دانشیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور:

دانشگاه باید از مداخلات بیرونی برکنار باشد

تهران- ایرنا- دانشیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور می گوید: نهاد دانشگاه باید از مداخلات بیرونی برکنار باشد و بتواند به صورت مستقل عمل کند تا در جامعه موثر واقع شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، علی پایا روز دوشنبه در همایش ملی 'تعامل نظام دانشگاهی و فضای مجازی' با بیان این که نهاد دانشگاه در هر جامعه جایگاه ویژه ای دارد، اظهار داشت: دانشگاه ها در هر زمان متناسب با شرایط تغییر کرده و تلاش کرده اند به نیازهای جامعه پاسخ دهند.
وی در این مراسم در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس ، افزود: در سال های اخیر مدل های متعددی برای دانشگاه ها پیشنهاد شده است که از مهم ترین آن ها می توان به مساوات گر، انقلابی و جامعه گرا اشاره کرد.
پایا تصریح کرد: در مدل نخست آموزش برای همه ممکن است و بودجه دانشگاه از بودجه عمومی کشور تامین می شود. بعضی از کشورها نظیر جمهوری کره و حوزه آمریکای لاتین از این مدل تبعیت می کنند.
وی ادامه داد: در مدل دوم دانشگاه وظیفه دارد که در رشد و توسعه جامعه نقش موثری ایفا کند و در آخرین مدل نیز دانشگاه با دریافت هزینه های سنگین و همچنین جذب بهترین اساتید و دانشجویان در تولید معرفت فعالیت می کند.
این محقق در ادامه سخنان خود به تعریفی از مفهوم فضای اجتماعی پرداخت و گفت: فضای اجتماعی یک فضا جهت تعامل نقادانه است. در این فضا دانشگاه به عنوان موثرترین نهاد تعامل نوآوری و تربیت افراد کارآفرین و خلاق نقشی اساسی دارد.
دانشیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور همچنین از دیگر وظایف دانشگاه ها به جذب بهترین استعدادها، تغییر در زیست بوم فرهنگی، حل چالش ها و معضلات اجتماعی، تربیت شهروندان مسئول و دانشمند و مساله محور، شناخت سازوکارهای مغز و رشد فضای جامعه اشاره کرد.
این تحلیل گر مسائل اجتماعی اظهار کرد: اگر به رده بندی های جهانی نگاه شود، دانشگاه های کشور در جایگاه قابل دفاعی قرار ندارند، چرا که در پاسخگویی به چالش های جهانی مطلوب عمل نمی کنند. تولید کننده نبوده و بیشتر جنبه مصرف کنند گی دارند و برهمین اساس در آزادسازی ظرفیت ها با مشکل مواجه هستند.
به عقیده پایا ، مراکز علمی بسیار پرهزینه هستند و کمک خیرین در این زمینه بسیار می تواند کمک دهنده باشد.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور باید فعالیت ها و عملکردهای خود را پایش کنند و بر مبنای آن پایش گام بردارند تا بتوانند در راستای تغییر و اصلاحات اجتماعی موثر واقع شوند.

**ایجاد پارک های علم و فناوری در کنار دانشگاه ها
محمد حسن زاده، استاد دانشگاه تربیت مدرس نیز در این همایش اظهار داشت: امروزه در کنار دانشگاه ها واحدهای دیگری با عنوان پارک های علم و فناوری شکل گرفته اند و دانشگاه ها در کنار این پارک های علم و فناوری می توانند به سمت پاسخگویی به نیازهای جامعه حرکت کنند.
وی به تعریفی از مفهوم پارک پرداخت و افزود: پارک به مکانی اطلاق می شود که جهت ورود بدان جا محدودیت سنی، جنسی و... وجود ندارد و همگان در آن رفت و آمد می کنند.
حسن زاده با بیان اینکه هدف اصلی از ایجاد این پارک ها در دانشگاه تبدیل علم به فناوری و تبدیل فناوری به ثروت است ،بازیگران این پارک، فناوران، دولت ها، مردم و فرشتگان هستند.
وی تصریح کرد: فرشتگان به افرادی اطلاق می شود که توان خود را در جهت علم قرار می دهند و از آن ها حمایت می کنند.
این استاد دانشگاه همچنین خاطرنشان کرد: پارک های علم و فناوری در ابتدا نسبت به علم گرایش داشتند و سپس به فناوری و نوآوری روی آوردند.
وی به نقش ارتباطی پارک های علم و فناوری اشاره و اظهار کرد: جذب نخبگان، کودکان، جذب صنایع، سرمایه داران و صاحبان ایده و سپس وارد کردن آن ها به جامعه از جمله وظایف این پارک ها به شمار می رود.
حسن زاده افزود: دانشگاه تربیت مدرس نخستین دانشگاه در ایجاد این پارک است که تلاش می کند در راستای فعالیت های آن این مرکز علمی را به جامعه متصل کند.

**9489**1601**

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال