افزایش بودجه عمرانی آموزش و پرورش، سرانه فضای آموزشی را افزایش می‌دهد؟

برای سه متر بیشتر- مریم‌السادات علم‌الهدی*

تهران- ایرناپلاس- «نوسازی، بازسازی، مقاوم‌سازی، تجهیز و افزایش سرانه فضای آموزشی»؛ این‌ها انتظاراتی هستند که از بودجه عمرانی وزارت آموزش و پرورش می‌رود. بودجه‌ای که به گفته بطحایی، وزیر آموزش و پروش، نسبت به سال گذشته سه برابر شده است. بودجه‌ای که در تحقق و تخصیص آن، اما و اگرهایی وجود دارد.

سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، وظیفه احداث، توسعه، ترمیم و نوسازی ساختمان‌های مدارس تابع وزارت آموزش و پرورش و تهیه وسایل و تجهیزات مورد نیاز آن‌ها را برعهده دارد و برای انجام این وظایف، از محل بودجه سالانه استفاده می‌کند و می‌توان گفت بخش زیادی از فعالیت‌های عمرانی مرتبط با وزارت آموزش و پرورش، توسط این سازمان انجام می‌شود.

بررسی‌های قوانین بودجه نیز از افزایش اعتبارات عمرانی این سازمان خبر می‌دهند. بودجه مصوب طرح‌های عمرانی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای این سازمان در سال 1396، بیش از 844 میلیارد تومان بوده که در سال 1397 به بیش از 1722 میلیارد تومان رسیده است و در لایحه بودجه سال 1398 بیش از 1974 میلیارد تومان برآورد شده است. افزایش این رقم می‌تواند نویدبخش بهبود فضاهای آموزش کشور باشد.

**چرا به بودجه بیشتری برای نوسازی مدارس نیاز داریم؟

مهرالله رخشانی‌فر، رئیس این سازمان پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود 27 درصد مدارس کشور باید تخریب و از نو ساخته شوند و 37 درصد از مدارس نیز، نیاز به مقاوم‌سازی دارند.

این افزایش بودجه می‌تواند ارتقای سرانه فضای آموزشی دانش‌آموزان کشور را نیز به همراه داشته باشد. پیش از این محمدرضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پایین بودن سرانه فضای آموزشی کشور نسبت به استانداردهای جهانی خبر داده و گفته بود بر این اساس، حداقل فضای آموزشی استاندارد برای هر دانش‌آموز به‌طور متوسط هشت متر مربع است که این رقم در ایران حدود سه متر مربع کمتر از سطح جهانی است.

**رخت نو بر تن مدارس

افزایش بودجه نباید دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان را به ثبت‌نام در مدارس نوساز، مقاوم و مجهز به سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی ایمن امیدوار کند. ارقام مربوط به عملکرد بودجه سال 1396 نشان می‌دهد تنها حدود نیمی از بودجه عمرانی مصوب سازمان نوسازی یعنی حدود 56 درصد که تقریباً 476 میلیارد تومان است، محقق شده است.

علت این عملکرد پایین را می‌توان در محل تأمین اعتبارات، جست‌وجو کرد. فاطمه حسینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پیش از این در یادداشتی در روزنامه دنیای اقتصاد، از منابع پوچ برای نوسازی مدارس سخن گفته بود. در واقع نقد این نماینده مجلس به تأمین اعتبار از محل مالیات‌های آستان قدس رضوی، مؤسسات و بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) - به استثنای مواردی که اذن ولی‌فقیه دارند- و نیز برداشت حدود 14 هزار میلیارد تومانی دولت از حساب ذخیره ارزی برای نوسازی و مقاوم‌سازی مدارس است.

به عقیده این عضو کمیسیون اقتصادی، از آنجایی که آستان قدس رضوی، مالیات خود را به‌صورت جمعی- خرجی می‌پردازد، میزان مالیات واریزی به خزانه، به‌عنوان اعتبارات خود آستان تخصیص می‌یابد. سهم ستاد اجرایی از مالیات نیز در درآمدهای کلی دولت لحاظ شده و دولت به ازای آن، هزینه‌های متناظری را در نظر گرفته است. در مورد حساب ذخیره ارزی نیز، از آنجایی که اطلاعات شفاف و روشنی از میزان ذخیره شده در این حساب در دسترس نیست، در تحقق آن ابهام وجود دارد.

**حق تحصیل در فضایی استاندارد

مشارکت‌های مردمی و سهم 30 درصدی مدارس خیّرساز در کشور، گوشه‌ای از کمبودهای مربوط به کمیت و کیفیت فضای آموزشی کشور را جبران می‌کند. با وجود مدارس خیرساز، اما نمی‌توان از نقش دولت در این زمینه چشم‌پوشی کرد. پیش‌بینی منابع قابل اطمینان برای اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش از راهکارهای بهبود فضای آموزش دانش‌آموزانی است که حق دارند در محیطی امن و به‌روز درس بخوانند.

*خبرنگار اقتصادی ایرناپلاس

**اداره کل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال