در گفت وگو با ایرنا مطرح شد؛

هدف بیانیه گام دوم انقلاب دستیابی به تمدن نوین اسلامی است

تهران- ایرنا- محمدصادق نصرت پناه عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) می گوید که توجه به حوزه علم آموزی جوانان و پژوهش رمز تمدن نوین اسلامی است و مقام معظم رهبری نیز در بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره کرده اند. از این رو برای رسیدن به این اهداف، جوانان به عنوان سرمایه های کشور باید قله های رفیع پیشرفت و اقتدار را از نظر علمی بپیمایند تا توسعه کشور را رقم بزنند.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا، آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب سرگذشت چهار دهه حیات مقاومت و پیروزی انقلاب را با نگاه به پیشرفت ها، دستاوردها و در مواردی کاستی‌ها ترسیم کردند که آن را می توان به عنوان پشتوانه نظری و ادبیات آینده سازی انقلاب اسلامی دانست، به طوری که در خصوص 40 سال تجربه انقلاب اسلامی و گام نخست با عباراتی مثل نبود تجربه، وجود دشمنان بی شمار، نحوه ترکیب جمهوریت و اسلامیت و ... به عنوان مسایل مهم ابتدای شکل گیری نظام یاد کردند و با امیدواری به دستاوردها، جوانان را مخاطبان اصلی خود قرار دادند تا جدیت و محوریت را بر پابه نگاه به پیشرو معطوف کنند که همان ایجاد تمدن نوین اسلامی است. ایشان مهمترین راهبردی که ترسیم کردند مقوله علم آموزی و پژوهش بود زیرا امروز علم از منابع قدرت و عزت به شمار می رود و انقلابی که قرار است در گام دوم تمدن سازی کند، باید به علم و پژوهش در دانشگاه، مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی توجه داشته باشد.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا در ارتباط با بیانیه گام دوم انقلاب و در خصوص علم آموزی و پژوهش با «محمدصادق نصرت پناه» عضو هیات علمی و معاون آموزشی دانشکده معارف و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) و پژوهشگر علمی به گفت وگو پرداخت و این مهم را از زوایای مختلف بررسی کرد. نصرت پناه، نخستین هدف در این بیانیه را ساختن ایران اسلامی دانست و گفت: ساختن ایران اسلامی از جمله اهداف کلان است و ایجاد تمدن نوین اسلامی باید مدنظر جوانان قرار بگیرد تا آنان دچار خطای راهبردی نشوند.

در ادامه متن کامل این گفت وگو را می خوانیم:
** ایرنا: علم آموزی و پژوهش مهم ترین راهبرد مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بود. ایشان اهمیت این موضوع را تا چه اندازه برای جوانان این کشور لازم می دانند که در این بیانیه بر آن تاکید ویژه می کنند؟
*** نصرت پناه: مقوله علم آموزی و پژوهش از جمله مهم ترین مباحثی به شمار می رود که در ادبیات و آموزه های دینی بر آن تاکید شده است. علم با قدرت ارتباطی دوسویه و قرینه دارد، یعنی هر جامعه ای که به علم اهمیت دهد و بر شاخه های گستره آن تاکید کند، به طور طبیعی قدرت را به دنبال خود می آورد. البته منظور قدرت نظامی و مادی نیست بلکه قدرت نرم که همان کشف علوم مختلف و توسعه علمی است که در وهله نخست باید زیرساخت ها و اهداف جامعه تامین شود.

امروزه در مناسبات جاری و روزمره کشور به وضوح می توان مشاهده کرد که نام عالمان و دانشمندان بنامی بر زبان جاری می شود که با گذشت چندین سده هنوز هم اثرگذاری خود را دارند. به عنوان مثال کشورهایی مانند آلمان و ژاپن در جنگ جهانی دوم به ویرانه تبدیل شدند اما اکنون به عنوان قطب های برتر در زمینه علم و پژوهش در جهان شناخته می شوند. در معارف دینی هم بارها آمده است که علم سلطان و پایه گذار تمام پیشرفت های جامعه به شمار می رود. بنابر تاکید ویژه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم هرگاه جامعه بخواهد در مسیر احیاء شدن و توسعه سوق پیدا کند، باید به جهش و حماسه آفرینی علمی برسد. انقلاب ایران در این دوران چهل ساله گام های موثر و بسیاری را در زمینه علم آموزی برداشته است اما به نظر می آید تمرکز مقام معظم رهبری در این بیانیه بر روی جوانان است و این نشان می دهد که ایشان می خواهند مسوولیت ها و وظایفی را که در این چند دهه جوانان آن دوران برعهده داشتند، به جوانان امروزی واگذار کنند.

نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب به موضوع علم، دانش و تاکید بر آن به عنوان خط مقدم تعالی کشور از جنبه های مختلف قابل تحلیل است. ایشان پایه تعالی، ترقی و عزت کشور را در توجه به علوم دانش می‌دانند و دیگر مسایل را در مراتب بعدی فرض می‌شمارند. البته توجه به حوزه دانش و پیوند پژوهش و علم با توسعه، ثروت و قدرت به معنای واقعی می بایست مورد توجه جامعه علمی قرار بگیرد. بحث علم آموزی جوانان در واقع رمز بیانیه گام دوم است که ایشان بر آن تاکید دارند. حال برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی که مدنظر رهبر معظم انقلاب است، باید 2 رکن اساسی علم آموزی که نقطه عطف تمدن به شمار می رود و جوانان را به عنوان سرمایه های کشور مهم دانست. ایشان در بیانیه خود می فرمایند، جوانان محور تحقق پیشرفت اسلامی هستند.

** ایرنا: پیشرفت در ابعاد مختلف علمی مهمترین زیربنای توسعه کشور به شمار می رود و رهبر معظم انقلاب از علم و پژوهش به عنوان خط مقدم تعالی کشور یاد می کنند، حال با توجه به این موارد ایران در زمینه علم و پژوهش در چه جایگاهی در منطقه و بین الملل قرار دارد؟ الگوبرداری از علم و دانش کاربردی دیگر کشورها تا چه اندازه می تواند جوانان و نخبگان کشور را در رسیدن به این مسیر کمک کند؟
*** نصرت پناه: مقام معظم رهبری در سال های گذشته نیز تاکیدهای جدی داشتند که مرزهای علمی را باید در نوردید اما بعضا دیده می شود که برخی می گویند که فاصله علمی ایران در زمینه علم و فناوری با کشورهای توسعه یافته بسیار زیاد است و باید زمان بسیاری را طی کرد. آیت الله خامنه ای هوشمندانه می گویند که باید روی نقاط مرزی حرکت کرد. ایشان همواره بر فناوری های نانو، علوم شناختی، سلول های بنیادی و پژوهشکده رویان تاکید ویژه ای داشتند و می خواهند این تابوها را از میان ببرند تا به همگان ثابت شود که ایران نیز می تواند در این زمینه حرفی برای گفتن دارد.

ایران در برخی مسایل و علوم مانند نانو و سلول های بنیادین در میان کشورهای آسیای میانه از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است. علوم انسانی در زیرسازی و تهیه پایه های تمدنی نقشی مهم و اساسی دارد که از جمله مواردی به شمار می روند که مقام معظم رهبری اهمیت آن را به همگان گوشزد می کنند. ایشان تاکید دارند که دنیای غرب به جهت برخورداری از علم، دانش و کاربردی کردن آن توانسته است برای خودشان ثروت، نفوذ و قدرت فراهم کنند، البته ایشان برداشت نادرست از دانش و دانایی برای تحمیل و سلطه را نفی می‌کنند و مخالف الگوبرداری با آن سبک و سیاق هستند و اصل دانش و دانایی را برای رسیدن به اهداف مورد تاکید قرار می دهند و ترسیم کننده الگویی از علم و اخلاق هستند که مبنای الهی و انسانی دارد نه آنچه که کشورهای غربی می خواهند به ما دیکته کنند.

** ایرنا: با توجه به شرایطی که ایران در آن قرار دارد(تحریم) تقویت دانش بومی و دانشگاه ها تا چه اندازه می تواند به توسعه کشور بیانجامد؟
*** نصرت پناه: در فرایند تمدن سازی نمی شود، به تولیدات و صنایع دیگر جوامع بی توجه بود. حالا که کشور در وضعیت بحرانی و تحریمی قرار دارد باید راه های رسیدن به اهداف و نیازها را پیدا کند و در این زمینه بایستی داشته ها و علوم خود را تقویت کند که این مصداق بارز رسیدن به قله های علم و پژوهش به شمار می رود که در بیانیه گام دوم انقلاب مورد تاکید است. مقام معظم رهبری تحریم ها را ظالمانه می دانند و می گویند اینک نوبت تمامی جوانان، دانشگاهیان و نخبگان است تا با اقتصاد مقاومتی این تحریم ها را از میان بردارند و به اهداف مورد نظر برسند. البته برخی این سخن را بد تعبیر می کنند و معتقدند که باید فضای ریاضتی را در پیش گرفت که اصلا این طور نیست.

توجه به بیانیه گام دوم و سخنان رهبر معظم انقلاب به هیچ وجه معنای ریاضت نمی دهد بلکه تاکید بر تقویت استعدادها و شناسایی ظرفیت های کشور دارد. بر پایه آمارهای جهانی ایران در زمینه علم و فناوری از میانگین بالایی برخوردار است. وابستگی شدید به دیگر کشورها در استخراج منابع زیرزمینی و نبود فناوری های لازم در این زمینه از جمله معایب کشور به شمار می رود که باید برای گذار از این شرایط تحریمی، ارتباط وسیع و عمیقی میان صنعت و نظام دانشگاهی به وجود آید تا از ظرفیت ها در جهت تولید نیز استفاده کنند. صنایع کشور می توانند خواسته های خود را از دانشگاهیان داشته باشند و آنها هم با ارایه راهکار یا اختراع بتواند به صنایع و به گردش اقتصاد کشور کمک کنند.

دولتمردان و مسوولان صنایع باید به دانشگاه و دانشگاهیان اعتماد داشته باشند تا با یکدیگر برای گذر از شرایط تحریمی کمک کنند. بیانیه گام دوم و رهنمودهای مقام معظم رهبری به عنوان سندی محسوب می شود که رهبر حقوقی یک جامعه عرضه و مسیر آینده این نظام را ترسیم کرده است. به هر حال رهبر حقوقی جامعه به لحاظ قانون اساسی و ولایت فقیه در صدر همه امور جامعه قرار دارد و مسیری را تنظیم و ترسیم کرده اند که نقشه راه 40 ساله کشور است. این بیانیه نقطه عطف و شروع انقلاب دوم است و سرفصل مهم اجرایی برای رسانه ها، جوانان، دانشگاهیان و روشنفکران به شمار می رود.

پژوهشم**9117**9131

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال