۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۲۵
کد خبر: 83239659
T T
۰ نفر
حل مشكل آب از طریق دولت به تنهایی امكان پذیر نیست

مشهد - ایرنا - رئیس كمیسیون آب، كشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه پایدار بدون حل مشكل آب میسر نیست و حل این مشكل نیز از طریق دولت به تنهایی امكان ندارد.

احمد علی كیخا روز دوشنبه در اولین نشست مجمع عمومی خیرین آب و جهادگران افتخاری حفظ، احیا و نجات منابع آب در نیشابور افزود: ورود مردم و خیرین این شهرستان به حوزه آب برای حل این معضل بسیار مهم و ارزشمند است.
وی اظهار داشت: همه دستگاههای اجرایی باید در كنار این مجمع همكاری همه جانبه داشته و پیشنهاد می كنم رئیس كمیسیون كشاورزی به عنوان عضو افتخاری در این مجمع حضور داشته باشد.
كیخا گفت: برای تكمیل و اجرای 337 طرح موجود در بخش وزارت نیرو 150 هزار میلیارد تومان مورد نیاز است در حالی كه كل اعتبارات سالیانه در این بخش بیش از چهار هزار میلیارد تومان نیست.
وی با بیان اینكه در توسعه كشاورزی مسیر را اشتباه رفته ایم افزود: مدیران و مردم باید تصمیمات سختی در این زمینه بگیرند اما برخوردهای پوپولیستی مانع از اجرای برنامه های درست می شود.

** دولتی كردن آب زیبنده تمدن ایران نبود
مشاور وزیر و مجری سیستم‌ های آبیاری نوین وزارت جهاد كشاورزی نیز در این نشست گفت: هشت درصد آب كشاورزی در تمام شرایط از قنات ها تامین می شود و 14 درصد تولید محصولات كشاورزی به قنات بستگی دارد.
عباس زارع افزود: در سال 1347 با تصویب قانون ملی كردن آب كه دولتی كردن آن را به همراه داشت كاری كردیم كه زیبنده تمدن ایران نبود.
وی اظهار داشت: سال 84 انجمن آب در خراسان رضوی در حال شكل گرفتن بود اما به دلیل اینكه مقامات دولتی وقت می خواستند این انجمن زیر سایه آنان باشد، شكل نگرفت و در قزوین نیز همین اتفاق افتاد.
زارع گفت: پیشنهاد من به مردم نیشابور این است كه فارغ از دولت این كار را انجام دهند.
نماینده مردم شهرستان های نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: تشكیل مجمع خیرین آب برای اولین بار در كشور الگوی مناسبی برای همه شهرستان هاست.
حمید گرمابی افزود: در حال حاضر كه دولت با مشكلات متعدد روبروست و در جنگ اقتصادی با دشمن به سر می بریم با تشكیل این مجمع شاهد رونق دوباره روستاها و مهاجرت معكوس خواهیم بود.
وی اظهار داشت: امروز مهمترین مشكل كشور معضل آب است كه در گذشته در این حوزه غفلت شده و حل آن نیازمند همت همگانی است.
گرمایی ادامه داد: ستون اصلی این حركت مردم و كشاورزان بوده و خیرین كه امروز پا به میدان گذاشته اند پیشقراولان این حركت شده اند.

** حلقه گمشده حفظ منابع آب، خیرین هستند
مدیر عامل شركت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز گفت: حلقه گمشده در حفظ منابع آب خیرین هستند و امروز با تشكیل این مجمع شاهد حضور موثر خیرین هستیم.
محمد علایی افزود: قناتها از شاخصه های تمدن كاریزی هستند كه شهرستان نیشابور در این زمینه سرآمد است.
وی اظهار داشت: در دشت نیشابور سالانه 132 میلیون متر مكعب آب بیش از اندازه برداشت شده و موجب نشست 10 تا 25 سانتیمتری سطح زمین شده است.

** تغییر اقلیم و خشكسالی به معنای كاهش بارش نیست
معاون آبخیزداری اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی هم گفت: تغییر اقلیم و خشكسالی به این معنا نیست كه میزان بارش كم شده بلكه نوع بارش ها تغییر كرده است.
محمود روشندل افزود: در گذشته میزان بارش برف بیشتر بود كه مانند آبخیزداری عمل می كرد ولی امروز شاهد بارش های سیل آسا هستیم و اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری موجب ذخیره و مدیریت این سیلابها می شود.
وی اظهار داشت: آبخیزداری بیشتر جنبه پیشگیری دارد و باعث كاهش 50 تا 60 درصدی سیل و افزایش بازدهی قنوات است و تا 40 درصد موجب كاهش فرسایش خاك می گردد.
روشندل گفت: شهرستان نیشابور دارای 360 هزار هكتار عرصه های منابع طبیعی با قابلیت اجرای طرح های آبخیزداری است كه از این میزان در 67 هزار هكتار و در قالب 9 حوزه عملیات آبخیزداری انجام شده است.

** اعتبارات لازم برای لایروبی قنوات وجود ندارد
مدیر جهاد كشاورزی نیشابور هم گفت: در این شهرستان 30 درصد زیرساختها برای آبیاری نوین فراهم شده و در این چارچوب آبخیزداری، آبخوان داری و لایروبی قنوات در دستور كار قرار دارد.
محمد علی فرهمند راد افزود: بخش مهمی از آب مورد نیاز برای تولیدات كشاورزی نیشابور از طریق 504 رشته قنات تامین می شود كه هر 2 سال نیازمند لایروبی است و اعتبارات لازم برای لایروبی قنوات نداریم.
وی اظهار داشت: در شهرستان نیشابور چهار هزار كیلومتر مسیر انتقال آب وجود دارد كه 40 درصد آن لوله گذاری شده و بخش مهمی از هدر رفت آب را تشكیل می دهد كه با لوله گذاری 2 هزار و 350 كیلومتر از این مسر، معادل 186 حلقه چاه با آبدهی 25 لیتر در ثانیه و سه هزار و 850 ساعت كار صرفه جویی می شود.
فرهمند راد گفت: امروز خیرین بیش از سرمایه گذاری در حوزه مدرسه سازی باید به بخش آب توجه كنند و این آمادگی در شهرستان نیشابور بوجود آمده است.
مركز شهرستان 450 هزار نفری نیشابور در 127 كیلومتری غرب مشهد واقع است.
9869 / 6053
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد