در گفت و گو با ایرنا مطرح شد؛

فیلم 23 نفر؛گوشه ای کوچک از معدن بی بدیل تاریخ دفاع مقدس است

تهران- ایرنا- مهدی جعفری کارگردان فیلم 23 نفر با اشاره به وجود مفاهیم ارزشمند موجود در دفاع مقدس می گوید: «واقعا چرا نمی توانیم کاری در خور شان مفاهیم ارزشمند دفاع مقدس بسازیم؟! من به سهم خود وظیفه دانستم تا با الگو و بیانی چنان که دیدید به استخراج گوشه اندکی از آن معدن بی بدیل تاریخی بپردازم. در این مدت در سیری که میان آن کوه جواهر داشتم، متوجه شدم که سال ها است از بازنمایی نور واقعی آن گوهر درخشان غافل هستیم.»

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ همزمانی نخستین سال های شکل گیری نظام مردم سالار اسلامی با وقوع جنگ تحمیلی سبب شد تا تلاقی این 2 گفتمان به بروز و ظهور سینمای دفاع مقدس بیانجامد. سینمایی که به مرور زمان رشد یافت و به تعالی رسید و مفاهیم و ارزش هایی متفاوت از سینمای جنگی در دیگر کشورها را به تصویر کشید. سینمای دفاع مقدس را می توان با تمام فراز‌ونشیب‌هایی که در دهه های 60 تا 90 به لحاظ تولید و اکران تجربه کرد، یکی از موفق‌ترین بخش های سینمایی دانست.

23 نفر یکی از آثار موفق در این عرصه به شمار می رود که توانست به دور از شعارزدگی و بیان کلیشه های رایج در سینمای دفاع مقدس، فیلمی تماشاگر پسند برای عموم مخاطبان سینما و در راستای ارتقای غرور ملی آنها لقب بگیرد. 23 نفر، یکی از تاثیرگذارترین فیلم های دفاع مقدس محسوب می شود که بیش از همه حس غرور ملی و افتخار به ایرانی بودن را در تماشاگر تداعی می کند و برای رسیدن به این تم مهم، کار سخت نگارش فیلمنامه ظریف و پرتنش را انتخاب کرده است. فیلم با پرهیز از هرگونه شعار و ورود به کلیشه به سراغ اصل داستان واقعی اسارت 23 تن از نوجوانان ایرانی زمان جنگ می رود و یک داستان ایرانی و واقعی را با پرداختی سینمایی به روی پرده می برد.

** مهدی جعفری و کارگردانی فیلم 23 نفر
مهدی جعفری از فیلم اولی های این دوره از جشنواره فیلم فجر به شمار می رود که کار خود را در سینما از فیلم های کوتاه و مستند آغاز کرد. جعفری بیشتر در میان اهالی سینما به عنوان مدیر فیلمبرداری شهرت دارد و فیلمبرداری بیش از 17 فیلم را در کارنامه هنری خود دارد.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به بهانه انتخاب فیلم 23 نفر به عنوان بهترین فیلم از نگاه ملی با مهدی جعفری کارگردان این فیلم به گفت وگو پرداخت که در ادامه متن آن آمده است.

**ایرنا: یکی از اتفاقات فرامتن فیلم «23 نفر» حضور سردار قاسم سلیمانی در روز نخست تصویربرداری از این پروژه بود که خیلی خبرساز شد، درباره دلایل حضور وی توضیح دهید؟
***جعفری: بیشتر بچه های گروه 23 نفر به هنگام اعزام به جبهه از نیروهای لشکر ثاراللهی کرمان بودند و سردار سلیمانی به عنوان فرمانده این بچه ها، سال ها در جریان حماسه آنها قرار داشت. گمان می کنم به دلیل اهمیت این موضوع برای وی، همزمان با حضور آن 23 حماسه ساز بر سر صحنه فیلمبرداری، حاضر شد.

**ایرنا: ماجرای 23 نفر از رزمندگان نوجوان ایرانی در جنگ ایران و عراق چندبار بهانه ساخت فیلم و آثار تلویزونی و رادیویی بوده است. چه شد که به سراغ ساخت فیلمی با این مضمون رفتید؟
***جعفری: حدود 13 سال پیش مستندی درباره این دوستان اسیر ساختم و دلبسته منش و کار بزرگ آن‌ها شدم و به همین علت آرزو داشتم که یک فیلم سینمایی در این باره بسازم که خدا را شکر محقق شد. مسأله پیچیده این بود که ما چقدر می‌توانیم در اقتباس به آنچه که واقعیت دارد، نزدیک شویم و به نظرم این یک موضوع نسبی به شمار می رفت اما تلاش کردیم که این کار را انجام دهیم و به قصه وفادار باشیم. از همین رو برای بازیگران نوجوان که یکی از مهمترین عناصر بودند توجه کردیم و این دغدغه ما بود که افرادی را انتخاب کنیم که قابل باور، بازی کنند. از همین رو در تهران و شهرستان فراخوان دادیم؛ ضمن اینکه به نظرم این اسرا سمبل کشور ما بودند.

** ایرنا: کار با نابازیگران نوجوان چطور بود؟
***جعفری: کارِ انتخاب بازیگر با سرعت آغاز و پس از فراخوان در تهران و شهرستان‌ها، لیست بازیگران تکمیل شد‌. مشکل اصلی این بود که تجربه بازی این بچه‌ها در یک سطح و اندازه نبود و همچنین مدل بازی آنها هم با یکدیگر تفاوت داشت. برخی از تئاتر آمده بودند، بعضی تجربه موفق بازی را در چند فیلم داشتند و عده‌ای هم اصلا تجربه بازی نداشتند.

در طول یک ماه پیش از کلید خوردن فیلم به کمک جمشید بهمنی، که بازی گردان فیلم بود، ابتدا سطح بازی آنها با هم یکسان شد و سپس وارد مرحله تمرین‌های اصلی شدیم. من قبلا چندین فیلم کوتاه و بلندکودک و نوجوان ساخته بودم و پیش آمده بود که در بعضی از فیلم‌ها با چند نوجوان بازیگر کار کنم اما فیلمی که در بیش از 70 درصد صحنه‌های آن با 23 نوجوان سروکار داشته باشد، واقعا فیلم خاصی بود که فرصت تجربه آن کمتر پیش می آید.

**ایرنا: با توجه به اینکه فیلم در جشنواره سی و هفتم فجر با استقبال خوبی به وسیله تماشاگران سینماهای عمومی نمایش دهنده فیلم های فجر روبه رو شد، درباره اکران عمومی فیلم چه برنامه هایی در نظر دارید و آیا فیلم به اکران های ویژه ای چون نوروز یا عید فطر می رسد؟
***جعفری: گمان می کنم دوستان در تلاش هستند تا فیلم بتواند جایی در اکران نوروزی داشته باشد. امیدوارم با توجه به استقبال گرمی که مخاطبان جشنواره فجر از فیلم داشتند، زمان مناسبی مانند اکران نوروز در اختیار این فیلم قرار گیرد و از آنجا که فیلم 23 نفر بنا بر نظر تماشاگران جشنواره حال خوبی را به مخاطبانش منتقل می کند، بی مناسبت نیست که در ایام با طراوت بهارنو بر حال خوش مخاطبان بیفزاید.

** ایرنا: فیلم 23 نفر در آرای مردمی فراز و فرودهای زیاد داشت و ابتدا در فهرست پنج فیلم برتر آرای مردمی بود و درنهایت از این لیست کنار رفت. به نظرتان چرا فیلم در لیست پنج فیلم برتر آرای مردمی باقی نماند؟
***جعفری: از آنجا که اهل حاشیه ها نیستم و ترجیح می دهم که همواره در متن زندگی کنم، چندان پیگیر چند و چون رتبه بندی فیلم نبودم اما آنچه ما را غافلگیر کرد، لطف و صداقت تماشاگران در مواجهه با این فیلم بود هم آنها که همت کردند و رای دادند و چه آنها که در تمام نمایش های مردمی با چشمان آکنده از اشک شوق و گلویی گرفته از یک بغض غرورانگیز ملی و با تشویق های خالصانه خود سالن نمایش را ترک کردند، همه اینها نوعی جایزه و جایگاه برای فیلم 23 نفر به همراه آورد. 23 نفر همانطور که از دل ما و یک تاریخ آشنای معاصر برآمده است بر دل مخاطبانش می نشیند و چون آینه ای تصویر دوست داشتنی یک نسل پر افتخار را با صداقت در برابر دیدگان تماشاگرانش به نمایش می گذارد.

**ایرنا: در سال های گذشته شاهد سرمایه گذاری گسترده سازمان فرهنگی هنری اوج در پروژه های سینمایی و سریال های تلویزیونی هستیم. چطور شد که سازمان اوج به عنوان سرمایه گذار 23 نفر انتخاب شد؟
***جعفری: من هشت سال و اندی پیگیر ساخت این فیلم بودم. به هر دلیل در این سال ها قسمت نمی شد تا طلسم ساخت آن بشکند سرانجام سال گذشته دوستان «موسسه اوج» اعلام آمادگی کردند و پس از گذشت مدتی موضوع ساخت آن جدی شد. از اعتماد آنها و همین طور از ابراهیم حاتمی کیا که به طور قطع در ایجاد این اعتماد بی تاثیر نبودند، سپاسگزارم.

**ایرنا: آثار زیادی درباره دفاع مقدس ساخته شد اما به نظر می رسد، جنس فیلم 23 نفر با بقیه متفاوت و از شعار و کلیشه فاصله گرفته و به داستان گویی و شخصیت پردازی نزدیک شده است. چطور به این موفقیت رسیدید؟
***جعفری: این موضوع در واقع یکی از دلایل ساخت چنین فیلمی محسوب می شود. با احترام به تعداد انگشت شمار آثار تاثیرگذار و ماندگار در این حوزه آنچه همواره باعث تاسف و افسوس بوده کیفیت نازل بیشتر آثار سینمایی در حوزه دفاع مقدس نسبت به ابعاد واقعیت مسلم و قابل دفاع در این دوران است.

واقعا چرا نمی توانیم کاری در خور شان مفاهیم ارزشمند دفاع مقدس بسازیم؟! من به سهم خود وظیفه دانستم تا با الگو و بیانی چنان که دیدید به استخراج گوشه اندکی از آن معدن بی بدیل تاریخی بپردازم (تشخیص ضعف و قدرت آن هم با مخاطبان). در این مدت در سیری که میان آن کوه جواهر داشتم متوجه شدم که در این سال ها از بازنمایی نور واقعی آن گوهر درخشان غافل هستیم. راز ساده این بازنمایی حفظ صداقت و عدالت در نگاه و روایت است اگر بتوانیم بدون اغراق، بدون شعار و تمایل به منتسب کردن حاصل ارزشمند دوران دفاع مقدس به یک جناح و طیف خاص با آن برخورد کنیم و امانت دار بی طرفی باشیم، خود وقایع، قصه ها و حماسه های این دوران تا همیشه تاریخ این سرزمین شنیدنی و تحسین شدنی است.

واقع نمایی یا پایبندی به روایت رئالیستی(واقع گرایی) نه یک امکان برای گزینش لحن چنین فیلم هایی بلکه یک راه حل ناگزیر و الزام آور محسوب می شود، البته توجه و تسلط بر تکنیک های روایت سینمایی و نیز جذابیت های ساختاری و بصری نیز شرط برقراری یک ارتباط پویا و موثر با اینگونه آثار به شمار می رود.

**ایرنا: سخن پایانی تان درباره فیلم، اکران، فروش و ارتباط با مخاطب را بیان بفرمایید.
***جعفری: امیدوارم همان طور که نیت ما بوده است و در واکنش های اولیه مخاطبان فیلم در جشنواره فجر دیده شد، این اثر سینمایی نه فقط در زمان اکران سراسری که در تمام نمایش هایش همیشه با استقبال و تاثیر گذاری لازم را داشته باشد. این فیلم پیشکش کوچکی است به جوانانی که دلشان برای این مرز و بوم می تپد.

پژوهشم**9280**2059**9131

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال