۲۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۲۹
کد خبر: 83240746
T T
۰ نفر

صف كاميون هاي مرز بازرگان به زودي كاهش مي يابد

۲۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۲۹
کد خبر: 83240746
صف كاميون هاي مرز بازرگان به زودي كاهش مي يابد

اروميه - ايرنا - مدير عامل سازمان منطقه آزاد ماكو گفت: همزمان با بهره برداري از امكانات نوبت دهي كاميون و اصلاح رويه هاي گمركي در مرز بين ايران و تركيه، صف كاميون هاي ترانزيتي مرز بازرگان از ماه آينده كاهش مي يابد.

غلامرضا سليماني روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: با سرمايه گذاري مشترك ميان فعالان بخش خصوصي و سازمان منطقه آزاد ماكو، امكان نوبت دهي كاميون هاي ترانزيتي در جوار گمرك بازرگان ميسر مي شود.
وي افزود: بسياري از رويه‌هاي گمركي و ترانزيتي از اين پس در تأسيسات و امكانات ايجاد شده در اين منطقه انجام خواهد شد و اين امر موجب كاهش بارترافيكي تريلرهاي پشت مرز مي شود.
وي ادامه داد: در راستاي عمل به وظايف مناطق آزاد در سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي، از دولت و وزارت راه و شهرسازي مصوبه ايجاد دهكده لجستيك ماكو را اخذ كرده ايم و هم اينك در حال طراحي بندرخشك در منطقه آزاد ماكو هستيم.
وي بيان كرد: فاز اول اين دهكده لجستيكي توسط قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء ساخته مي‌شود و طراحي مابقي امكانات اين دهكده نيز آغاز شده است.
وي گفت: هم اينك سالانه حدود 18 ميليارد دلار كالا از مرز بازرگان ترانزيت مي‌شود اما به دليل نبود زيرساخت‌ها در اطراف اين منطقه، فعاليت هاي لجستيك صورت نمي‌گيرد و منطقه مستعد ماكو از مزيت هاي ارزش افزوده توسعه خدمات لجستيكي در قطب ترانزيت ايران محروم است.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد تجاري و صنعتي ماكو افزود: به همين دليل ايجاد دهكده لجستيك در 2 فاز و طي يك برنامه زمان‌بندي شده پنج ساله در دستور كار قرار گرفته است و در اين ارتباط در حوزه برندسازي، هوشمندسازي، بازاريابي، لجستيك و بسته‌بندي در اين منطقه فعال خواهيم شد.
وي ادامه داد: ٧٠٠ هكتار زمين براي احداث شهرك صنعتي مشترك ميان ايران و تركيه اختصاص داده شده و زمينه براي سرمايه گذاري داخلي و خارجي از طريق تسهيل روند و كاهش بروكراسي‌هاي اداري در اين شهرك فراهم مي شود.
سليماني اضافه كرد: تلاش داريم تا 2 سال آينده حجم بار عبوري و ترانزيتي از مرز بازرگان را به 10 ميليون تن برسانيم و منطقه آزاد ماكو را به آزادراه ها و شبكه ريلي متصل كنيم.
وي تصريح كرد: فاز سوم آزادراه تبريز- بازرگان بزودي به بهره‌برداري مي رسد و در بخش ريلي هم مطالعات تكميلي قرارداد ساخت راه‌آهن تبريز- چشمه ثريا با مشاركت وزارت راه امضاء شده وسال آينده عمليات اجرايي آن آغاز مي شود.
وي گفت: همچنين مصوبه مرز هوايي فرودگاه بين المللي ماكو اخذ شده كه بر اساس آن مركز جابجايي بار و مسافر هوايي در اين منطقه به همراه نخستين خط هوايي ميان ماكو و ترابوزان تركيه راه اندازي مي شود.
به گزارش ايرنا، منطقه آزاد ماكو به عنوان يكي از هفت منطقه آزاد كشور به لحاظ محدوده جغرافيايي منطبق بر شهرستان هاي ماكو، شوط، پلدشت و شهر مرزي بازرگان بوده و در دولت تدبير و اميد به الگويي براي اقتصاد مقاومتي تبديل شده است.
مساحت اين منطقه حدود پنج هزار كيلومتر مربع بوده و به تنهايي بيش از 75 درصد كل مساحت مناطق آزاد كشور را به خود اختصاص داده و دومين منطقه آزاد بزرگ دنياست.
اين منطقه در مجاورت كشورهاي تركيه و جمهوري آذربايجان قرار دارد و طول مرزهاي جمهوري اسلامي ايران در اين منطقه با اين كشورها به ترتيب 130 و 140 كيلومتر است.
7132/3072