بهزاد عبدی در گفت‌وگو با ایرناپلاس:

هنرمند برای داوری‌شدن کار نمی‌کند

تهران- ایرناپلاس- بهزاد عبدی یکی از چهره‌های نسبتاً جوان حوزه موسیقی است که در جشنواره امسال با دو فیلم «ایده اصلی» آزیتا موگویی و «معکوس» پولاد کیمیایی حضور داشت.

عبدی که سال گذشته برای فیلم «دارکوب» نامزد بهترین موسیقی متن فیلم شده بود، امسال در میان نامزدها نبود. عبدی البته در سال 1388 سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را برای موسیقی فیلم «آل» و در سال 1393، همین جایزه را برای فیلم «مزار شریف» گرفته بود. او در سال 1387 نیز جایزه بهترین موسیقی مسابقه ورزش و آواز را برای قطعه «پهلوان» از آکادمی ملی المپیک و در سال 1390 تندیس سرو طلایی بهترین موسیقی پویانمایی را برای «افسانه ماردوش» در جشنواره تلویزیونی جام جم دریافت کرده است.



عبدی که سابقه آهنگسازی برای انیمیشن‌های مختلف را دارد درباره تفاوت‌های آهنگسازی برای انیمیشن و سایر فیلم‌ها این‌گونه پاسخ داد: از لحاظ برخورد تحلیلی هیچ تفاوتی ندارد و دقیقاً باید مانند یک فیلم سینمایی رئال با آن برخورد شود. وقتی واژه فیلم به انیمیشن اطلاق می‌شود، پس باید تناسبات فیلم را هم داشته باشد؛ به‌خصوص اینکه باید عامل صدا در آن مهم‌تر دیده شود. انیمیشن در صدا باید ویژه‌تر از فیلم باشد و انیمیشن‌های دنیا بهترین موسیقی‌ها را دارند.



وی که حضور در چندین کار کودک و نوجوان را در کارنامه خود دارد درباره نکاتی که در ساختن موسیقی برای این ژانر لحاظ می‌کند، گفت: از پیچیده بودن فضا چه در ملودی و چه در ساختار ارکستر فاصله می‌گیرم و در خدمت زبان کودک خواهم بود.

آهنگساز انیمیشن «بنیامین» درباره وضعیت موسیقی در چهار دهه اخیر در سینمای ایران گفت: بسیار رشد کرده است و با فضای روز دنیا پیش رفته است. البته که امکانات برای آهنگسازان مانند غرب و به‌طور خاص هالیوود نیست. ولی باز هم شنیدن آثار زیبای دوستان مایه خوشحالی و افتخار است.

یکی از نقدهایی که سازندگان انیمیشن به جشنواره امسال وارد می‌کردند، داوری نشدن عوامل این آثار بود. عبدی در پاسخ به این سؤال که آیا داوری نشدن انیمیشن در جشنواره باعث ناامیدی عوامل نمی‌شود و چه تأثیرات منفی احتمالی خواهد داشت، گفت: یک هنرمند برای داوری شدن کار نمی‌کند و اثر او به هر حال دیده و شنیده خواهد شد. البته طبیعی است گرفتن جایزه در شناخته ‌شدن، اثر بسزایی دارد ولی من فقط سعی در ارائه کار خودم با کیفیتی قابل قبول داشته و دارم.

عبدی که سه اپرای مشهور عاشورا، مولوی و حافظ را در کارنامه خود دارد از اوکراین مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کرده و استادانی چون وادیم ژوراویتسکی، لودمیلا یورینا، لئو کالادوب داشته است. او مقدمات اولیه موسیقی را نزد فرهاد فخرالدینی آموخته است.

گفت‌وگو از سیدمهدی موسوی‌تبار
*اداره کل اخبار چند رسانه ای*

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال