بازتاب و تجزیه وتحلیل نابسامانی بازار خودرو در رسانه ها

تهران - ایرنا- رسانه های داخلی با پرداختن به روند صعودی افزایش قیمت خودرو در کشور، عدم تحقق وعده های وزیر صنعت برای ثبات در این بازار و عرضه ناچیز خودروهای داخلی را مورد توجه قرار داده و مشکلات در این حوزه را ناشی از عدم نظارت مسئولان دانستند.

به گزارش گروه نشریات خبری، بازار خودرو طی ماه های اخیر روزهای پر فراز و نشیبی را تجربه کرده به حدی که مردم شاهد افزایش قیمت ها به صورت روزانه شده اند. وزیر صنعت هم وعده ای در مورد کاهش قیمت خودرو داده بودند که محقق نشد و هم اکنون وضعیت به گونه ای شده که به گفته رئیس اتحادیه خودروی تهران شاهد یک نوع هرج و مرج در بازار خودرو هستیم و قیمت های اعلامی به هیچ عنوان واقعی نیستند.
بررسی روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی نشان می دهد که رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب با پرداختن به علت موضوع، اعلام داشتند روند صعودی افزایش قیمت در بازار خودرو پایانی ندارد. هر چند که وزیر صنعت اعلام کرده بود به زودی در بازار خودرو ثبات ایجاد خواهد شد، ولی قیمت‌ها کماکان نشان از افزایش دارند.
عبارت های کانونی از سوی این جریان رسانه ای عبارتند از: افزایش لحظه ای قیمت هــا؛ بی اقدامی از سوی وزارت صنعت برای کاهش قیمت‌ها؛ روند صعودی افزایش قیمت در بازار خودرو پایانی ندارد؛ کیفیت خودروی پراید به جرات از ابتدای تولید آن در کشور هیچ تغییری نکرده است؛ قیمت خودرو پراید نیز مثل همه کالا ها و محصولاتی که در کشور با یک جهش فوق العاده گران شدند؛ عرضــه قطره چکانی خودرو از ســوی خودروســازان؛ صنعت خودرو را فلج نکنید.
بررسی رسانه های اصولگرا هم نشان می دهد که این رسانه ها ضمن اعلام اینکه قرار بود عرضه محصولات پس از افزایش قیمت ها بالاتر برود عنوان داشتند در حالی که قرار بود خودروسازان پس از دریافت افزایش قیمت محصولات‌شان، عرضه خودرو به بازار را آغاز کنند و مانع دلال‌بازی‌ها و افزایش بی‌منطق قیمت‌ها شوند، اما هنوز این اتفاق نیفتاده و بازار با افزایش قیمت سرسام‌آور و بی‌منطقی مواجه شده است.
عبارت های کانونی از سوی این جریان رسانه ای عبارتند از: سکوت وزارت صنعت؛ سریال گرانی خودروهای ظاهرا داخلی انگار تمامی ندارد؛دولت و خودروسازان هر تصمیمی که می‌گیرند به هیچ نتیجه‌ای جز گرانی نمی‌انجامد!؛ بازار خرید و فروش خودرو همچنان روند صعودی قیمت را طی و خبری از کاهش قیمت ها نیست؛ بی‌تعهدی خودروسازان و بی‌توجهی نهاد‌های نظارتی.

رسانه های اصلاح طلب
---------------------------
**محقق نشدن وعده وزیر و سکوت وی در برابر افزایش قیمت ها
روزنامه آرمان می نویسد: درحالی اخیرا رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجــارت وعده کاهش قیمت خودرو در بازار را داده بود که طی روزهای گذشته قیمت انواع خودرو در بازار روند افزایشــی را طی می کند، به گونه ای که فعــالان بازار دیروز شــاهد افزایش لحظه ای قیمت هــا بودند و طی آن قیمت پراید از 45 میلیون تومان عبور کرد. افزایش قیمت در بازار خودرو در شرایطی رخ می دهد که تقاضا برای محصولات خارجی آن هم از نوع کارکرده بالارفته است. در میانه روز گذشته قیمت برخی خودروها با افزایش سه تا 10 برابری مواجه شد که در نتیجه آن معاملات در بازار خودرو کم رمق و در نهایت متوقف شد.

سایت انتخاب با انتقاد از عملکرد وزیر صنعت نوشت: در شرایطی که هیچ اقدام عملی قابل ذکری از سوی وزارت صنعت برای کاهش قیمت‌ها انجام نشده بود، اخیرا اظهارات محمدرضا سروش، مدیرعامل برکنارشده سایپا، نحوه مدیریت رحمانی را با تردید‌های تازه تری مواجه کرد. سروش گفته بود: مساله افزایش قیمت‌ها مصوبه‌ای است که خود جناب رحمانی امضای چندین وزیر را برای اجرای آن گرفته. او گفته بود افزایش قیمت خودرو که خواسته خود وزیر است را در بازی‌های سیاسی پیچیده کرده و دنبال کی بود کی بود من نبودم هستند. رضا رحمانی 5 آبان ماه امسال وزیر صنعت شد و به گواه آمار و قیمت ها، عملکرد او در هیچ حوزه ای، قابل قبول نبوده. حال باید منتظر ماند و دید دولت و شخص رییس جمهور و نیز مجلس چه تصمیمی در قبال او خواهند گرفت.

سایت فرارو می نویسد: روند صعودی افزایش قیمت در بازار خودرو پایانی ندارد. هر چند که وزیر صنعت اعلام کرده بود به زودی در بازار خودرو ثبات ایجاد خواهد شد، ولی قیمت‌ها کماکان نشان از افزایش دارند. در تازه‌ترین قیمت خودرو، سمند 10 میلیون گران‌تر و پراید وارد کانال 45 میلیون شد.

تارنمای خبرآنلاین در گزارشی نوشــت: برخی فعالان بازار عرضــه قطره چکانی خودرو از ســوی خودروســازان یا حتی توقف عرضه در برخی خودروها را عامل اصلی افزایش قیمت ها در بازار می دانند.این در حالی است که پیش تر اخباری مبنی بر حل مشکلات خودروسازان و همچنین فراهم شدن شرایط تولید خودرو در کشــور به گوش رسید. خودروســازان در ماه های اخیر پس از آنکه خواستار افزایش قیمت خودروها شدند، تاکید داشتند نبود قطعه مانع از عرضه خودروها در بازار شده و از سوی دیگر فاصله شدید قیمتی عاملی برای ورود دلالان و سرمایه های سرگردان به بازار خودروست.

** افزایش قیمت خودرو
روزنامه ایران با تیتر «صنعت خودرو را فلج نکنید» می نویسد: این روزها بازار خودرو از هیچ قانونی پیروی نمی‌کند و هر روز که سری به این بازار بزنید با قیمت‌های عجیب و غریبی مواجه می‌شوید. هر چند که کارشناسان و فعالان صنعت خودرو چنین اتفاقی را عجیب نمی‌دانند و می‌گویند این روزها قابل پیش‌بینی بود. چرا که ارز 4200 تومانی صنعت خودرو به 9 هزار تومان رسیده است. خودروهایی که برخی از مردم نیم نگاهی به آن نمی‌انداختند اکنون مجبور شدند آن را در سبد خرید خود ببینند. گروهی دیگر هم از بازار خودرو ناامید شدند و معتقدند بازار خودرو ایران فاصله زیادی با بازار خودروی ونزوئلا ندارد و شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که دیگر توان خرید خودروی ملی هم از دست داده خواهد شد. کارشناسان صنعت خودرو دو پیشنهاد برای سیاستگذاران دارند. اول آن‌که در پرداخت 4 هزار میلیارد تومان به خودروسازان زمان را از دست ندهند. دوم رها‌سازی خودروسازان از فرآیند قیمت‌گذاری است. با اصلاح قیمتی که در مرحله اول اجرایی شد به جای آن‌که قیمت خودروها در بازار کنترل شود، جهش قیمت اتفاق افتاد. خودروسازان در توجیه این اتفاق گفتند قیمت خودروها هنوز واقعی نشده است و شعور اقتصادی مردم به گونه‌ای که می‌دانند با خرید خودرو حتی با قیمت بازار سود خواهند برد لذا تقاضا برای خرید به جای آن‌که کنترل شود بیشتر شد.
در ادامه این گزارش به نقل از سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران می خوانیم: با جرأت می‌توان گفت که بازار خودرو با نابسامانی قیمتی مواجه شده است. علت اصلی این وضعیت هم ضعف در نظارت است. اگر سیاستگذاران بر عملکرد بازار و خودروسازان نظارت کنند قیمت خودروها 15 میلیون به بالا گران نمی‌شود. از آنجا که ابعاد نظارتی بسیار کمرنگ است برخی از بازار متشنج استفاده می‌کنند و سودهای کلان می‌برند. اگر قیمت ارز افزایش پیدا می‌کرد یا اتفاق‌های خاصی در بازار رخ می‌داد رشد قیمت‌ها قابل توجیه بود. اما این روزها شاهد حضور کسانی در بازار خودرو هستیم که می‌خواهند قیمت‌ها را بالا ببرند.

تارنمای نامه نیوز: قیمت خودرو پراید نیز مثل همه کالا ها و محصولاتی که در کشور با یک جهش فوق العاده گران شدند بالا رفت و شاید کمترین دخالت را مدیران گروه خودرو سازی سایپا دارند، ما باید برای ریشه یابی این مشکلات جایی به غیر از خود کارخانه باشیم و قطعا این موضوع به سیاست های اشتباهی که در حوزه اقتصادی لحاظ می شود مربوط است و فقط باید امیدوار باشیم که مشکلات اقتصادی کشور با تثبیت فیمت ارز به پایان برسد.

**پایین بودن کیفیت خودروها
تارنمای نامه نیوز می نویسد: کیفیت خودروی پراید به جرات از ابتدای تولید آن در کشور هیچ تغییری نکرده است و مصرف کنندگان این محصول پر فروش سایپا همیشه از پایین ترین حد استاندارد خودرو شاکی هستند، ماجرا وقتی وخیم تر می شود که نگاهی به آمار تصادف های این خودرو می اندازیم هر سال طبق آمار پلیس راهور بیشترین تلفات مربوط به تصادفات پراید می باشد. واقعا تاسف بار است که پر فروش ترین و ارزان ترین خودروی تولید داخل با این کیفیت و درجه رضایتمندی از سوی مشتریان رو به روست، با نگاهی سطحی به این خودرو متوجه می شویم که پراید از کمترین آپشن و امکانات خودرو های روز دنیا برخوردار است و نکته جالب قیمت نسبتا بالای این محصول است. گروه خودرو سازی سایپا چندین بار اعلام کرده بود که قصد دارد تولید پراید را متوقف کند اما از آنجایی که نتوانست جایگزین مناسبی برای این خودرو پیدا کند همچنان به تولید پراید ادامه می دهد و گویا فعلا این موضوع به طور کلی از دستور کار مدیران سایپا خارج شده است.

رسانه های اصولگرا
-------------------------
**سکوت و وعده محقق نشده وزیر صنعت
روزنامه کیهان نوشت: قیمت‌های جدید گروه خودروسازی سایپا در روزهای اخیر بدون ارائه هیچ دلیلی و در سایه سکوت وزارت صنعت بازهم افزایش چشمگیری یافته است.
کیهان ادامه داد: سریال گرانی خودروهای ظاهرا داخلی انگار تمامی ندارد، تا ماه گذشته خودروسازان بارها از گرانی قطعات و افزایش نرخ ارز گلایه داشتند و همواره تلاش می‌کردند مسئولان وزارت صنعت را برای کسب مجوز گرانی، متقاعد کنند؛ همانطور که پیش‌بینی می‌شد هم در نهایت موفق شدند و قیمت‌های خود را تا بیش از 80 درصد افزایش دادند.
کیهان در پایان نوشت: قرار بود قیمت خودرو با این اقدام در نهایت کاهش پیدا کند اما در کمال ناباوری می‌بینیم که دولت و خودروسازان هر تصمیمی که می‌گیرند به هیچ نتیجه‌ای جز گرانی نمی‌انجامد! الان این سوال وجود دارد که چگونه هر تصمیمی که مسئولان مربوطه برای کاهش قیمت می‌گیرند برعکس می شود؟! مگر قرار نبود با افزایش قیمت کارخانه، قیمت بازار هم کاهش یابد و در نهایت به یک نتیجه متعادل برسیم؟ پس چرا خودروسازان مجددا فاصله بین قیمت کارخانه و بازار را با تعیین قیمت‌های عجیب و غریب، افزایش داده‌اند؟ الان برخی خودروها مانند پراید حدود 10 میلیون اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار پیدا کرده‌اند؛ اینگونه قرار بود به یک نرخ برسیم؟ البته وقتی خودروسازی در کشور ما به گونه‌ای شده که به دلیل حمایت همه‌جانبه و بی‌دریغ دولت- که یک نمونه آن ایجاد انحصار برای دو خودروساز بزرگ داخل است- هر کاری که دلشان بخواهد را انجام می‌دهند و انگار به هیچ کسی هم پاسخگو نیستند، نباید انتظار عملکردی بهتر از این را داشته باشیم. وضعیت کنونی خودروسازی (صنعتی که قیمت‌های آن روز به روز بیشتر می‌شود و کیفیت آن هم چنگی به دل نمی‌زند) حاصل همین نگاه و همین تفکر است که برای حمایت از یک صنعت خاص، تمام مردم قربانی گرانی و بی‌کیفیتی ناشی از تصمیمات دولت بشوند.

با اعلام اینکه پراید 46 میلیون تومان شد خبرگزاری تسنیم نوشت: در‌ حال‌ حاضر وزیر صنعت و دستگاه‌های نظارتی واکنشی به قیمت‌های افسارگسیخته در بازار خودرو ندارند و همین سکوت باعث شده تا در روزهای اخیر قیمت برخی خودروها حدود 20 میلیون تومان گران شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بازار خرید و فروش خودرو همچنان روند صعودی قیمت را طی و خبری از کاهش قیمت ها نیست این در حالی است قرار بود با دستور وزیر صنعت بازار خودرو سروسامان پیدا کرده نگرانی مردم در خرید خودرو برطرف شود اما متأسفانه بازار خودرو رها تر از گذشته و بدون هیچ نظارتی با جولان قیمت‌ها رو به رو است.

روزنامه جوان عنوان داشت: در حالی که قرار بود خودروسازان پس از دریافت افزایش قیمت محصولات‌شان، عرضه خودرو به بازار را آغاز کنند و مانع دلال‌بازی‌ها و افزایش بی‌منطق قیمت‌ها شوند، اما هنوز این اتفاق نیفتاده و بازار با افزایش قیمت سرسام‌آور و بی‌منطقی مواجه شده است.
جوان افزود: متاسفانه زیر سایه بی‌تعهدی خودروسازان و بی‌توجهی نهاد‌های نظارتی، قیمت پراید به 45 میلیون تومان و پژو 405 با افزایش 8 میلیون تومانی به قیمت 87 میلیون تومان رسیده است؛ و آنطور که به‌نظر می‌رسد خرید خودرو در این بازار افسارگسیخته برای قشر ضعیف جامعه تبدیل به یک آرزوی دست‌نیافتنی شده است!

**بی‌تفاوتی سازمان حمایت به گرانی ها
سایت مشرق نیوز نوشت: آقایان مسئول در ظاهر حامی مصرف‌کننده، کمر مردم زیر بار گرانی و گرانفروشی و تخلفات روزافزون خم شده است، در این شرایط بحرانی به جای همایش های نمایشی به فکر کمک به مردم باشید.
گروه نشریات خبری
پژوهشم**9351**1025

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال