در میزگرد ایرنا مطرح شد:

اما و اگرهای حذف ماراتن کنکور

سمنان - ایرنا - کنکور بزرگترین ماراتن دانش آموزان ایرانی است که فشارهای روانی آن در سال های اخیر، مسوولان را به برنامه ریزی برای حذف این آزمون واداشته، این مسیر البته اما و اگرهایی را نیز به وجود آورده که ازطرف کارشناسان در میزگرد مرکز ایرنای سمنان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، حذف کنکور داستانی تکراری با هزاران اما و اگر است که هر از گاهی صحبت از آن به میان می آید، هر سال همزمان با ثبت نام یا اعلام نتیجه آزمون سراسری، دلهره و فشارهای روانی ناشی از ابهامات موجود، در دانش آموزان بیش از پیش نمود می یابد.
جامعه به ویژه نگاه خانواده ها به برخی از رشته های خاص در این سال ها، کنکور را به رقابتی تنگاتنگ تبدیل کرده است که دلشوره و استرس بسیاری برای دانش آموزان به همراه دارد و این واقعیت انکارناپذیر زمانی تلخ ‌تر می ‌شود که فشار روانی وارد بر دانش‌آموزان به طور قطع می‌تواند عوارض بسیار جبران ‌ناپذیری بر سلامت جسمی و روانی آنان نیز داشته باشد.
بماند که در این بین شخصیت بسیاری از دانش آموزان به خاطر کنکور تضعیف می شود و اکثر دانش آموزان به خاطر نگاه های اجتماعی و اظهارنظرهای دیگران، به دنبال ورود به رشته های خاص هستند که تمام زندگی و آینده را متاثر می کند.
کارشناسان، کنکور را به عنوان یک چالش اجتماعی مهم مورد توجه والدین و وزارت آموزش و پرورش برمی شمارند که نبود شناخت کافی از بازار کسب و کار، رشد قارچ گونه موسسه های کنکوری تنها با هدف کسب درآمد و سیاست های نادرست غیرعلمی، بخشی از دنباله های آن است.
صاحبنظران تاکید دارند که اتخاذ رویکرد علمی و مطالعاتی برای حذف کنکور برای کاهش چالش های اجتماعی و روانی دانش آموزان ضروری است و بررسی نظام جایگزین و پیش نیازهای حذف آن در نظام آموزشی را ضرورت نظام آموزشی می دانند که تحقق عدالت آموزشی، سوابق تحصیلی، جایگزینی سامانه های جذب دانشجو از جمله راهکارهای این مساله است.
طبق اعلام وزیر آموزش ‌و پرورش در کنکور 98 حدود 85 درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه ها بر اساس سوابق تحصیلی تکمیل می‌شود و بر این اساس داوطلبان متقاضی پذیرش رشته محل ‌ها بر اساس سوابق تحصیلی، نیازی به شرکت در کنکور 98 ندارند.
اما ابهاماتی در این مسیر وجود دارد که نگرانی هایی را برای دانش آموزان و خانواده ها ایجاد کرده که رفع این مهم نیازمند بسترسازی، شفاف سازی و برقراری عدالت آموزشی از سوی مسوولان است.
کارشناسان معتقدند حذف کنکور می تواند آموزش مفهومی، ارتقای سطح علم و آگاهی از سبک زندگی درست و همچنین مهارت آموزی را برای جگرگوشه های این سرزمین به همراه داشته باشد.
به گزارش ایرنا، بیش از 120 هزار دانش آموز در یک هزار و 100 مدرسه استان سمنان تحصیل می کنند، 41 درصد دانش آموزان دوره متوسطه استان سمنان در رشته تجربی، 39 درصد در رشته علوم انسانی و 20 درصد در رشته علوم ریاضی تحصیل می کنند.
استان سمنان رتبه دوم قبولی داوطلبان در کنکور سراسری را نسبت به جمعیت شرکت کننده بعد از استان یزد داراست، سمنان در سال 97 نسبت به سال 96 در کسب رتبه زیر هزار کنکور 20 درصد رشد داشت.
با توجه به اهمیت موضوع، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان سمنان میزگردی با عنوان «بررسی حذف کنکور» با حضور حسین رشیدی معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان، علی دارابیان رئیس اداره آموزش متوسطه نظری اداره کل آموزش پرورش استان، ابراهیم قزوینیان مشاور دبیرستان های سمنان و فرشته سراج معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان استان سمنان برگزار کرد.

** کنکور و فشار روانی مضاعف بر داوطلبان
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان در این میزگرد، گفت: استرس مهم ترین چالش دانش آموزان در کنکور است که از سوی خانواده ها و موسسه های کنکور به این قشر وارد می کنند.
رشیدی بیان کرد: قشری که باید در دوران جوانی شور و نشاط اجتماعی و مهارت های زندگی بیاموزند، ناخودآگاه درگیر مسائلی چون کنکور می شوند که گویی آینده آنان را رقم می زند.
وی بر لزوم افزایش آگاهی داوطلبان از دانشگاه ها تاکید کرد و افزود: کسب اطلاعات دقیق تر از نحوه گزینش دانشگاه ها و چگونگی برگزاری آزمون می تواند در کاهش استرس دانش آموزان موثر باشد.

** انباشت داوطلبان در کنکور گروه تجربی
رشیدی با اشاره به اینکه تعداد داوطلبان رشته های علوم ریاضی از 270 هزار نفر در سال 90 به 146 هزار نفر در سال 97 رسید، بیان کرد: داوطلبان در رشته علوم انسانی از حدود 300 هزار نفر در سال 90 به 168 هزار نفر در سال 97 کاهش یافت.
وی به انباشت دانش آموزان در رشته تجربی اشاره و تصریح کرد: داوطلبان رشته علوم تجربی به 630 هزار نفر در سال 97 رسید که نشان از افزایش بی رویه متقاضیان در این رشته ها دارد و در نتیجه دلهره و فشار روانی بر این دانش آموزان بیشتر است.
رشیدی با بیان اینکه اکثر داوطلبان به رشته های پزشکی در گروه تجربی گرایش دارند، خاطرنشان کرد: دانش آموزان معدل بالا رشته تجربی را انتخاب می کند و خواهان قبولی در رشته های داروسازی، پزشکی و دندانپزشکی هستند اما ظرفیت پذیرش این رشته ها حدود هفت تا هشت هزار نفر است.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان ابراز داشت: آگاهی دانش آموزان در رشته های مختلف از ظرفیت صندلی دانشگاه ها نسبت به داوطلبان کنکور در کاهش استرس تاثیرگذار است.

** توجه به هدایت تحصیلی در کنار اصلاح نگاه والدین
رشیدی افزود: بحث هدایت تحصیلی از دوره متوسطه اول در آموزش و پرورش به منظور توزیع متوازن علمی و کاهش آسیب های فردی و اجتماعی به دانش آموزان آغاز شد.
به گفته وی، فرصت های شغلی در کشور وجود دارد اما جامعه به ویژه خانواده ها، شغل ها را بر اساس معیارهای انتخابی و ارزش گذاری شده خود، قبول می کنند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان یادآور شد: هدفگذاری مسوولان برای ورود 38 درصد دانش آموزان این استان به رشته تجربی و نیز تناسب بین ورود به سه رشته نظری به منظور توازن علمی است.
مشاور تحصیلی دبیرستان های استان با بیان اینکه مشاوره شغلی برای دانش آموزان از ابتدای تحصیلات در بدو دوران ابتدایی باید بیان و روشن شود، خاطرنشان کرد: مشاوره تحصیلی و شغلی در سال های اخیر به منظور آشنایی هر چه بهتر دانش آموزان ارائه می شود که نیازمند همکاری خانواده ها است.
قزوینیان بیان کرد: مربیان و معلمان در نظام آموزشی از دوران ابتدایی دانش آموزان را به شناخت علایق ترغیب کنند تا فرزندان جامعه در آینده با آگاهی از علاقمندی و استعداد رشته خود را انتخاب کنند.

** ورود غیرعلمی موسسه ها به بحث کنکور
مشاور تحصیلی دبیرستان های سمنان تصریح کرد: موسسه های کنکور با توجه به اینکه دانش آموزان در این سال ها تنها به فکر ورود به دانشگاه بدون در نظر گرفتن بقیه موارد هستند، در کشور قارچ گونه رشد کردند.
رئیس اداره آموزش متوسطه نظری اداره کل آموزش پرورش استان سمنان گفت: عملکرد برخی موسسه های کنکور در تقابل با راهبردهای آموزش و پرورش است.

** اجرای سند تحول ضامن حل مشکل کنکور
رشیدی با بیان اینکه طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دانش آموزان در 6 ساحت تربیت می شوند، اضافه کرد: طبق این سند ساحتی مرتبط با آموزش علمی و فناورانه است و بقیه ساحت ها تربیت روحی و روانی دانش آموز برای آمادگی در خدمت رسانی به جامعه است.
وی تاکید کرد: اجرایی شدن سند تحول بنیادین در جامعه می تواند بسیاری از مشکلات را در حوزه کنکور و دیدگاه افراد به این موضوع را حل و فصل کند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان ادامه داد: سقف آرزوها و ارزش های اجتماعی جوانان تنها براساس قبولی در دانشگاه ها خلاصه شده است.
مشاور تحصیلی، اهداف تعلیم و تربیت را در کشور فراموش شده برشمرد و گفت: واقعیت تعلیم و تربیت در نظام آموزشی، آماده سازی فرزندان برای زندگی آینده است که این مهم دست به فراموشی سپرده شد.
مشاور تحصیلی به نگرش والدین و جامعه در اجرایی شدن درست تعلیم و تربیت تاکید و بیان کرد: نظام آموزشی کنکور نیست بلکه یادگیری زندگی کردن به دانش آموزان است که متاسفانه برخی ها با تحقق این موضوع مقاومت می کنند.

** سوابق تحصیلی گزینه مناسب برای جایگزینی کنکور
رشیدی یادآور شد: آموزش و پرورش مدافع تاثیر بیشتر سوابق تحصیلی در کنکور به منظور جایگزینی آزمون دانشگاهی است چرا که کیفی ترین و استاندارترین امتحانات نهایی در کشور برگزار می شود.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان اضافه کرد: فرهنگ سازی و پذیرش تاثیر سوابق تحصیلی مقدمه ای برای حذف کنکور که نیازمند تبیین به جامعه است.
دارابیان ابراز داشت: برخی افراد و صاحبنظران همین سبک کنکور و یا تغییر جزئی را قبول دارند و سوی دیگر برخی مخالف برگزاری کنکور هستند چرا که معتقدند حاصل تلاش 12 سال دانش آموزان را در یک روز نباید خلاصه کرد.
رئیس اداره آموزش متوسطه نظری اداره کل آموزش پرورش سمنان گفت: سوابق تحصیلی باید تاثیر قطعی به جای تاثیر مثبت در کنکور داشته باشد تا امتحانات سه پایه اهمیت پیدا کند و آموزش ها در مدارس مفهومی ارائه شود.
دارابیان، آموزش مفهومی به دانش آموزان را ضرورتی برای ارتقای سطح سواد، مشخص شدن تفاوت های فردی و به کارگیری علم در زندگی برشمرد.

** جای خالی توجه به رشته های مهارتی
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان تاکید کرد: طبق برنامه ششم توسعه باید 50 درصد دانش آموزان از پایه نهم به رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش هدایت شوند.
وی ادامه داد: سهم مراکز فنی و حرفه ای در استان سمنان 47.3 درصد است که 10.3 درصد بالاتر از میانگین کشوری است.
رشیدی به ضرورت تدوین اطلس نیازهای شغلی در سمنان اشاره کرد و افزود: برنامه جامع مدون شده برای نیازهای بازار کار در این استان، توجه به رشته های کاردانش و فنی و حرفه ای بیش از پیش می کند.
قزوینیان، مشاور تحصیلی دوره متوسطه سمنان یادآور شد: نبود شناخت خانواده ها از رشته های تحصیلی و دانشگاهی سبب شده به طور صرف سه رشته نظری در کشور داوطلب داشته باشد و دانش آموزان و به ویژه خانواده ها به مهارت آموزی توجه نکنند.

** برقراری عدالت آموزشی و شفاف سازی در گزینش
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان به لزوم شفاف سازی در گزینش دانشگاه ها براساس سوابق تحصیلی تاکید و تصریح کرد: خانواده و دانش آموزان باید مطمئن باشند که در پذیرش دانشگاه ها عدالت و شفاف سازی در گزینش برقرار است.
وی خاطرنشان کرد: ورود به دانشگاه ها باید تلفیقی از کنکور و سوابق تحصیلی باشد تا به مرور زمان تعداد داوطلبان به منظور کاهش هزینه ها کمتر شود.
مشاور دبیرستان های استان سمنان در میزگرد ایرنا گفت: بسیاری از دانشجویان به‌ دلیل نداشتن هدف و علاقمند نبودن به رشته تحصیلی دانشگاهی، در میانه راه تحصیل را کنار گذاشته ‌اند.
قزوینیان بیکاری را معضلی در جامعه برشمرد که خانواده و دانش آموز را به سمت انتخاب رشته های خاص ترغیب می کند بدون آنکه به بقیه جوانب توجه کنند.
قزوینیان افزود: صرف تاثیر سوابق تحصیلی در حذف کنکور کار صحیحی نیست بلکه باید ضرایب دروس هنگام تحصیل دانش آموزان برای رشته های مختلف در نظر گرفته شود.

** خانواده ها برابر نظام توصیفی مقاومت نکنند
مشاور تحصیلی دبیرستان های استان، با اشاره به نظام توصیفی ارزشی که مقدمه ای برای حذف کنکور است، تصریح کرد: خانواده ها همچنان این موضوع را نپذیرفته اند و به دنبال دانستن نمره دانش آموزان هستند.
وی به لزوم آموزش به اولیا برای قبول نظام جدید آموزشی تاکید و گفت: زمینه آموزش به والدین برای زندگی و آینده بهتر کودکان از همان پایه های ابتدایی باید انجام شود.
قزوینیان تاکید کرد: ذهنیت منفی جامعه در خصوص رشته های غیرتجربی باید پاک شود و آن ها را با رشته های آینده دار و نیاز بازار آشنا کرد.

** تب کنکور از دوران ابتدایی شکل می گیرد
رئیس اداره آموزش متوسطه نظری اداره کل آموزش پرورش استان سمنان در میزگرد ایرنا گفت: کنکور در کشور با سابقه ای 50 ساله با سبک و سیاق ثابت برگزار شد.
دارابیان وی تصریح کرد: تب کنکور در کشور از دوران دبستان به دانش آموزان تحمیل می شود و مصداق آن آزمون های مدارس است هرچند آزمون های تستی در مدرسه های ابتدایی، امسال ممنوع شد.
دارابیان با بیان اینکه برگزاری کنکور به روش حاضر خلاقیت را در دانش آموزان از بین می برد، خاطرنشان کرد: آموزش های مدارس و موسسه های آموزشی تنها حافظه محور و برای عبور از سد کنکور است.
رئیس اداره آموزش متوسطه نظری اداره کل آموزش پرورش استان سمنان با اشاره به تاثیر 30 درصدی مثبت سوابق تحصیلی دانش آموزان، گفت: مرجع اصلی در موضوع کنکور سازمان سنجش کشور است ولی در برخی موارد حذف موارد درسی را آموزش و پرورش اعلام می کند و این از موارد ابهام آمیز برای دانش آموزان است.

** مهارت آموزی جایگزین مدرک گرایی شود
دارابیان افزود: مدرک گرایی از دیگر آسیب های نظام آموزشی در کشور است، تعداد دانشگاه های مهارتی در کشورهای پیشرفته نسبت به ایران قابل مقایسه نیست.
رئیس اداره آموزش متوسطه نظری اداره کل آموزش پرورش استان سمنان گفت: بسیاری از دانش آموختگان دانشگاهی کشور با گذشت زمان به منظور کسب مهارت وارد مراکز فنی و حرفه ای می شوند.
دارابیان تاکید کرد: مهارت آموزی دانش آموزان به صورت دانشگاهی زمینه ساز آینده ای روشن برای نسل جوان کشور است.

** کنکور عامل تضعیف کننده شخصیت دانش آموزان
معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان استان سمنان در میزگرد ایرنا گفت: شخصیت بسیاری از دانش آموزان به خاطر کنکور تضعیف شده است.
فرشته سراج افزود: بیان کرد: اکثر دانش آموزان به خاطر نگاه های اجتماعی و اظهار نظر های دیگران، به دنبال ورود به رشته های خاص هستند.
وی تصریح کرد: کنکور باعث از بین رفتن حرمت و شخصیت اشخاص شده است چرا که خیلی از خانواده ها بعد از اعلام نتایج کنکور، از رتبه دانش آموزان پرس و جو می کنند و آن را ملاک شخصیت این قشر قرار می دهند.

** کفه سبک علم و دانش در کنکور
سراج اظهارداشت: نقش معلمان در کنکور کمرنگ شده است و بسیاری از دانش آموزان بنا به شرایط جامعه به منظور کسب موفقیت در کنکور، از معلم ها خواهان آموزش تست زنی در کلاس ها هستند.
وی یادآور شد: کنکور جایگزین رویکردهای درست و منطقی آموزشی در کشور شده و آینده فرزندان در دستان آن است.
این مسوول دانشگاهی اضافه کرد: اقبال دانش آموزان به سمت دبیر کنکوری برای ارائه راه حل های سریع به منظور کسب نتیجه است و این قشر به فکر کسب دانش و علم نیستند.

** سیاست های نادرست در سطح کلان
معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان استان سمنان در میزگرد ایرنا افزود: کنکور را به طور کامل نمی توان حذف کرد و نیاز به وضع قوانین و ایجاد شرایط با توجه به وضع اجتماعی است.
وی شرایط اجتماعی حاکم را نتیجه سیاست ها و برنامه ریزی مسوولان برشمرد و گفت: صندلی های خالی دانشگاه ها نشان از سیاست های نادرست و غیرعلمی در سطح کلان است.
سراج بیان کرد: برنامه ریزان دیدگاه متفاوتی و غیرواقعی نسبت به ضرورت و نیازهای جامعه دارد، تلفیق کنکور و آزمون های نهایی نتایج مطلوب تری برای آینده دانش آموزی کشور دارد.
این مسوول دانشگاهی یادآور شد: حجم بالای محتوای آموزشی در کتاب های درسی به دانش آموزان فرصت تجزیه و تحلیل را نمی دهد و آن ها را از مهارت آموزی دور فاصله می دهد.
9891/6103/7408

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال

گالری تصاویر