هدف ایرنا گسترش اطلاع رسانی است. لذا انتشار این مطلب به معنای تائید محتوای آن نیست

فشار بیشتر فروش بیشتر

تهران- ایرنا- در روزهای گذشته شاهد افزایش دوباره قیمت‌ خودروهای داخلی در بازار بودیم، به گونه‌ای که قیمت پراید که به نوعی به عنوان یکی از سطح پایین‌ترین خودروها به لحاظ کیفی در کشور محسوب می‌شود در بازار تا 47 میلیون تومان نیز رسیده است.

این در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت در روزهای پیش اعلام کرده بود که افزایش قیمت خودروها ارتباطی با فرمول وزارت صمت ندارد و تنها راهکار کنترل قیمت و کاهش آن به سمت واقعی‌شدن، افزایش تولید از سوی خودروسازان است. در این میان نیز خودروسازان، شاکیان همیشگی قیمت خودروها هستند و هر میزان نیز که قیمت خودرو افزایش پیدا کند بازهم آن را زیان‌ده می‌دانند.

مشکلات تولید و تامین قطعات نیز گلایه همیشگی آن‌هاست. با وجود اینکه دولت اعلام کرده که 4000 میلیارد تومان به صنعت خودروی کشور تزریق خواهد کرد اما با وجود مسائل موجود به نظر نمی‌رسد که مشکلات این صنعت به راحتی قابل حل باشد. با این وجود در پیش‌فروش روز گذشته دو خودروساز بزرگ کشورمان به گونه‌ای موج خرید خودرو به راه افتاد که تمام ظرفیت پیش‌فروش ایران خودرو در 30 دقیقه به پایان رسید!

**فروش فوری
روز گذشته خودروسازی سایپا محصولات ساینا، پراید، تیبا و کوئیک را به صورت پیش‌فروش در اختیار مردم قرار داد. به این ترتیب که حدود 15 تا 20 هزار دستگاه از محصولات سایپا به صورت فروش فوری برای عرضه ارائه شد که به گفته بابایی، معاون نمایندگی سایپا روزانه حدود 600 تا هزار دستگاه خواهد بود.

در حال حاضر تولید روزانه گروه سایپا حدود دو هزار دستگاه است و سعی می‌کنیم حداقل 20 درصد تولید روزانه را در فروش فوری عرضه کنیم. از سوی دیگر فروش فوری محصولات ایران خودرو نیز که 30 بهمن و از ساعت 10 صبح آغاز شده بود، در 30 دقیقه اول تمام شد. در این طرح فروش خودروهای پژو 405، پژو 207، پژو پارس، سمند، رانا و پژو 206 تیپ 2 و وی 8 عرضه شده بود که تمامی ظرفیت فروش در کمتر از 30 دقیقه به فروش رسید.

**آسیب تفاوت قیمت کارخانه وبازار
نکته‌ای که در این میان وجود دارد، این است که این دو خودروساز بزررگ کشورمان چندی پیش نیز اقدام به پیش‌فروش محصولات خود کرده بودند اما در حال حاضر بسیاری از کسانی که در پیش‌فروش‌های قبلی ثبت نام کرده‌اند، هنورز موفق به دریافت خودروهای خود نشده‌اند و خودروسازان در تحویل خودروها به تعهد خود وفادار نبوده‌اند. از سوی دیگر افزایش قیمت خودروها در روزهای گذشته به گونه‌ای بوده که به طور مثال قیمت پراید در طول یک ماه و به صورت انفجاری با 17 درصد افزایش مواجه شده است. در چنین شرایطی تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار نیز می‌تواند مزید بر علت باشد و حاشیه امنی را برای سودجویان و دلالان ایجاد کند؛ حاشیه امنی که شاید باعث این شود که بیشتر ظرفیت فروش ایران خودرو و سایپا توسط واسطه گران انجام شود. چنین چیزی به معنای این است که باز هم باید منتظر افزایش قیمت خودروها در ماه‌های آینده باشیم.

منبع: روزنامه قانون؛1397.12.01
گروه اطلاع رسانی **9280**2002

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال