در نشستی تخصصی بررسی شد :

جایگاه سیاست و اخلاق در دهه پنجم انقلاب اسلامی

تهران- ایرنا- یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: پس از انقلاب عدالت مورد توقع مردم محقق نشد و غلبه سیاست بر اخلاق، آسیب های اخلاقی موجود در جامعه را به دنبال داشت.

به گزارش گروه دانشگاه ایرنا، حجت الاسلام محسن غرویان عصر امروز (سه شنبه) در نشست «بررسی چالش های انقلاب اسلامی در دهه پنجم» اظهار داشت: پس از انقلاب اگرچه در برخی مولفه ها به رشد دست یافتیم اما از نظر اخلاقی شاهد افت بوده ایم؛ سیاست بر اخلاق غلبه یافته است. به جای اینکه از سیاست و قدرت در دستیابی به اخلاق استفاده شود، علیه اخلاق به کار برده می شود. برخی بازی های سیاسی به مباحث علمی ورود کرده و حتی فضای حوزه نیز وارد جناح بندی ها شده است.
وی در نخستین پنل از این نشست که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در حال برگزار شد ، افزود: برخی مردم و مسئولان با الفاظ و عبارت های تند به دنبال تخریب، تهدید و تحقیر یکدیگر هستند. در رسانه ها نیز چنین شرایطی حاکم است.
این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این پرسش که هدف از اطلاق صفت اسلامی به انقلاب چه بود؟ عنوان کرد: منظور از اسلامی بودن نظام پس از انقلاب این است که در جهان بینی و فلسفه، احکام و فقه و اخلاق اسلام در کشور پیاده شود چرا که جهان بینی توحید و الهی زیربنای مکتب اسلام است.
وی افزود: جهان بینی دارای باید و نبایدهایی است که به دو بخش تقسیم می شود؛ باید و نبایدهای فقهی و اخلاقی که انقلاب اسلامی به دنبال پیاده سازی هر دو بخش بود.
غرویان با اشاره به اینکه میزان دقیق تحقق این اهداف در جامعه کنونی مشخص نیست، اظهار کرد: مولفه هایی چون اخلاق، اسلامیت یا جهان بینی کمی نیستند بنابراین معلوم نیست تا چه میزان در دستیابی به این اهداف موفق بوده ایم اما به طور کلی جهت گیری نظام و انقلاب به سوی اسلامی بر این مبانی استوار بود.
در ادامه نیز ابراهیم فیاض جامعه شناس و استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که هدف از اطلاق صفت اسلامی به انقلاب چه بود؟ گفت: انقلاب اسلامی ایران، انقلابی اجتماعی بود که دلیل تاکید آن بر اسلام این بود که اسلام دین قسط و عدالت است. از این رو، پیاده سازی عدالت مبنا قرار گرفت.
وی معتقد است: پس از انقلاب دو جریان با دیدگاه های متقابل در باره عدالت شکل گرفت. نخست جریان عدالتخواه و دیگری جریانی ضد عدالت خواهی.
این استاد دانشگاه با اشاره به بحران های فرهنگی موجود در جامعه ایران، ادامه داد: اکنون مردم ایران جلوتر از ساختارهای جامعه حرکت می کنند که تا اندازه ای متناسب با ساختارهای دینی و اسلامی نیست.

** رویارویی اسلام با قرائت های مختلف
در ادامه این نشست، حجت الاسلام غرویان در پاسخ پرسشی دیگر مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی در اخلاق و اجرای احکام اسلامی چه جایگاهی دارد؟ عنوان کرد: اسلام قرائت های مختلف دارد. مراجع و تمامی شخصیت های دینی همگی فقه اسلامی را بیان می کنند اما با فتواها و قرائت های مختلف، قرائت های متفاوت از اسلام واحد اجتناب ناپذیر است.
وی افزود: امام خمینی (ره) قرائتی از فلسفه ملاصدرا داشت و ولایت فقیه را مطرح ساخت که ریشه در عرفان و فلسفه امام (ره) داشت. ایشان از ولایت فقیه یک تفسیر عرفانی داشت و ولی فقیه را یک انسان کامل و معصوم می دانست که در زمان غیبت حضرت حجت (عج) جانشین بوده و حاکمیت و قانون دست وی است. از این رو بر اساس قرائت امام خمینی (ره) از اسلام انقلاب و ولی فقیه شکل گرفت.
غرویان با تاکید بر اینکه پایه گذار انقلاب اسلامی یک فرد حوزوی بود، تصریح کرد: برای آگاهی از میزان دستیابی به مولفه های اخلاق، فقه و عدالت پس از انقلاب و در چهار دهه گذشته، باید اذعان داشت که با فراز و نشیب های بسیاری روبه رو بوده ایم. آزادی بیان، فکر و اندیشه در برخی دولت ها کم شد و فضای کشور به سوی امنیتی شدن سوق یافت.
این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه استقلال فکری بزرگ ترین دستاورد انقلاب بود، گفت: اما در اهداف آزادی به حد ایده آل دست نیافته ایم اگرچه در عدالت اقتصادی و اجتماعی پیشرفت هایی حاصل شده است.

** ساختار اجتماعی ایران برآمده از کنش های عرفانی
فیاض در ادامه در پاسخ به این پرسش که جمهوری اسلامی باید چه رویکردی را نسبت به اسلامیت در پیش گرفته تا چالش ها برطرف شود؟ به قاعده کنش و ساختار اجتماعی اشاره کرد و گفت: انقلاب برآمده از تفکر امام خمینی (ره) بود. مبانی کلامی و تفکر امام (ره) در دو کتاب کشف الاسرار و ولایت فقیه بیان شده است. وی دو اصطلاح اسلام تحجری و اسلام آمریکایی را مطرح ساخت که تا امروز نیز ادامه یافته است.
وی با انتقاد از نبود جریان علوم انسانی اسلامی در دانشگاه ها و بروز آسیب در حوزه های متعدد، مدعی شد : دانشگاه های کنونی کشور غربی تر از پیش انقلاب است که با انواع آسیب های اجتماعی و فرهنگی روبه رو است. ایران کنونی از نظر اقتصادی دچار چالش های بسیار است. هزینه های زیادی صرف بخش های نظامی کشور شده است اما در صنعت و خودروسازی در جایگاه مناسبی قرار نداریم .
وی در باره آینده ایران و راهکار پیش رو برای رفع بحران ها گفت: ایران از آینده جریان جهانی جدا نیست. این در حالی است که نهادهای جمهوری اسلامی از رسانه تا دانشگاه به گونه ای فعالیت می کنند که کشور از فهم جهان و مسیر حرکت آن جدا باشد. آینده و صلح جهانی بر مردم گرایی و حکمت استوار است.

** تعامل و پیوند با علم جهانی؛ راهکار پیش روی جمهوری اسلامی
حجت الاسلام غرویان نیز در پاسخ به این پرسش که جمهوری اسلامی در دهه پنجم از عمر خود چگونه اسلامی را باید دنبال کند؟ عنوان کرد: آینده انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی باید در رابطه علم و دین جست و جو کرد. در دهه پیش رو باید پیوند عالمان، متفکران و دانشمندان را با علم برقرار سازیم چرا که علم و دین تمامی زندگی را در اختیار دارند.
وی تصریح کرد: باید قرائت های دینی را با رشد علم و فناوری هماهنگ ساخت. ارزش های اخلاقی را حفظ کرد و جامعه را با شیوه جدید زندگی مطابق با فناوری هماهنگ ساخت.
این استاد حوزه با انتقاد از نگاه منفی عده ای به غرب، تصریح کرد: باید تکلیف خود را با علم و جهان مدرن روشن ساخت. علم را در هر کجا که باشد باید آموخت. چالش عظیم انقلاب در دهه پنجم مواجهه با علم و فناوری است. تعامل، گفت وگو و ارتباط باید در تمامی ابعاد سیاسی، علمی و اقتصادی راهبر پیش رو قرار گیرد.

**9283**1601**

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال