کارگردان «تاریکی شب، روشنایی روز» در گفت‌وگو با ایرناپلاس:

تفاوت را به پای نقصان نگذارید

تهران-ایرناپلاس- تاریکی شب روشنایی روز، سریالی است که این روزها از شبکه دوم سیما در حال پخش است.حجت قاسم‌زاده‌اصل کارگردان این مجموعه در واکنش به علت گنجاندن دیالوگ‌های رو به دوربین بازیگران در این سریال گفت: از نظر بسیاری از مخاطبان، دقیقاً همین دیالوگ‌ها، نقطه قوت سریال ارزیابی

بیست و سوم بهمن امسال بود که سریالی با عنوان «تاریکی شب، روشنایی روز» روی آنتن تلویزیون رفت؛ مجموعه‌ای که عوامل و بازیگرانش خبر از یک سریال قوی، قابل توجه و با کیفیت می‌داد. حجت قاسم‌زاده‌اصل که در سال 92 مجموعه موفق «یادآوری» را ساخت، با شکل و شمایل تازه‎ای «تاریکی شب، روشنایی روز» را روایت می‌کند. در سکانس‌های این سریال، بازیگران دیالوگ‎هایشان را در مقابل دوربین بیان می‌کنند و یک‎سری اطلاعات می‌دهند. اما برخی مخاطبان تلویزیون که معمولاً شاهد ژانرهای متفاوت در تلویزیون نیستند، در برقراری ارتباط با این مجموعه دچار مشکل شدند و آن را به‌نوعی نمایشنامه رادیویی تشبیه کردند. قاسم‌زاده‌اصل کارگردان این مجموعه از چگونگی پرداخت به این مجموعه گفت.



** تا جایی که دیده‌ام، مردم بدشان نیامده است

حجت قاسم‌زاده‌اصل در پاسخ به این پرسش که دیالوگ تا چه اندازه در مجموعه «تاریکی شب، روشنایی روز» کارایی دارد، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: این اثر هم مثل بقیه کارهای من است. همیشه همین‌طوری بوده و تا جایی هم که دیده‌ام مردم بدشان نیامده است. از نظر بسیاری از مخاطبان، دقیقاً همین دیالوگ‌ها، نقطه قوت سریال ارزیابی می‌شود. از دنیای صامت گذشته‌ایم و امروزه تفکیک تصویر از دیالوگ‌ها خیلی معنادار نیست. معتقدم هر دیالوگی که خوب نوشته شده باشد و بازیگر بتواند به‌درستی آن را ادا کند، تصویرِ دیالوگ گفتنِ آن بازیگر، تصویرسازیِ همان دیالوگ‌ها می‌شود.



**وجه تفاوت را به پای نقصان نگذارید

وی ادامه داد: «ساختار و بافتار این سریال متفاوت با بقیه سریال‌های تلویزیون است. وجه تفاوت‌هایش را به پای نقصان نگذارید. به‌عنوان منتقد یا تحلیل‌گر، اول باید «ساختار» را «آنالیز» کرد و بعد تحلیل و نتیجه‌گیری کرد، نه این‌که تفاوت‌های این سریال با بقیه سریال‌ها ( که اکثراً متوسط رو به پایین‌اند) را پای عیب بنویسند! این «نگاه وجبی» که چند خط دیالوگ هست، چند خط شرح صحنه (روی فیلمنامه) نگاهی تاریخ گذشته است. لطفاً اول به ساختار بپردازیم بعد به اجزا. اصولاً هر «جزیی» جدا از «ساختار» غلط به‌نظر می‌آید.



**دو اثر متفاوت

این کارگردان، درباره استقبالی که از سریال یادآوری شد و مقایسه آن با این مجموعه، عنوان کرد: اصلاً نباید مقایسه شوند؛ چون دو اثرِ متفاوت هستند. اگر قرار بود مثل هم باشند، لزومی برای ساختش وجود نداشت.



**کار رادیکال و پرریسک

قاسم‌زاده‌اصل در پاسخ به این پرسش که آیا با این نوع روایت سریال، خواسته‌ نوعی بدعت‌گذاری انجام دهد، بیان کرد: این فرم، ساختاری‌ است که برای سریال انتخاب کردم. کار رادیکال و پر ریسکی هم هست که ممکن است عده‌ای نپسندند و عده‌ای هم به‌خاطر همین تفاوت، بیننده‌‌ سریال باشند. متوقف کردن «زمانِ دراماتیک» و ارتباط مستقیم با بیننده، کاری ا‌ست که در این سریال انجام دادم. هدف هم اصلاً جمله قصار گفتن نیست، بلکه نوعی اضافه کردنِ یک «لایه‌ جدید» و «زمان چهارم» به خطوط اصلی سریال است.



** بیننده نسخه‌ نامتوازن و نامتعادل سریال را می‌بیند

وی درباره خروجی این اثر تلویزیونی عنوان کرد: انجامش کار پر‌ ریسکی بود که به‌نظرم خطر کردم، اما از نتیجه‌اش راضی‌ام. دوست نداشتم بگویم، اما مشکل این‌جاست که درحال‌حاضر بیننده یکی از لایه‌هایِ داستانیِ سریال را نمی‌بیند. دلیلش هم این است که الان پخش نمی‌شود. درواقع سریال دچار «بد‌فهمی» و «کج‌فهمی» شده‌ است. شما مجموعه‌ای از صحنه‌ها و حرف‌ها را می‌بینید و یک بخش از کنش‌ها را نمی‌بینید. متأسفانه، الان بیننده نسخه‌ نامتوازن و نامتعادل سریال را می‌بیند. ساختار و بافت دراماتیک سریال به‌هم‌ خورده است. خوشحالم که علی‌رغم بد‌فهمی‌هایی که مانعِ ارائه نسخه درست سریال شده، هم‌ الان مخاطب از کار استقبال کرده است.



**بدترین ساعت، بدترین زمان با بدترین کیفیت و بدون هیچ تبلیغی

«این سریال در بدترین ساعت (به‌خاطر هم‌پوشانی) و بدترین زمان (به‌خاطر آخر سال بودن) با بدترین کیفیت (سریال با فرمت 2K گرفته شده اما الان با سیستم «پال» پخش می‌شود) بدون هیچ‌گونه تبلیغی (چه قبل از شروع پخش و چه تبلیغات در طول پخش) عرضه می‌شود. جای تأسف است که در سال 2019 هنوز سیستم پخش دو شبکه اصلیِ سیما، از لحاظ فنی، اینقدر منسوخ و کهنه هستند. من از کارم دفاع می‌کنم. بسیار برایش زحمت کشیده‌ام. سه سال از عمر من پای این سریال رفته و اصلاً ناراضی نیستم. برای فریم‌فریمَش تلاش کرده‌ام، هم خودم و هم تمام عوامل سخت کار کرده‌ایم. در همین وضعیت فعلی هم امواج و نظرها و بازخوردهای خوبی گرفته‌ام.‌ اما صادقانه می‌گویم که رنجیده و آزرده‌خاطر هستم. بسیار متأسف‌ هستم که بخشی از کار و زحمت بازیگران و عوامل سریال فرصت دیده شدن پیدا نکرده است.»



گفت‌وگو از هنگامه ملکی

*اداره کل اخبار چند رسانه ای*

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال