برگزیده تندیس بهترین بازیگر مرد جشنواره تئاتر در گفت و گو با ایرنا؛

کار در تئاتر یک دل عاشق و یک سر و کله رها می خواهد

تهران- ایرنا- هومن حاجی‌عبداللهی برگزیده تندیس بهترین بازیگر مرد جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر با اشاره به این مطلب که کار نمایش در ایران سختی های بسیاری دارد و دستمزدها کم است می گوید در یک کلام کار در تئاتر یک دل عاشق و یک سر و کله رها می خواهد.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ بازگشت دوباره هومن حاجی عبداللهی به تئاتر پس از 15 سال با موفقیت او در جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر و برگزیده شدن او به عنوان بهترین بازیگر مرد جشنواره مواجه شد. حاجی عبداللهی که در عرصه های مختلف رادیو و تلویزیون و از بازیگری تا صداپیشگی را تجربه کرده است، تقریبا در همه این مدیوم های مختلف حضوری موثر و به یاد ماندنی از خود به یادگار گذاشته است. از صداپیشگی های، کارتون های پرمخاطبی چون «شرک» و «رییس مزرعه» بگیرید تا بازیگری در نقش «رحمت» مجموعه تلویزیونی پایتخت همه تجربیات متفاوت و درخشانی بوده که توانسته چهره حاجی عبداللهی را به عنوان یک هنرمند دوست داشتنی و محبوب در ذهن مخاطبان مطرح کند.

موفقیت هومن حاجی عبداللهی در جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر سبب شد تا پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به گفت و گو با وی بپردازد:
**ایرنا:در مورد تندیس بازیگری جشنواره سی و هفتم تئاترفجر که موفق به دریافت شده اید و شرایط کلی جشنواره امسال توضیح دهید؟
***حاجی عبداللهی: من امسال موفق به دریافت تندیس بازیگر برگزیده سی و هفتمین تئاتر بین المللی فجر در بخش مسابقه ایران 2 شدم. تمام کارهای این بخش ایرانی بوده و تمام عوامل آن اعم از کارگردان نویسنده بازیگران هنرمندان ایرانی بودند.نمایش ما که در 27 تیر تا 27 مرداد در تماشاخانه پالیز اجرای عمومی رفته بود، «تناسخ سه تا سی و پنج تومن »نام داشت که ما در طول جشنواره دو اجرا داشتیم و من بعد از گذشت 15 سال با این نمایش به صحنه تئاتر برگشتم.

این نمایش به نویسندگی و کارگردانی امیرعلی نبویان است که پیش از این دو نمایش دیگر را نیز در تئاتر نوشته و اجرا کرده بود. اولین کار من در 1382 در نمایش خسیس نوشته مولیر بود و همواره علاقه به نمایش و سالن تئاتر در وجودم باقی مانده بود تا اینکه این پروژه نمایشی پیش آمد و من با پیشنهاد امیرعلی نبویان به این نمایش پیوستم.

**ایرنا:نمایش «تناسخ سه تا سی و پنج تومن »نوشته امیرعلی نبویان چه ویژگی هایی داشت که باعث شد شما بعد از بیش از یک دهه به عرصه نمایش و تئاتر بازگردید؟
***حاجی عبداللهی: همانگونه که گفتم اجرای قبلی من در نمایش خسیس مولیر در سن 28 سالگی اتفاق افتاد و نمایش «تناسخ سه تا سی و پنج تومن » در 42 سالگی رخ داد که از وجوه مختلف اعم ازتوان و قوای بدنی و اعصاب و حافظه و توان ذهنی بین آن دوران و حالا تفاوت زیادی وجود دارد، درتمام طول این 15 سال مترصد حضور و فعالیت در عرصه نمایش و تئاتر بودم ولی به دو دلیل این مهم اتفاق نیفتاد: اول اینکه در این مدت بسیار مشغول فعالیت در سینما،تلویزیون و رادیو بودم و حجم زیادی از زمانم برای این فعالیتها صرف شد و به طور عملی زمان زیادی برای حضور در تئاتر نداشتم، دلیل دوم مربوط به متن هایی بود که در این مدت به من پیشنهاد می‌شد.

البته دوستان نویسنده و کارگردان به من لطف داشتند و کارهای زیادی را در طول این مدت به من پیشنهاد دادند ولی به اصطلاح رایج متن تاثیر گذار و دندان گیری که نظرم را جلب کند به دستم نرسید تا این که امیرعلی نبویان که نویسندگی نمایش «تناسخ سه تا سی و پنج تومن »را بر عهده داشت این متن را به من رساند و پیشنهاد حضور در این نمایش را به من داد پس از خواندن تنها هفت صفحه از این متن به امیر علی نبویان زنگ زدم و ابراز تمایل برای حضور در این نقش کردم چرا که همانطور که گفتم جذابیت و حضور این نقش برایم خیلی زیاد بود.

کاراکتر من در این نمایش نقش نسبتا سنگین و پرکاری بود چراکه این نمایش دیالوگ های زیادی داشت و یک نمایش دو پرسوناژ است، پرسوناژ اصلی بر عهده من و پرسوناژ دیگر برای برعهده بهار نوروزپور همسر امیرعلی نبویان بود. باید اضافه کنم که بهار نوروزپور طراح صحنه و لباس و تهیه کننده نمایش «تناسخ سه تا سی و پنج تومن» بودند و نقش مهمی در به ثمر رسیدن این پروژه داشت.

در مورد علاقه و میلم به حضور در این نقش باید این خاطره سخت ولی شیرین را بگویم که برای خودم خیلی عجیب بود چرا که در طول اجرای این نمایش بدون هیچ سابقه و علائمی، مبتلا به سنگ کلیه شدم و کار به جایی رسید که در مقطعی قصد تعطیلی و یا توقف این نمایش به وجود آمد ولی من تمام سعی خود را برای رسیدن به اجراها انجام دادم. فراموش نمی کنم در یکی از روزها از بیمارستان مستقیم برای حضور در نمایش به سالن تمرین رفتم و بلافاصله بعد از پایان کار برای ادامه مراحل درمانی به بیمارستان برگشتم و حتی برخی اجرا ها را به زور مسکن ها انجام دادم ولی ماحصل این سختی و دردها موفقیت و دیده شدن در جشنواره تئاتر فجر بود که برایم دستاورد گرفتن تندیس بهترین بازیگر برگزیده مرد این جشنواره را به ارمغان آورد.

**ایرنا:در مورد سایر آثار نمایش داده شده در جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر همچنین رقبای خود در این دوره چه نظری دارید و حال و هوای جشنواره را چطور دیدید؟
***حاجی عبداللهی: متاسفانه به دلیل هم زمانی سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر با فیلمبرداری مجموعه تلویزیونی «نون. خ» که قرار است در ایام نوروز از شبکه یک سیما پخش شود تنها توانستم یک روز از این پروژه آف بگیرم و دو اجرای خودم را برای نمایش تناسخ در سالن چهارسو اجرا کنم از این رو اطلاعات و تحلیل دقیقی از هیچ یک از آثار به نمایش درآمده در این دوره از جشنواره به دست نیاوردم. اما آنچه از شنیده ها حکایت می کند این است که «نادر برهانی مرند» دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره تئاتر فجر جشنواره آبرومند و منظمی را برگزار کرد و تا آنجا که من اطلاع دارم همه نمایش ها در زمان و مکان معین اجرا شده‌اند و مشکل خاصی در این زمینه وجود نداشته است.

**ایرنا: طبق همین شنیده‌ها و اطلاعاتی که به دست آوردید سطح کیفی و هنری جشنواره در مقایسه با سال های گذشته چگونه بوده است؟
***حاجی عبداللهی: واقعیتش این است که به دلیل حجم کارهای تلویزیونی و پروژه هایی که در حال انجام داشتم ، موفق به دنبال‌کردن جشنواره حتی در همین حدی که شما میفرمایید یعنی اطلاعات و اخبار نیز نشده‌ام و فقط توانستم در چند جلسه قبل از نمایش با گروه تمرین کنم به در دو روز اجرای نمایش در سالن چهارسو اجرا بروم هیچگونه اطلاعات دقیق و درستی مبنی بر تحلیل دقیق کیفی آثار در حال حاضر ندارم.

**ایرنا:در ارتباط با ویژگی های تماتیک و موضوعی نمایش «تناسخ سه تا سی و پنج تومن»و نقش خودتان در این نمایش توضیح دهید؟
***حاجی عبداللهی: نمایش تناسخ شامل سه پرده است که در ابتدای آن به تماشاگر می گوییم: «خداوند فرموده که هر موجودی فقط یک بار حق زندگی دارد و تناسخ خیالبافیست. با اجازه حضرت باریتعالی می‌خواهیم حدود یک ساعت خیال ببافیم.»این تئاتر یک کمدی و به ‌نوعی یک شوخی با ماجرای تناسخ است. داستان این نمایش در یک شرکت خیالی به‌نام «تناسخ گستران شرق» در جریان است که کار این شرکت معرفی کالبد جدید به ارواح برای حلول است.

برای من به عنوان یک بازیگر علاوه بر موقعیت های نمایشی یک اثر، دیالوگ نویسی و متن هم اهمیت زیادی برای حضور در آن نقش دارد. متن نمایش تناسخ متن بسیار قوی و روانی است گویی نظم و شعر به نثر تبدیل شده است. مخاطبان تئاتر و دیگر رسانه های تصویری با قلم و داستانهای امیرعلی نبویان پیش از این به واسطه حضور او در برنامه «رادیو هفت» آشنایی دارند، امیرعلی نبویان با این که جوان و تا حدی ناشناخته است بسیار پخته و بالغانه می‌نویسد و به نظر من هنوز به جایگاهی که باید در مقام نویسندگی و اجرا نرسیده است و در آینده نه چندان دور به طور قطع شاهد حضور پر رنگ تر او در عرصه های مختلف تئاتر،سینما، تلویزیون و حتی رادیو خواهیم بود.

**ایرنا: یک از سوالاتی که همواره از بازیگران تئاتر و سینما پرسیده می شود تفاوت کار در این مدیوم های هنری است. از نظر شما تفاوت بازیگری در تئاتر با سینما و تلویزیون در چه مواردی است؟
**حاجی عبداللهی: در ارتباط با تفاوت این مدیوم های هنری سخن های زیادی گفته شده است به عبارت ساده می توانم بگویم در تئاتر شما باید هر شب یک اجرای زنده و نفس به نفس با تماشاگر داشته باشید هر بار از یک مکان ثابت وارد و از یک جای ثابت خارج شوید، دیالوگ های یکسان بگویید و امکان اشتباه به هیچ وجه در تئاتر وجود ندارد چراکه در صورت بروز اشتباه دیگر بازیگر سکه و ارزش لازم برای تماشاگر را نخواهد داشت و عبارتی از چشم مخاطب می افتد در صورتی که در سینما و تلویزیون شما قادر خواهید بود برداشت های متععدی از یک پلان داشته باشید و ارتباط نزدیک و تنگاتنگ با مخاطب وجود ندارد و بعد از پخش برنامه از تلویزیون و بازخوردها می توانید میزان برقراری ارتباط با مخاطب را بفهمید. در حالیکه در تئاتر اصلا اینگونه نیست،همچنین کار در تئاتر توأم با زحمت زیاد و دستمزد کم است به عبارت دیگر کار در تئاتر یک دل عاشق و یک سرو کله رها می خواهد.

**ایرنا: درکارنامه هنری شما انواع مختلف حرفه ها از قبیل مجری گری، صداپیشگی و بازیگری در تئاتر،سینما و تلویزیون دیده می شود. درمورد این تنوع حرفه ای و مشغولیت های مختلف هنری در مدیوم های مختلف توضیح دهید؟
***حاجی عبداللهی:اولین دلیل این گرایش مدیوم های متعدد علاقه ام بوده است در مرحله بعدی توانایی و استعدادی بوده که در هر یک از این مدیوم ها از خود نشان دادم.

کودکان و نوجوانان پنج تا 16 ساله و کمتر با صدای من در نقش های مثل «شرک1» خاطره دارند،عروسک گردانی «پنگول» و صداپیشگی آن عروسک محبوب در یادها مانده است، مجری برنامه های زیادی در تلویزیون به خصوص مسابقات تلویزیونی بودم که بیشتر آنها مسابقات جذاب و پر مخاطبی بوده اند، کار گویندگی و رادیو نیز انجام داده ام به طور مثال برنامه ای 15 دقیقه ای در رادیو ورزش داشتم که 2 بار در هفته پخش می شد که حدود 15 سال این برنامه تداوم داشت و به دلیل استقبال مخاطبان و نقش پیرمرد تیپیکال که گویندگی آن را بر عهده داشتم بسیار ماندگار شد، در تلویزیون و در مجموعه های مختلفی چون «پایتخت» و «علی البدل» بازی کردم و در عرصه تئاتر نیز با تلاش و حمایت خداوند موفق به دریافت جایزه ازجشنواره تئاتر فجر شدم. به طور کلی هر جا که احساس کردم مثمرثمر هستم فعالیت کردم و خدا را شکر تا اینجای کار نتیجه بدی نداشته است.

**ایرنا: در مورد مجموعه تلویزیونی جدیدی که مشغول کار در آن برای تلویزیون هستید و قرار است ایام نوروز از شبکه یک پخش شود توضیح دهید؟
***حاج عبداللهی: مجموعه تلویزیونی «نون. خ» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی که برای پخش در ایام نوروز 98 از شبکه یک سیما آماده می‌شود، مراحل تصویربرداری را سپری می‌کند. تصویربرداری این سریال از اواخر آذر ماه امسال آغاز شده است.سعیدآقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، فریده سپاه منصور، علی صادقی، نعیمه نظام دوست، سیروس میمنت، علی صالحی، پاشا جمالی، نسرین مرادی،از جمله بازیگران این سریال نوروزی هستند.

**ایرنا: به عنوان سوال آخر درباره نقش «رحمت» در مجموعه تلویزیونی «پایتخت» ابتدا حضور کمرنگی داشتید و به مرور و با درخشش و جذابیت این کاراکتر حضور موثرتری داشتید توضیح دهید؟
***حاجی عبداللهی: البته نظر لطف شماست و محبت مردم که این مجموعه دیده شد و نقش من پر رنگ تر به نظر رسید در اینجا باید به حضور فرد باهوشی چون «محسن تنابنده» اشاره کنم که پتانسیل های وجودی نقش رحمت را بیش از همه شناسایی کرد و باعث پررنگ تر اکتیو شدن این نقش و تبدیل آن از نقش فرعی به یک نقش اصلی شد. محسن تنابنده به تنهایی به اندازه سه نفر و با سه نگاه مختلف در کار حضور دارد هم نویسنده است هم بازیگردانی می‌کند و هم وظیفه بازی در نقش «نقی» را برعهده دارد. به نظرم یکی از عوامل مهم موفقیت من در نقش رحمت و به طور کلی محبوب شدن مجموعه تلویزیونی «پایتخت» حضور محسن تنابنده در این پروژه بوده است.

پژوهشم**9280**9131

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال