در گفت وگوی ایرنا با مجری طرح جامع الگوی شایستگی حرفه ای کارگزاران :

مسئولان فرهنگی دانشگاه ها نیازمند توانمندسازی هستند

تهران- ایرنا- مجری طرح جامع الگوی شایستگی حرفه ای کارگزاران و فعالان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها می گوید: کارگزاران فرهنگی در دانشگاه ها در ایجاد خلاقیت های فرهنگی و هنری و جذب دانشجویان به حوزه های فرهنگی ناتوان هستند.

به گزارش روز یکشنبه گروه دانشگاه ایرنا، یکی از رسالت های دانشگاه به عنوان مراکز آموزش عالی ایجاد نشاط و پویایی فرهنگی میان دانشجویان به عنوان جامعه علمی است؛ موضوعی که در سال های اخیر به دلیل عملکردهای ناهماهنگ و کم اثر کارگزاران فرهنگی دانشگاه ها به محاق رفته است.

اکنون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درصدد ساماندهی به وضعیت فرهنگی دانشگاه ها برآمده و به دنبال پالایش فضای فرهنگی و معنوی حاکم بر دانشگاه ها است. از این رو، سامانه جامع آموزش و طرح جامع الگوی شایستگی حرفه ای کارگزاران و فعالان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی چندی پیش رونمایی شد.

بهزاد هدهدی، پژوهشگر و مجری طرح جامع الگوی شایستگی حرفه‌ ای کارگزاران و فعالان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ‌ها در گفت وگو با خبرنگار دانشگاه ایرنا به تشریح جزییات و اهداف این طرح پرداخت.

هدهدی گفت: این طرح برای تمامی دانشگاه های تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نظر گرفته شده است اما معتقدیم باید دانشگاه های تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین دانشگاه های آزاد نیز در این مجموعه و ساختار لحاظ شوند.

وی با بیان اینکه شایستگی های سه ضلع کارگزاران فرهنگی دانشگاه ها شامل مدیران، کارشناسان و دانشجویان فعال فرهنگی، جامعه هدف مورد نظر در این طرح به شمار می روند، اظهار داشت: این طرح به دنبال ارتقای شایستگی دانشجویان فعال فرهنگی نیز است؛ چرا که دبیران انجمن های علمی هر دانشگاه، دبیران کانون های فرهنگی، مدیران نشریات دانشجویی و شورای مدیریت که از دانشجویان تشکیل می شود، باید از طریق فرآیندهای آموزشی توانمند شده تا این چرخه به سایر دانشجویان نیز منتقل شوند.

به گفته این مسئول، طرح جامع شایستگی به دنبال از بین بردن عملکردهای جزیره ای در حوزه فرهنگی و استخراج توانمندی های مدیران و کارشناسان است تا نیروهای جوان در دانشگاه ها به عنوان سرمایه های فرهنگی تربیت کند.

وی افزود: در این طرح حدود 500 منبع علمی، دینی و اسناد بالادستی جمع آوری و بررسی شده است که در نهایت 17 ویژگی و شایستگی برای مدیران فرهنگی استخراج و در پایان مدلی دینی و اسلامی ایجاد و تلفیق شد.

مجری طرح جامع الگوی شایستگی حرفه ای کارگزاران و فعالان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها تاکید کرد: برای ایجاد شایستگی و توانمندی های مدیران و کارشناسان باید وضعیت موجود ارزیابی و تحلیل شود.

هدهدی افزود: در گام بعدی دوره های آموزشی برای ارتقای شایستگی های وضع موجود به شایستگی های مطلوب طراحی و 187 عنوان دوره آموزشی تدوین شد. همچنین بر همین اساس، دوره های آموزشی، سرفصل، ساعات دوره و روش ها طراحی و تولید شد.

این پژوهشگر همچنین تاکید کرد: هدف اصلی طرح جامع شایستگی اوج گیری نشاط فرهنگی در دانشگاه ها است که دستیابی به آن نیازمند به خدمت درآوردن مدیران و کارگزاران شایسته در حوزه فرهنگی است.

وی افزود: این طرح ویژگی ها و توانمندی های مدیران فرهنگی شایسته را تعیین می سازد و آموزش های لازم برای آنان را مشخص می سازد. همچنین شایستگی های فرهنگی مدیران نیز در این طرح مشخص شده است.


** گام های طرح جامع شایستگی تا اجرا
هدهدی با اعلام اینکه طرح جامع شایستگی در گردهمایی مدیران فرهنگی دانشگاه های کشور برای تمامی مدیران فرهنگی تشریح شد، گفت: این طرح در اواخر آذر ماه به پایان رسید، تدوین دوره های آموزشی انجام شد و در بهمن ماه مدیران فرهنگی در جریان طرح قرار گرفتند.

وی افزود: اکنون در مرحله ای هستیم که کتاب طرح همراه با ضمایم و نظرخواهی ها برای ایجاد یک گفتمان و ترویج گفتمان شایسته سالاری در مدیریت فرهنگی دانشگاه ها در مرحله چاپ قرار گرفته است.

این مقام مسئول اعلام کرد: برای اجرای طرح، برنامه های آموزشی و عنوان ها به صورت تفصیلی درآمده و هر دوره شامل اهداف آموزش، انتظارات، سرفصل های آموزشی و میزان ساعات هر دوره، روش دوره ها و تولید محتوا برای هر عنوان دوره آموزشی است.

هدهدی از در دستور کار قرار گرفتن ایجاد شبکه ای از اساتید و متخصصان برای آموزش دوره ها خبر داد و گفت: ایجاد وحدت رویه ای در افکار و اندیشه ها را دنبال می کنیم تا در سال 98 با اجرای دوره های آموزشی، توسعه شایستگی های حرفه ای مدیران فرهنگی دانشگاهی کشور را آغاز کنیم.

** مزایا و معایب گسترش فناوری اطلاعات
وی افزود: با توجه به تحولات حوزه فرهنگی در دانشگاه های کشور، نوعی جایگزین نسلی رخ داده است. همچنین با توجه به تحولات عرصه عمومی فرهنگی و اجتماعی در کشور و در سطح جهان، به روزرسانی توانمندی و شایستگی های نیروهای شاغل در حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها بیش از پیش احساس می شود.

هدهدی ادامه داد: یکی از ویژگی های اصلی فرهنگ در جامعه کنونی و جهان، رشد شبکه های مجازی، گسترش ارتباطات و ویترینی شدن عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری است. تمامی موارد در قابی شفاف قرار می گیرد که امکان محدودسازی یا پنهان سازی در آن کاهش می یابد.

«گسترش ارتباطات، توان اطلاعات، تبادل اطلاعات و ایجاد شبکه های اجتماعی از سویی بستری را برای توسعه فرهنگی به وجود آورده و از سویی دیگر آفت و آسیب هایی را به حوزه فرهنگی، فکری و اندیشه ای جامعه وارد ساخته است.»

این استاد دانشگاه در اشاره به نمونه هایی از آسیب های فرهنگی بیان داشت: یکی از آسیب های گسترش شبکه های اجتماعی، سطحی شدن، عدم استناد، تعمق و ژرف اندیشی است.

** فعالیت های فرهنگی دانشگاه ها، فاقد انسجام لازم
این استاد دانشگاه معتقد است که برنامه های مدیران و کارشناسان فرهنگی دانشگاه ها، جامعه هدف را به سوی خود جذب نمی کند، از این رو، خلاء نیروهای زبده فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه ها به روشنی احساس می شود.

این در حالی است که به گفته هدهدی یکی از رسالت های دانشگاه انجام پژوهش های بنیادی و کاربردی علمی متناسب با نیازهای جامعه است اما اکنون دانشگاه های نسل سوم و چهارم بر مقوله مسئولیت های اجتماعی در دانشگاه تاکید می کنند.

وی تاکید کرد: مسئولیت های اجتماعی مقوله ای است که اکنون در دانشگاه ها به آن نیاز داشته و این نهادهای آموزش عالی موظف به ایجاد مسئولیت رهبری و رشد اخلاقی آحاد جامعه هستند.

به اعتقاد این استاد دانشگاه، دانشگاه به عنوان نهاد اجتماعی باید آمادگی لازم را برای ارزیابی و تحلیل منطقی وضع موجود و مشکلات جامعه داشته، راه های برون رفت از مشکلات را طراحی کرده و اهدافی را برای حرکت منسجم آینده کشور تفهیم نماید.

«دانشگاه مسئول اشاعه فرهنگ محبت، برادری، نظم اجتماعی، حساسیت، مسئولیت پذیری اجتماعی، شایسته سالاری و وجدان کاری است و به نوعی موتور آگاهی بخش جامعه است.»

وی با انتقاد از اینکه نظام انتخاب شایستگان برای حوزه مدیریت فرهنگی در دانشگاه ها وجود ندارد، تصریح کرد: برای انتصاب افراد به مشاغل مختلف در عنوان های شغلی گوناگون، فرد باید از شایستگی های تخصصی لازم برای عنوان شغلی بهره مند باشد اما در حوزه فرهنگی اینگونه نیست. صلاحیت افراد احراز نمی شود و آموزشی هم نمی بینید، نتیجه این است که بخش فرهنگی از توانمندی های مدیریتی مانند هدفگذاری، برنامه ریزی، نظارت، کنترل و هماهنگی در حوزه فرهنگ برخوردار نبوده و کمتر از 20 درصد دانشجویان در حوزه فرهنگی فعالیت می کنند و رکود ایجاد شده است.

هدهدی با بیان اینکه مسائل فرهنگی اولویت آخر دانشگاه ها به شمار می رود، بیان داشت: اکنون 2 هزار انجمن علمی در دانشگاه ها وجود دارند که حتیحدود 40 انجمن نیز فعال نیست.

** لزوم تقویت توانمندی کارشناسان فرهنگی
هدهدی با تاکید بر لزوم توامندسازی نیروهای شاغل در حوزه فرهنگی با توجه به تحولات روی داده در این حوزه، اظهار داشت: پژوهش های علمی نشان می دهد که توانمندی نیروهای شاغل در حوزه فرهنگی باید تقویت شود. همچنین، داده های دینی، سنت فرهنگی و اجتماعی ایرانی – اسلامی نیز اقتضائاتی را در این زمینه القا می کند چرا که انجام فعالیت های فرهنگی نیازمند شایستگی و توانمندی های به روز، دانشی و بینشی است.

وی در ادامه بر الزام موجود در اسناد بالادستی در این زمینه اشاره کرد و گفت: سه دلیل عمده نیاز به روزآوری شایستگی، توانمندی و مهارت های دانشی، بینشی، نگرشی و عملیاتی افراد مشغول در حوزه فرهنگی، هنری و اجتماعی را الزام آور می سازد؛ داده های علمی و تجربیات علمی – پژوهشی سطح جهانی، الزامات فرهنگ ملی و ایرانی- اسلامی و در پایان اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی.

این استاد دانشگاه افزود: به رغم الزاماتی که این سه حوزه بنیادین در تدوین و طراحی الگوهای شایستگی و توانمندسازی ایجاد می کنند، مدیریت فرهنگی دانشگاه ها تاکنون مدل عملیاتی به روز شده و مدونی را در این زمینه نداشته است. تنها برخی فعالیت های فرهنگی در سطح سازمان های فرهنگی و هنری جامعه مشاهده می شود که منسجم و عملیاتی نبوده است.

هدهدی در اشاره به خلاء های موجود در این زمینه، افزود: تنها فعالیت های فرهنگی سازمان و دانشگاه ها به طراحی دوره های آموزشی و حضور مجازی و غیرحضوری برخی افراد در این دوره ها محدود می شد و فعالیت ها در سطح جزیره های پراکنده ای صورت می گرفت که اثربخشی آموزشی را در رفتار مدیریتی و خلاقیت نیروها نداشت.

وی با بیان اینکه کمتر از 30 درصد از دانشجویان جذب فعالیت های فرهنگی و هنری می شوند، اظهار داشت: با روش های سنتی و کم بازده به دنبال انجام فعالیت های فرهنگی برای جوانان دانشجوی هزاره سوم هستیم. از این رو دچار فاصله هایی چون کج فهمی یا دور بودن از هم شده ایم.

هدهدی با انتقاد از پایین بودن میزان خلاقیت و نوآوری فعالیت های فرهنگی در دانشگاه ها، تصریح کرد: مدیران و کارشناسان دانشگاه ها باید بستر خلاقیت و نوآوری های فرهنگی را ایجاد کنند چرا که نمی توان با ادبیات نسل ده سال پیش و روش های قدیمی با جوانان این نسل و نسل های بعدی سخن گفت و انتظار پاسخ داشت.

** طرح جامع الگوی شایستگی؛ آماده جهانی شدن
هدهدی با تاکید بر اینکه این طرح برای نخستین بار در ایران و حتی جهان موضوع برخوداری کارشناسان فرهنگی از سرمایه معنوی را مطرح ساخته است، بیان داشت: از جمله ابعاد شایستگی های مدیران فرهنگی، دارا بودن سرمایه معنوی است. با این معنا که این افراد باید سرمایه معنوی و هوش معنوی بالاتری نسبت به سایر داشته باشند.

به تاکید وی، برای داشتن مدیران شایسته در طراز جهانی، باید توانمندی های معنوی چون هوش معنوی، معنویت فردی، معنویت سازمانی را در نظربگیریم.

وی افزود: این مضامین برای نخستین بار در مدل شایستگی وارد و اثبات شده که یک مدیر فرهنگی باید از هوش معنوی نیز برخوردار باشد.

**9283**1601**

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال