۳۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۰۲
کد خبر: 83214952
T T
۰ نفر
نماینده پوتین: داعش در افغانستان در حال گسترش است

مسكو - ایرنا - نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه با اعلام نگرانی از انتقال تروریست ها از خاورمیانه به كشورهای آسیای مركزی از جمله افغانستان اعلام كرد كه گروه تروریستی داعش هر روز مناطق تحت كنترل خود در این كشور را بیشتر می كند.

به گزارش ایرنا، میخائیل بوگدانف امروز سه شنبه در نشست باشگاه سیاسی والدای در مسكو افزود: این موضوع تهدیدی جدی برای كشورهای عضو سامان پیمان امنیت جمعی است. ˈپیمان امنیت دسته جمعی (CSTO) كه در سال 1992 (1371) در كشور ازبكستان و شهر تاشكند و با عضویت 9 كشور (روسیه، بلاروس، تاجیكستان، ازبكستان، گرجستان، آذربایجان، قرقیزستان، ارمنستان و قزاقستان) تشكیل شد.
این سازمان یك تشكل فعال نظامی و چندمنظوره در آسیای میانه و قفقاز به حساب می آید كه به منظور بالا بردن ظرفیت‌ها و متحد نگه داشتن كشورهای عضو پیشین جماهیر شوروی از طرف روسیه تاسیس شد.
یكی دیگر از اهداف اصلی این سازمان، محدود كردن زمینه گسترش سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) و نفوذ ایالات متحده در این كشورها بوده است.
تعداد كشورهای عضو این سازمان در سال 2002 (1381) با خروج جمهوری آذربایجان و گرجستان به هفت عضو كاهش پیدا كرد.
معاون وزیر امور خارجه روسیه در ادامه گفت كه معلوم نیست داعشی ها چگونه و از چه طریقی از عراق و سوریه خود را به افغانستان می رسانند.
بوگدانف در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه مبارزه با گروه های تروریستی نیاز به عزم جهانی دارد، اظهار داشت: مسكو رمز موفقیت در مبارزه با تروریسم را خودداری غرب برای استفاده ابزاری از تروریسم می داند و از گسترش همكاری های جهانی و فراگیر میان تمام كشورها در مبارزه با تروریسم حمایت می كند.
وی بدون اشاره به نام آمریكا اعلام كرد: ما از غربی ها انتظار داریم كه از تروریست ها برای رسیدن به اهداف ژئوپلیتیك استفاده ابزاری نكنند.
گفتنی است، روسیه از اینكه در طول 18 سال حضور نیروهای آمریكایی و غربی در افغانستان اوضاع امنیتی این كشور بدتر شده ناراضی است و نگرانی خود از قدرت گرفتن گروه تروریستی داعش در افغانستان و سرایت تروریسم داعشی از افغانستان به كشورهای شمالی در همسایگی خود را بارها اعلام كرده است.
برخی صاحبنظران روس معتقدند كه نفوذ داعش در افغانستان بخشی از نقشه آمریكا برای ایجاد ناامنی در این كشور و انتشار تروریسم به كشورهای آسیای مركزی است.
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه چندی پیش در این رابطه به پرواز بالگردهای ناشناس در افغانستان و انتقال شماری از تروریست های داعشی به مكان نامعلوم اشاره و خاطرنشان كرد كه این اقدام بدون اطلاع نظامیان ناتو و آمریكا نمی توانست صورت بگیرد.
«ولادیمیر سافرانكوف» سفیر روسیه در سازمان ملل متحد نیز 13 مهر ماه در همین رابطه از شورای امنیت خواست كه تحریم اعضای شاخه خراسان داعش در افغانستان را در اولویت خود قرار دهد.
این دیپلمات روس با اشاره به گسترش حضور داعش در افغانستان اعلام كرده بود كه افزایش تحریم‌های شورای امنیت علیه افراد و سازمان‌هایی كه بخشی از شاخه داعش در افغانستان هستند و یا با آن ارتباط مستقیم دارند باید در اولویت قرار گیرد.
براساس برآورد روس ها اكنون بیش از دو هزار و 500 نفر از تروریست های داعشی در مناطق شمالی افغانستان حضور دارند و به دنبال نفوذ به روسیه هستند.
هشتمین كنفرانس خاورمیانه را باشگاه سیاسی والدای با كمك انستیتو شرق شناسی روسیه در مسكو برگزار می كند.
در این كنفرانس كه فردا (چهارشنبه) نیز ادامه خواهد داشت،سید محمد كاظم سجاد پور مشاور وزیر امور خارجه ایران، نبیل شعث مشاور رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین، بسینه شعبان مشاور رسانه ای رئیس جمهوری سوریه، روبرت مالی مدیر اجرایی اینترنشنال كریزیس گروپ از آمریكا عبدالله عبدالمحسن الفرج مركز پژوهشهای عربستان سعودی و ویتالی نائومكین رئیس علمی انستیتو شرق شناسی روسیه سخنرانی می كنند.
مساله مبارزه با تروریسم، بازسازی سوریه، سیستم امنیت جمعی در منطقه خاورمیانه و چشم انداز بازارهای جهانی مواد هیدروكربنی دستور كار این كنفرانس را تشكیل می دهد.
باشگاه سیاسی بین المللی «والدای» در سال 2004 به منظور ایجاد میدانی برای مباحثه همانند داووس سوییس و در رقابت با این كنفرانس بین المللی غربی تاسیس شده است.
این باشگاه سیاسی با جذب همكاری بیش از 60 كشور جهان نشست های خود را سالانه و منظم برگزار می كند و به عنوان گردهمایی بین المللی ارایه كننده دیدگاه های مستقل سیاسی یا همگرا با روسیه است.
اروپام ** 1346 **

سرخط اخبار جهان