پژوهشگر اجتماعی:

بازسازی آموزش عالی نیاز به فهم پیشینه تاریخی دارد

تهران-ایرنا- یک پژوهشگر اجتماعی با اشاره به موضوع رویکرد سیستمی به تکامل نهاد آموزش عالی، گفت: آنچه که آموزش عالی در گذشته بوده حائز اهمیت است زیرا جایگاه فعلی را مشخص می کند. برای بازسازی و نوسازی آن باید روی پیشینه تاریخی این حوزه کار شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، شروین وکیلی روز چهارشنبه در همایش «از مدارس نوین تا دانشگاه در ایران» اظهار کرد: نهاد های آموزش اروپا و ایران متفاوت و مربوط به ساختار دینی و تمدنی هر دو کشور است. در ایران من (تک شخص) تعیین کننده روش آموزشی است اما در اروپا کلیسا ساختار را تعیین می کند.
وی ادامه داد: ساختار آموزش اروپایی که مدرن نیز است به شدت تحت تاثیر ساختار های کلیسا، مسیحی و سکولار قرار دارد .
وکیلی تصریح کرد: ساختار دانشگاه های ایران با دانشگاه های اروپا متفاوت است زیرا خاستگاه، هدف و دین در آنها متفاوت است. باید بررسی شود چرا دانشگاه های مدرن در کشور آسیب دیده است؟ در این موضوع باید ساختار فعالیتی و اصلی مورد مطالعه قرار گیرد.
این جامعه شناس با نگاهی تاریخی به موضوع رویکرد سیستمی به تکامل نهاد آموزش عالی در ایران، گفت: در این زمینه فاصله زمانی 1210 و 1310 هجری خورشیدی در آموزش که با تاسیس دارالفنون آغاز و با دانشگاه تهران پایان می یابد، بررسی می شود.
وی ادامه داد: مفهوم دانشگاه یا نهاد آموزش عالی؛ سسله مراتبی عقلانی است که دانشی تخصصی را آموزش می دهد، همچنین نویسا است یعنی توده ای از مردم می توانند از آن استفاده کنند و عملا مستقل از نهادهای دیگر به خصوص سیاسی است.
وکیلی ادامه داد: زمانی که آموزش عالی به چرخه کشور وارد می شود با دین، سیاست و اقتصاد ارتباط برقرار می کند.
به گفته این پژوهشگر اجتماعی ، هند و چین در گذشته نهاد آموزش عالی نداشته است اما ایران دارای قدیمی ترین نهاد آموزش عالی است.
وی ادامه داد: آموزش عالی اینرسی و انباشت تجربیات ایجاد کرده است. در دوره تاریخی 100 ساله (1210 - 1310) مدارس سومین نهاد محبوب پس از کاروانسراها و گرمابه برای وقف است که نشان دهنده علاقه مردم به مدارس بوده است.
این جامعه شناس با اشاره به وضعیت کشور در دوره قاجار، گفت: اختلاف طبقاتی در آن دوره بسیار بوده است اما نخست وزیران به جز عین الدوله همراه طبقه پایین بوده اند که باعث شد بسیاری از افراد از قش پایین به مدرسه بروند.
وی خاطر نشان کرد: نهاد آموزش عالی تحرکات در جامعه ایجاد می کند زیرا افراد با سطح طبقاتی پایین به مدرسه می روند و با ارتباطات سیاسی و مسئولان بالا دستی کشور فارغ التحصیل می شوند.
وکیلی با با بیان اینکه مدرنیته اتفاقی در اروپا است که سه کانون سه کانون لاتینی (انقلاب فرانسه)، آنگلو ساکسون که فناورانه و تجاری است و قاره ای- ژرمنی می باشد که آموزش عالی یک کانون مهم با ساختار آلمانی دارد.
این پژوهشگر عنوان کرد: علم و نرم افزار مدرن را آلمان ها ایجاد می کنند و چند الگو دانشگاهی نیز از آلمان ها تبعیت می کند. آموزش عالی مدرن نیز در زمان قاجار از ژرمن ها تبعیت می کند که از دل کلیسا ها بیرون آمده است.
وی در خصوص دیگر مفاهیم آموزش عالی عنوان کرد: آموزش عالی پیامد اقتصادی مستقیم ندارد بلکه آرمانگرایانه است. آنچه که طی این 100 سال صورت گرفت (1210 - 1310) دو نهاد شاخص دارالفنون و دانشگاه تهران را ایجاد کرد که در سه موج فاشیست، لیبرالیست و سکولار تفسیر و پیکر بندی جامعه را تشکیل می دهد.
این استاد دانشگاه در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مخالفت با دانشگاه و مدارس جدید به دلیل سه موج فوق و فرهنگ اروپایی نبود بلکه بر سر منافع شخصی مسئولان آن دوره بود.
وی افزود: در فاصله 100 ساله دگرگونی ساخت سیاسی و تغییر دودمان کشور بدون خونریزی صورت گرفت و باعث شد در کشور مثل مشروطه تغییراتی ایجاد شود . تمامی این تحریکات موجب شد تا دانشگاه در سال 1313 که حاصل برهم افتادن منافع و ایجاد ضرورت ها است، تاسیس شود.
**9465**1601

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال