۲۶ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۱۱
کد خبر: 83209899
T T
۰ نفر
بیانیه پایانی كنفرانس ورشو سند شكست آن است

تهران - ایرنا - سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به بیانیه پایانی كنفرانس ورشو، آن را سند بی خاصیتی دانست كه تنها از سوی دو كشور برگزاركننده صادر شد و فاقد هر گونه اعتبار و تصمیم بود.

به گزارش روز جمعه گروه سیاسی ایرنا، بهرام قاسمی در واكنش به بیانیه پایانی كنفرانس ورشو گفت: به رغم تلاش های گسترده واشنگتن برای برگزاری یك نشست فراگیر و ایجاد یك ائتلاف جدید علیه جمهوری اسلامی ایران، تعداد و سطح پایین شركت كنندگان كه آنان نیز از همراهی با هر گونه تصمیم ضد ایرانی امتناع كردند، در فرجام این نشست از پیش شكست خورده، بیانیه پایانی آن را به سندی بی خاصیت تبدیل كرد؛ متن و نوشته ای كه تنها از سوی دو كشور برگزاركننده صادر شد و فاقد هر گونه اعتبار و تصمیم بود.
قاسمی در ادامه افزود: برای همه دور اندیشان و تحلیگران و سیاستمداران برجسته و فهیم جهان این شكست كاملا از قبل و از همان آغاز طرح اولیه آن قابل تصور و پیش بینی بود. كنفرانسی تحت عنوان صلح و امنیت در خاورمیانه چگونه می تواند موفق باشد در حالی كه بازیگران اصلی منطقه همچون ایران، تركیه، لبنان، سوریه، عراق و فلسطین در آن حضور ندارند و كشورهای مهمی چون چین و روسیه، و بسیاری از كشورهای مهم اروپایی و غیراروپایی در آن حضور نداشته و یا صرفا در سطح بسیار پائین و كمرنگی در آن شركت كردند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین اظهار داشت: رفتار و كردار عصبی و متشنج وزیر خارجه و معاون رییس جمهور آمریكا در سخنرانی ها و مصاحبه ها كه به طور علنی از اروپا گله و شكایت كرده و از سر ضعف اصرار به خروج آنها از برجام كردند، بهترین گواه و نشانه ناكامی و ناتوانی آنان در تحقق اهداف مورد نظرشان از اجلاس ورشو است.
قاسمی خاطر نشان كرد: ایالات متحده آمریكا از یك سو بانی كنفرانس صلح و امنیت در خاورمیانه می شود، اما از سوی دیگر با خروج یكجانبه و خلاف تمام موازین بین المللی از برجام و با سیاست های ریاكارانه خود تنش و درگیری و حمایت از تروریسم و نزاع و خصومت در میان ملت های منطقه را افزایش داده و ناامنی، بی ثباتی، فقر، جنگ و افراط گرایی را گسترش می دهد.
وی در پایان تاكید كرد: به رغم تمامی سیاست های خصمانه و تجاوز كارانه آمریكا و رژیم اشغالگر قدس مبارزه و مقاومت برای برقراری منطقه ای امن، با ثبات و عاری از حضور قدرت های بیگانه و متجاوز ادامه خواهد یافت و آمریكا باید هر چه سریع تر با درك واقعیات این منطقه حساس از جهان از ادامه این گونه كینه توزی های بی حاصل دست بردارد.
به گزارش ایرنا، روزهای 13 و 14 فوریه برابر با 24 و 25 بهمن، مقامات برخی از كشورهای جهان در ورشو پایتخت لهستان گرد هم آمدند تا درباره ادعای موانع صلح در خاورمیانه به گفت وگو بنشینند. كنفرانسی كه زیر سایه حادثه تروریسیتی زاهدان و عدم حضور شماری از كشورهای اروپایی در عمل بی نتیجه بود.
‌سیام**9402**2021** 1200
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست