ایرانِ دوران تحریم و فرصت تکرارنشدنی برلین- مریم ترسایی*

تهران-ایرناپلاس- در شرایط ویژه کنونی و تشدید فشار‌های اقتصادی به نظر می‌رسد فرصت‌هایی همچون نمایشگاه گردشگری آی‌تی‌بی برلین، از جمله موقعیت‌هایی است که شرایط را برای استفاده از ظرفیت‌های زودبازده اقتصادی مانند گردشگری فراهم کند.

نمایشگاه گردشگری آی‌تی‌بی برلین ( ITB Berlin) به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای صنعت سفر از 15 اسفند برابر با 6 مارس 2019 با حضور شمار زیادی از دست‌اندرکاران خانواده بزرگ گردشگری از سراسر جهان فعالیت خود را آغاز می‌کند. این نمایشگاه فضای اقتصادی خارق‌العاده برای استفاده حداکثری از فرصت‌های گردشگری جهانی در حوزه عرضه و تقاضای سفر است و شرکت‌کنندگان با انگیزه‌های مختلف در قالب فروشنده و خریدار خدمات گردشگری، سعی در دستیابی به بهترین نتیجه را دارند.

بی‌شک سیاستگذاری و برنامه‌ریزی به‌موقع متولیان بخش دولتی برای حضور فعالان بخش خصوصی در چنین فضایی با حضور 180 کشور از پنج قاره جهان، بستری تکرار نشدنی برای معرفی پتانسیل‌های کشور در بخش‌های مختلف گردشگری است؛ آن‌هم در شرایطی که سایه تحریم، مشکلاتی را برای حوزه‌های دیگر اقتصادی رقم زده و دست‌اندرکاران مربوطه را بر آن داشته تا از ظرفیت‌های زودبازده مانند گردشگری برای سودآوری در چرخه اقتصادی بهره‌برداری کنند.

هرچند هرساله دست‌اندرکاران بخش خصوصی در حوزه سفر و گردشگری در این قبیل نمایشگاه‌ها حضور داشته و ضمن معرفی گوشه‌ای از توانمندی‌های کشور نسبت به فروش خدمات خود اقدام می‌کنند، ولی آنچه در شرایط فعلی و وجود تهدیدهای اقتصادی می‌تواند چراغ راه متولیان در دستیابی به اهداف اقتصادی باشد، بهره‌برداری از این فرصت پیش روی گردشگری در عرصه جهانی برای معرفی ایران با تکیه بر داشته‌های فرهنگی است.

در واقع شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری و نمایش زنده و حرفه‌ای از واقعیت فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر آداب و رسوم اقوام، زبان و گویش، موسیقی محلی، خوراک و پوشاک نقاط مختلف، هنرهای سنتی و صنایع‌دستی و همچنین نمایش ذخایر منحصربه‌فرد در بخش میراث فرهنگی مطابق با استانداردهای روز تبلیغات می‌تواند فراتر از شنیده‌ها، فضای رسانه‌ای بین‌المللی را به نفع ایران تغییر دهد.

تجربه کشورهای موفق در حوزه گردشگری که تبلیغات و بازاریابی را کلید راه توسعه در این زمینه دانسته و هدفمند برای آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، نشان می‌دهد نمایشگاه‌های گردشگری، مملو از ایده و خلاقیت و متنوع از ذوق و سلیقه، فرصت‌های جدیدی از تقاضا را پیش‌رو قرار می‌دهد و با توسعه بازار فروش، راه برای عرضه داشته‌ها و جذب و جلب مشتریان متناسب با جاذبه‌های گردشگری کشور هموار می‌شود؛ فرصتی که به شرکت‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا در ارتباطی بی‌واسطه و مستقیم با مشتریان بالقوه، داشته‌های کشور در عرصه سفر و گردشگری را ارائه و سهم خود را از این بازار کسب کند.

* کارشناس اطلاع‌رسانی معاونت گردشگری

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال