۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۴۲
کد خبر: 83216571
T T
۰ نفر
حجم مبادلات تجاری ایران و تركمنستان 400 میلیون دلار شد

بجنورد- ایرنا- سفیر ایران در تركمنستان گفت: حجم مبادلات تجاری دو كشور امسال 400 میلیون دلار شده است كه برای افزایش آن نیازمند برنامه ریزی مناسب و هدفمند است.

سیدمحمد احمدی روز چهارشنبه به خبرنگاران در بجنورد اظهار داشت: در سال 2017 حجم مبادلات دو كشور یك میلیارد دلار بود و این میزان حجم تجارت موجب شده بود كه ایران به عنوان شریك اول تجاری تركمنستان محسوب شود.
وی هدفگذاری دو كشور در خصوص حجم مبادلات تجاری در آینده را 6 میلیارد دلار عنوان كرد و افزود: بین عشق آباد و تهران تفاهم نامه هایی بسته شده است كه امیدوار هستیم شرایط تجاری رونق یابد.
احمدی با بیان اینكه ایران شریك بسیار خوب برای تركمنستان است افزود: نزدیكی سرزمینی دو منطقه، اشتراكات قوی فرهنگی و زبانی ساكنان دو سوی مرز ظرفیت های زیادی برای تجارت دو كشور فراهم كرده است.
وی به همجواری تركمنستان با استان خراسان شمالی اشاره كرد و گفت: مردم این استان بسیار خوشنام هستند، تركمنستانی ها به خوبی از مردم استان یاد می كنند.
سفیر ایران در تركمنستان گفت: این استان ظرفیت و توانمندی بسیار بالایی در حوزه تجارت با این كشور در زمینه های مختلف به خصوص كشاورزی، صنعت و خدمات و مهندسی دارد.
احمدی بر بالا بردن روابط دیپلماسی بین دو كشور تاكید كرد و افزود: تهران و عشق آباد برای برقراری ارتباط تجاری به هم نیازمند هستند كه باید در این راستا تلاش كنیم زیراكه رقبای زیادی در این عرصه ها داریم.
هم اكنون، جمهوری اسلامی ایران در حوزه واردات چهارمین شریك تجاری تركمنستان پس از تركیه، چین و روسیه است.
ایران و تركمنستان یك هزار و 200 كیلومتر مرز زمینی و دریایی دارند.
خراسان شمالی در 10 ماه امسال بیش از 85 میلیون دلار كالا صادر كرده كه سهم كشور همسایه، تركمنستان از این میزان كمتر از 5 درصد بوده است.
3007/ 6042
۰ نفر