاده سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در این مراسم اظهار کرد: موقعیت ژئوپولیتک ایران اتفاقی بین المللی است.
وی با اشاره به ظرفیت های اقتصادی ایران یادآور شد: ایران با توانمندی خود قادر است کریدور شمال - جنوب را به کریدور جهانی تبدیل کند.
در پایان این مراسم سرکنسول ایران با حضور در عرشه کشتی یاران، با خدمه این کشتی گفت وگو کرد.
دو سال پیش ایران، هند و افغانستان توافق‌نامه راهبردی تاسیس دالان حمل‌و‌نقل و گذر بین‌المللی موسوم به «موافقت‌نامه چابهار» را امضا کردند که براساس آن مقرر شد بندر چابهار به مرکز منطقه‌ای ترانزیت، انرژی و تجارت تبدیل شود.
توسعه بندر شهید بهشتی چابهار برای کشورهای آسیای‌میانه، هند، افغانستان و بسیاری از کشورهای اروپایی اهمیت فراوانی دارد؛ زیرا این بندر از نظر موقعیت جغرافیایی یکی از بهترین‌ مسیرهای ترانزیتی را فراهم می‌آورد. در این میان، با عملیاتی شدن این توافق‌نامه، پیوند تجاری در جنوب ایران شکل گرفت. مقامات ایرانی معتقدند در حال حاضر شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری در این بندر مهیا شده و شرکت‌های داخلی و خارجی می‌توانند از این فرصت جدید استفاده کنند. موضوعی که مقامات دو کشور هند و افغانستان نیز بر آن تاکید دارند و از ترغیب سرمایه‌گذاران کشورشان برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار خبر داده اند. توافق‌نامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان، عملا نقشه ژئوپلیتیک جنوب آسیا را تغییر خواهد داد؛ به‌ویژه با معاف شدن بندر چابهار از دور جدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، این فضا برای کشور فراهم می‌شود تا جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در این منطقه افزایش دهد.
سومین ماه سال 95 بود که موافقت‌نامه راهبردی تاسیس دالان حمل‌و‌نقل و گذر بین‌المللی بین ایران، هند و افغانستان موسوم به موافقت‌نامه چابهار در حضور سران سه کشور در مجموعه تاریخی - فرهنگی سعدآباد امضا شد. هدف از این موافقت‌نامه که به‌دنبال سفر نخست‌وزیر هند پس از 15 سال و رئیس‌جمهوری افغانستان به تهران به امضا رسید، تبدیل بندر چابهار به مرکز منطقه‌ای ترانزیت، انرژی و تجارت منطقه بود. بر این اساس کارشناسان اعتقاد داشتند که تغییر نقشه ژئوپلیتیک جنوب آسیا با این همکاری محقق شده و ایران به کریدور اصلی آسیای میانه تبدیل خواهد شد. توسعه بندر شهید بهشتی چابهار برای کشورهای آسیای‌میانه، هند، افغانستان و بسیاری از کشورهای اروپایی اهمیت فراوانی دارد؛ زیرا این بندر از نظر موقعیت جغرافیایی یکی از بهترین‌ مسیرهای ترانزیتی را فراهم می‌آورد.
پس از خروج آمریکا از برجام، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا 15 آبان اعلام کرد که توسعه بندر چابهار ایران از تحریم‌های آمریکا معاف شده است. مقامات آمریکایی عنوان کردند که معافیت بندر چابهار به دلیل کمک به توسعه اقتصادی افغانستان است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفته بود که پروژه خط آهن چابهار‌ به افغانستان نیز برای انتقال کالاهای «مجاز» مانند مواد غذایی و دارو از تحریم‌ها معاف است. از سوی دیگر، یک ماه بعد از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت‌ماه امسال، دولت هند با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بندر چابهار تا سال آینده میلادی راه‌اندازی خواهد شد و امیدوار است که تحریم‌های آمریکا مانع توسعه آن نشود.
حال با توجه به معافیت بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا، به‌نظر می‌رسد این بندر مرکز جدیدی برای سرمایه‌گذاران خارجی خواهد شد. اظهارات مقامات هند و افغانستان نیز بر این موضوع مهر تایید می‌زند.
معاون وزیر حمل‌و‌نقل و کشتیرانی هند عنوان کرده است که از تجار هندی و سرمایه‌گذاران این کشور خواسته تا از فرصت سرمایه‌گذاری در بندر چابهار استقبال کنند. او همچنین از جلسه‌ای با سرمایه‌گذاران هندی سخن گفته که قرار است در جریان برگزاری آن، بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این بندر در دستور کار قرار گیرد و هندی‌ها از ظرفیت چابهار استفاده بیشتری کنند. همچنین معاون وزیر حمل‌و‌نقل افغانستان نیز گفته است: افغانستان یکی از شرکای بسیار اساسی ایران در بندر چابهار است و تا کنون 114 تاجر افغانی برای سرمایه‌گذاری حدود 60 میلیون دلار در بندر چابهار اعلام آمادگی کرده‌اند.
شبک**1983**1708

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال