‎نظرسنجی جنجالی صدا و سیما؛ تقلب یا اختلال؟

تهران-ایرنا- ماجرای اضافه شدن یکباره صدها هزار رای به سبد آرای برنامه «برنده باش» در نظرسنجی صدا و سیما و قرار گرفتن این برنامه در صدر فهرست برنامه‌های محبوب تلویزیون و بالاتر از برنامه «نود»، به سوژه داغ رسانه های داخلی بدل شده است.

به گزارش گروه نشریات خبری؛ تعداد زیادی از کاربران اپراتورهای تلفن همراه در روزهای گذشته اعلام کردند پیامک تأیید رأی به یک برنامه‌ی تلویزیونی برایشان ارسال شده، در حالی که گویا آن‌ها اصلاً در این رأی‌گیری شرکت نکرده بودند و یا رای‌شان برنامه دیگری بوده است. ارسال این پیامک‌ها و تغییر نام برنده‌ برنامه تلویزیونی موجب شد تا کاربران شبکه های اجتماعی نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند. انتقاد وسیع مردم به تغییر ناگهانی در نظرسنجی عمومی تلویزیون، سبب شد تا دبیر جشنواره تلویزیونی جام‌ جم با پذیرش اختلال رخ داده در این نظرسنجی اعلام کند رای‌ گیری تا زمان مشخص شدن علت این موضوع، متوقف شود.
در ادامه این اتفاق، وزیر ارتباطات آماری منتشر کرد که نشان می‌داد چه میزان رای در 4 روز به‌طور ناگهانی به یک برنامه اضافه شده است. این افزایش آرای برنامه برنده‌باش که برنامه مورد علاقه مدیران شبکه سه است بار دیگر به شایعه تلاش برای حذف برنامه نود دامن زد. پس از اینکه آذری‌جهرمی اعلام کرد خود صدا‌و‌سیما با شرکت سرویس‌دهنده در ارتباط بوده است و این وزارتخانه تنها میزان تراکنش‌ها را می‌توانسته رصد کند، احمدی افزادی دبیر پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم در مصاحبه دیگری از ورود پلیس فتا به پرونده سخن گفت و تاکید کرد این شرکت مجوز رسمی از وزارت ارتباطات داشته است. ادعایی که دوباره از سوی روابط عمومی وزارت مربوطه تکذیب شد. با ابطال این آرا بار دیگر برنامه نود به صدر نظرسنجی ها برگشته است.
بررسی خبرگزاری ها، تارنماها و روزنامه های داخلی حاکی از آن است که رسانه های منتسب به اصلاح طلب در واکنش به این موضوع، ضمن غم انگیز خواندن این رویداد، بر لزوم پاسخگویی صدا و سیما و رفع ابهامات موجود تاکید کرده و معتقدند این قبیل اتفاقات، اعتماد عمومی را لکه‌دار خواهد کرد.
داعیه اختلاف صدا و سیما با متولیان برنامه 90 و ورود شورای نظارت بر صداوسیما به ماجرای تخلف پیامکی از دیگر محورهای مورد توجه جریان اصلاح طلب است.
در مقابل رسانه های منتسب به اصولگرا اگرچه در ابعاد کمتری به این موضوع پرداخته اند، اما از اختلافات درون سازمانی صدا و سیما و نیز تبعات بی اعتماد شدن مردم به رسانه ملی گلایه کرده اند.
در ادامه واکنش های رسانه های داخلی نسبت به این موضوع را می خوانیم.

رسانه های اصلاح طلب
...............................
**لزوم پاسخگویی صدا و سیما و رفع ابهامات
روزنامه شرق در یادداشتی نوشت: اتفاق عجیب و غریبی که در نظرخواهی مردمی جشنواره جام‌جم برای انتخاب پربیننده ‌ترین برنامه تلویزیون رخ داد و دستکاری در آرای مردم، آنقدر بزرگ و غم‌انگیز هست که لازم باشد جماعتی از مدیران تلویزیون و همه آنها که در به وجود آمدن این افتضاح سهیمند، علاوه بر عذرخواهی و برکناری خود را برای پاسخگویی و مجازات قضایی مهیا کنند. فکر نکنید دارم ماجرا را بزرگنمایی می‌کنم، خیر؛ بعضی چیزها همواره باید خط قرمز همه باشند و خط قرمز بمانند. امانتداری و صیانت از آرای مردم در هر تعداد و هر ماجرایی، خط قرمز است. دستکاری در حتی یک رای مردم باید با شدیدترین عقوبت‌ها مواجه شود، چون آسیب‌های این اتفاق بسیار عمیق و گسترده است. واقعا چگونه جماعتی که در تمام برنامه‌های تلویزیونی و ... دارند با اقبال مردم به بازی ستاره مربع، پول پارو می‌کنند، به خود اجازه می‌دهند اعتماد عمومی را اینگونه لکه‌دار کنند و به بازی بگیرند؟ این وسط تلویزیون دارد چه کار می‌کند؟ این دستگاه عریض و طویل و پرمدعا چطور نمی‌تواند به یک ساز و کار امن اجرایی و نظارتی برسد تا آرایی که همگی دارد به سبدهای مختلف همین رسانه سرازیر می‌شود، پاسداری کند؟

بیژن نفیسی مدرس روزنامه‌نگاری در گفت‌وگو با ایسنا درباره دستکاری نظرسنجی آرای مردمی اظهار داشت: صداوسیما باید برای جلوگیری از آسیب بیشتر خیلی شفاف توضیح دهد که چه اتفاقی در آرای نظرسنجی افتاده است.باید ابهامات موضوع را از بین برد و در واقع ابهام‌زدایی کرد چراکه با این کار مردم دیگر به دیدگاه‌های مختلف درباره این شایعه اهمیت نخواهند داد زیرا واقعیت ندارد. از طرفی اگر مشکل فنی پیش آمده است، مطرح کند که چگونه این اتفاق افتاده است و بعد رفع و رجوع کند و پس از آن آرای اصلی را اعلام کند. هرچند مطرح کردن اشکالات فنی یکی از دیوارهای کوتاهی است که اغلب رسانه‌ها از آن شگرد استفاده می‌کنند بنابراین صرف اینکه بگویند اشکال فنی بوده است توجیه‌پذیر نیست. تلویزیون باید به نظر مردم احترام بگذارد و آمار واقعی را پس از رفع اشتباه اعلام کند. تلویزیون، رادیو، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های ما وسایل ارتباط جمعی هستند؛ یعنی مخاطب عام و وسیع دارند. اگر این اعتماد از آنها سلب شود نباید دیگر نام ارتباط جمعی را برای آنها گذاشت. تنها چیزی که مخاطب را برای تلویزیون بیشتر می‌کند همین اعتماد، اخبار، آمار و ارقام درست است، در غیر این صورت زمان طولانی باید به دنبال بازگرداندن مخاطب بود.

**اختلاف صدا و سیما با متولیان برنامه 90
روزنامه ایران در مطلبی با تیتر «#حق‌الناس» بر گرفته از واکنش توئیتری وزیر ارتباطات نسبت به دستکاری آراء مردمی نوشت: رسانه‌ملی هم پس از توئیت آذری جهرمی، اختلال! را پذیرفت و قول مساعد داد که از طریق اپراتورها و سایر زیرمجموعه‌های دست‌اندرکار این نظرسنجی، مسأله را پیگیری کند. با این حال گویی، در رسانه ملی، هنوز حذف عادل فردوسی‌پور و مشکلش با علی فروغی مدیر شبکه سوم سیما، مشکل و هدفی جدی‌ است و اذهان عمومی این‌طور تصور می‌کنند که فروغی به هیچ قیمتی حاضر نیست برنامه مورد وثوقش یعنی «برنده باش» به نفع محبوبیت عادل فردوسی‌پور نود کنار بکشد حتی شده، به قول آذری‌جهرمی با نادیده گرفتن حق‌الناس.

«رسوایی تازه برای صداوسیما» عنوان مطلبی در تارنمای فرارو است که در بخشی از آن می خوانیم: با وجود این که سازمان صداوسیما می‌گوید اتفاق رخ داده در ثبت آرای مسابقه جام جم 'اختلال' بوده، اما برخی گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که این اتفاق در واقع تلاشی برای حذف عادل فردوسی پور بوده است.مبنای این ادعا به پیشینه روابط عادل فردوسی پور با علی فروغی رییس شبکه سوم سیما باز می‌گردد. در مهر ماه به خاطر یک اختلاف فروغی و فردوسی پور برنامه نود دو هفته پخش نشد که اتفاقی بی سابقه محسوب می‌شد. در رسانه‌ها مطرح است که فروغی می‌خواهد فردوسی پور را به مرور زمان حذف کند.اختلاف فردوسی پور و و فروغی در برنامه 'حالا خورشید' با اجرای رضا رشیدپور کاملا علنی شد. فروغی در این برنامه اعلام کرد که نود از هفته بعد پخش خواهد شد، اما پس از آن گفت که به رغم محبوبیت برنامه نود، مردم از تصمیم‌هایی که 'قاطعیت منطقی و عقلانی' داشته باشند، حمایت می‌کنند.

** بازگشت 90 به صدر
«بازگشت مقتدرانه90 در دقیقه90» تیتر نخست روزنامه آرمان است که در بخشی از آن می خوانیم: برنامه «نود» به صدر برنامه‌های محبوب صداوسیما بازگشت و آرای مشکوکی که به حساب برنامه «برنده‌باش» ریخته شده بود، حذف و نظرسنجی آرای مردمی جشنواره جام‌جم از سر گرفته می‌شود. با ابطال آرای برنامه «برنده‌باش» مردم زمان خواهند داشت تا همچنان به برنامه‌های مورد علاقه‌شان رأی دهند. بر اساس گفته تعدادی از مسئولان سیما، برنامه «دورهمی» که بعد از حادثه رخ داده در محاسبه و ارسال آرا، از شرکت در نظرسنجی مردمی انصراف داده بود، باز بالاتر از «برنده‌باش» قرار می‌گیرد و احتمالا آرایش شمارش می‌شوند. البته این تنها آرایی است که از طریق کد دستوری برنامه‌ها برای جشنواره ارسال شده‌اند و آرای ثبت شده اپلیکیشنی جشنواره هم که در آن گفته شده حدود 1.9 میلیون رأی به برنامه نود داده شده هم باید به آرای کد دستوری افزوده شوند. در روزهای آینده پلیس فتا پشت پرده هک شدن آرای مردمی جشنواره جام‌جم را بررسی می‌کند و به نتیجه مشخص خواهد رسید و در نهایت معلوم خواهد شد چه کسی کد دستوری خاص را برای افزایش آرای «برنده‌باش» زده است و چه هدفی پشت این تصمیم بوده است.

**ورود شورای نظارت بر صداوسیما به ماجرای تخلف پیامکی
به گزارش شرق، ماجرای این تقلب پیامکی و دست‌کاری در نظرات رأی‌دهندگان و واکنش‌های گسترده به آن کار را به جایی رساند که احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مجلس و عضو شورای نظارت بر سازمان صداوسیما از ورود این شورا به موضوع تخلف روی‌داده در جشنواره جام جم خبر داد و گفت: ما کار خودمان را در این حوزه شروع کردیم و گزارشی از این تخلف به شورای نظارت ارائه خواهد شد.قاضی‌زاده‌هاشمی درباره اتفاق رخ‌داده در ماجرای دو برنامه «نود» و «برنده باش» در جشنواره تلویزیونی جام جم که شائبه‌هایی مبنی بر تقلب و دست‌کاری در آرای مردمی مطرح کرده است، به خبرگزاری مجلس گفت: این موضوع از جنبه‎های مختلف بررسی خواهد شد و نتیجه آن نیز به شورای نظارت بر سازمان صدا‌و‌سیما ارائه می‌شود. چون موضوع ابعاد فنی و حواشی مختلفی دارد که باید همه این موارد در کنار هم به‌صورت جامع بررسی شود. ما کار خودمان دراین‌باره را آغاز کردیم و در بخش‌های مختلف شائبه‎هایی درباره این تخلف اعلام شده که همه این موارد باید بررسی شود.

**کاهش اعتماد اجتماعی
روزنامه اعتماد ذیل عنوان «آب رفته به جوی بازمی‌گردد؟» نوشت: تلویزیون در فاصله کوتاهی میلیون میلیون مخاطب را از دست داد و برای به دست آوردن تک تک این مخاطبان باید سال‌ها تلاش کند. اگر از وسیله ارتباط جمعی به عنوان یک ابزار استفاده کنیم با این مسائل روبه‌رو خواهیم بود، اما اگر به عنوان هدف استفاده کنیم آنجا است که هدفِ وسیله ارتباط جمعی اینگونه تعریف خواهد شد که بالا بردن آگاهی و دانش است.

**جزئیات فنی دستکاری در رای گیری صدا و سیما
وزیر اتباطات در گفت و گوی اختصاصی با روزنامه همشهری برای نخستین بار جزئیات فنی دستکاری دستکاری آرای مردم را فاش کرد. محمدجواد آذری جهرمی در این گفت و گو اعلام کرده برای دستکاری آرای مردم از وارد کردن دیتابیسی از شماره ها به سیستم نظرسنجی در بستر شرکتی که طرف قرارداد با صدا و سیما بوده استفاده شده است به گفته او، روز گذشته از پلیس هم خواسته شده تا با توجه به شواهد فنی پیگیری این ماجرا را شروع کند.

رسانه های اصولگرا
...........................
** اختلافات درون سازمانی
تارنمای جوان آنلاین با تیتر «جشنواره‌زدگی رسانه‌ملی روی اعصاب مردم » می نویسد: تصور اینکه اختلال در رأی‌گیری یک جشنواره داخلی تلویزیون به تیتر و عکس اول رسانه‌ها تبدیل شود، کمی سخت بود، اما دوقطبی ناشی از تصمیمات صداوسیما و شبکه 3 سیما، باعث شد تا این اتفاق بیفتد. بحران‌سازی کاغذی باعث شد تا فضای مجازی به سوژه جدیدی برای ایجاد بحران دست پیدا کند.

**بی اعتماد شدن مردم
روزنامه جوان به نقل از روزنامه فرهیختگان نوشت: اگر از مباحث امنیتی و حفظ حریم شخصی افراد بگذریم و اینکه چطور و با کدام روش و مجوزی آنها به شماره ما دسترسی یافته‌اند و جای ما هم رای داده‌اند را جدی نگیریم (هرچند مساله بسیار مهمی است) موضوع مهم‌تر اما می‌تواند این باشد که صداوسیما چرا دست به چنین اقدامی زده است؟ این آیا حمایت مستقیم و فرمایشی از یک برنامه خاص نیست؟ اصلا غرض از برگزاری این شوآف عظیم و پرهزینه مگر نمایش اعتماد عمومی به صداوسیما نبود؟ با این کار اتفاق عکس نیفتاده و اعتماد عمومی خدشه‌دار نشده است؟ مردمی که در حد یک رای ساده نتوانند اعتماد کنند، چطور می‌توانند به آنچه از سوی این نهاد فرهنگی تجویز می‌شود، اعتماد کنند؟
**گروه نشریات خبری
پژوهشم**9344**1181

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال