۱۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۴۴
کد خبر: 83229898
T T
۰ نفر

ایران و سوییس سند همكاری كشاورزی امضا كردند

۱۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۴۴
کد خبر: 83229898
ایران و سوییس سند همكاری كشاورزی امضا كردند

تهران- ایرنا- سند توسعه همكاری جمهوری اسلامی ایران و سوییس برای تبادل تجربیات و دانش در حوزه كشاورزی و تحقیقات، فناوری، روش های نوین آموزش و سازگاری با تغییر اقلیم در تهران امضا شد.

به گزارش ایرنا از تارنمای وزارت جهاد كشاورزی، در مراسمی كه یكشنبه در این سازمان برگزار شد، رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی گفت: یكی از مهمترین محورهای همكاری دوجانبه، در زمینه تولید بذر سبزی و صیفی و تكنولوژی های مربوط به آن است.
«كاظم خاوازی» تبادل ژرم پلاسم، آموزش كارشناسان، حفاظت از ذخایر ژنتیكی بویژه از نظر حقوق بین الملل، فناوری های نوین اصلاح نباتات و بذور، تحقیقات در زمینه روش های نوین تولید دام به ویژه دام سبك، تغذیه دام، معرفی گیاهان جدید علوفه ای و استفاده از ضایعات بخش كشاورزی به منظور تغذیه دام را از دیگر محورهای همكاری میان ایران و سوییس عنوان كرد.
وی راه اندازی سیستم یكپارچه دانش و اطلاعات در بخش كشاورزی، انتقال آخرین روش های ترویج به بهره بردار و نشست های چند جانبه برای آموزش در ایران و سوییس را از دیگر زمینه های همكاری برشمرد.
خاوازی انجام تحقیقات مشترك در موضوع آفات و بیماری های گیاهی و معرفی سموم كم خطر را خواستار شد.
وی گفت: تحقیقات در 6 بخش پژوهش و فناوری، آموزش و ترویج، حفظ ذخایر ژنتیكی، نظارت بر نهاده های كشاورزی، تولید هسته اولیه بذر و هسته های واكسن در بخش كشاورزی ایران انجام می شود.
رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج كشاورزی افزود: 20 موسسه تحقیقاتی در وزارت جهاد كشاورزی فعالیت می كنند و به طور تقریبی یك قرن از تشكیل این موسسه ها می گذرد.
وی ادامه داد: نشست مشترك با سوییس، فرصت خوبی برای كسب تجربه های موفق از طریق این كشور و سایر كشورهای صاحب دانش و فناوری های نوین كشاورزی به طور غیر مستقیم است زیرا ما با زاویه پژوهشی می توانیم در عرصه های بین المللی ورود پیدا كنیم و با كمك سوییس می توانیم اثر تحریم در بخش كشاورزی را تعدیل كنیم.
وی اظهار داشت: سوییس در زمینه اصلاح نژاد دام و نباتات از شرایط علمی خوبی برخوردار است و ارتباط خوبی با سایر كشورهای پیشرفته در این زمینه دارد.
خاوازی به تجربه های موفق سوییس در حوزه انتقال دانش به بهره برداران اشاره كرد و گفت: ما باید در زمینه انتقال دانش به بهره برداران در قالب كارگروه های كارشناسی با سوییس همكاری كنیم تا ببینیم آیا روش های آنان با شرایط و ویژگی های اجتماعی ایران تطبیق دارد یا خیر كه در این صورت از این روش ها برای مدیریت دانش در عرصه های كشاورزی استفاده خواهیم كرد.

** بخش خصوصی سوئیس علاقه مند به ادامه همكاری با ایران است
سفیر سوییس در تهران در این مراسم گفت: ما میز سوییس در وزارت جهاد كشاورزی را داریم و مسایلی را به طور صریح و مشخص با سیاستگذاران در بخش دولتی ایران مطرح كرده ایم كه برای ادامه فعالیت بخش خصوصی سوییس در ایران مهم و حیاتی است.
«كارلوس لایتنر» برگزاری نشست های مستمر كارشناسی و تحقیقاتی در حوزه كشاورزی میان 2 كشور را خواستار شد.

** همكاری ایران و سوئیس در بخش كشاورزی امید بخش است
رییس دفتر فدرال كشاورزی سوییس در این مراسم توسعه همكاری های مشترك 2 كشور را خواستار شد و گفت: پیشنهادهای همكاری كشاورزی ایران، سكویی برای تبادلات متعدد در زمینه های مختلف است كه می تواند امیدبخش باشد.
«برنارد لهمان» تاكید كرد ایران و سوییس مسائل مشتركی در حوزه كشاورزی دارند و در عین حال با چالش هایی مانند تغییر اقلیمی، تنوع زیستی و حاصلخیزی خاك روبرویند.
وی ادامه داد: ما به دنبال روش هایی برای استفاده پایدار از خاك و مدیریت تغییرات اقلیمی هستیم و امیدواریم همكاری های 2 كشور در این بخش ها ثمربخش باشد.
لهمان كه ریاست بخش تحقیقات كشاورزی سوییس را بر عهده دارد، اضافه كرد: در سوییس موضوع بهره وری و كارایی در حوزه كشاورزی بسیار مهم است، زیرا كشاورزان باید بتوانند محصولاتی را با توجه به شرایط جغرافیایی و سرزمینی تولید كنند.
وی گفت: امضای این سند انگیزه ای برای گسترش همكاری میان 2 كشور خواهد بود و 2 طرف باید زمینه های جدیدی برای این همكاری و كمك به كشاورزان تعریف كنند.
در این مراسم هیات سوییسی بر تبادل تجربه در زمینه های فناوری و آموخته های كشاورزی و انتقال دانش و اطلاعات در زمینه مدیریت یكپارچه آفات به كشاورزان و ذینفعان تاكید كردند.
به گزارش ایرنا، سوئیس كشوری است در اروپای غربی كه از شمال با آلمان، از شرق با اتریش و لیختنشتاین، از جنوب با ایتالیا و از غرب با فرانسه همسایه است و حود هشت میلیون نفر جمعیت دارد.
شهر برن پایتخت سوئیس است اما قطب‌های اقتصادی این كشور شهرهای جهانی ژنو و زوریخ به شمار می رود.
درآمد سرانه در سوئیس به عنوان یكی از ثروتمندترین كشورهای جهان، 39 هزار دلار است.
سوئیس با اینكه عضو اتحادیه اروپا نیست اما عضو انجمن تجارت آزاد اروپا (یی.اف.تی.اِی) است.

اقتصام*9186*1961*

سرخط اخبار اقتصاد