پرورش یاوران انقلابی در گذر چهل سال از انقلاب اسلامی

تهران- ایرنا- پرورش و اعتلای تربیت اجتماعی، شخصیت دینی، اخلاقی و عاطفی دانش‌آموزان در کنار آموزش علوم و فنون مختلف، نقطه عطف آموزش و پرورش کشور در چهل سالگی انقلاب اسلامی است که در جهت ارتقای آن و پرورش یاورانی انقلابی گام‌های بلندی برداشته است.

به گزارش روز شنبه خبرنگار علمی ایرنا، ایجاد زمینه مشارکت همه‌جانبه دانش‌آموزان در فعالیت‌های مختلف علمی، فرهنگی و اجتماعی یکی از رموز موفقیت آموزش و پرورش کشور است که به لطف فعالیت سازمان دانش‌آموزی، این هدف دست یافتنی شد و چهل سال بعد از انقلاب اسلامی، دانش‌آموزان توانمند و آشنا با هویت و تربیت اسلامی پرورش یافتند.
دانش‌آموزانی آگاه به تعلیم و تربیت اسلامی، فعال در عرصه‌های مختلف انقلاب و کشور و آماده برای پذیرش مسئولیت‌های فردی و اجتماعی و دارای روحیه تعاون، نیکوکاری، نوع‌دوستی و کمک به دیگران و روحیه قانون‌گرایی و احترام به قانون در جامعه که در سایه عملکرد مثبت انقلاب اسلامی در تاسیس سازمان دانش‌آموزی به توانمندی لازم رسیدند.
سازمانی که «اردشیر دهقانی» معاون فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به کمیت و کیفیت عملکرد آن اشاره کرد و گفت: جلب مشارکت تمامی مخاطبان اصلی و اعضای وابسته و مردمی برای تحقق اهداف سازمان، اقدام لازم برای به عضویت در آوردن داوطلبانه دانش‌آموزان، برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های پرورشی دانش‌آموزان در خارج از مدارس و پژوهش، آموزش و مشاوره برای افزایش توانمندی های دانش‌آموزان عضو از جمله وظایف این سازمان است که توانسته در بازه زمانی کوتاه، نزدیک به دو میلیون نفر از پیشتازان و فرزانگان و نخبگان کشور را زیر پوشش قرار دهد.

**تربیت اجتماعی، ماموریت سازمان دانش‌آموزی
دهقانی یادآور شد: در حقیقت ماموریت اصلی سازمان دانش‌آموزی، گام برداشتن در جهت تربیت اجتماعی دانش‌آموزان است که این ماموریت در قالب یک اساسنامه منسجم و غنی طراحی و به روشنی در تمام ابعاد دیده شده است. اساسنامه سازمان دانش‌آموزی به صراحت تاکید می‌کند که این سازمان باید زمینه ساز مشارکت و بسط فعالیت‌های دانش‌آموزان در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی باشد.
وی افزود: سازمان دانش‌آموزی بر اساس اهدافی که برای آن طراحی شده به دنبال اعتلای شخصیت دینی، اخلاقی، عقلانی، عاطفی، علمی و اجتماعی دانش‌آموزان است. به گونه‌ای که این اعتلای شخصیت در زمینه‌های مختلف اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، ورزشی و هنری بتواند به دانش‌آموزان هویت دینی ببخشد.
دهقانی توانمندسازی دانش‌آموزان برای ورود به اجتماع و تربیت اجتماعی آنان براساس سند تحول بنیادین را ماموریت اصلی سازمان دانش‌آموزی دانست و گفت: مدرسه‌محوری، دانش‌آموز باوری و دانش‌آموز یاوری در تربیت اجتماعی دانش‌آموزان مهم است.
وی درباره ویژگی دانش‌آموز مدنظر سازمان دانش‌آموزی تصریح کرد: سازمان دانش‌آموزی به دنبال تربیت یک نسل از جوانان در تراز جمهوری اسلامی است که از سه ویژگی خاص برخوردار باشند؛ نخست این که نسبت به مبانی دینی و اعتقادی پایبند و عملگرا باشند، دوم این که نسبت به مهارت‌های اجتماعی و مهارت‌های زندگی آشنا باشند و سومین هدف هم بحث حضور این دانش‌آموزان در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تربیتی است به گونه‌ای که بتوانند جایگاه خود را پیدا کنند.

** زیر پوشش قرار دادن 45 هزار مدرسه در راستای اهداف سازمان
معاون فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی در تشریح گام‌های بلند این سازمان در جهت اهداف تعریف شده گفت: تشکل‌سازی یا جذب دانش‌آموزان نخستین گام سازمان دانش‌آموزی در جهت رسیدن به اهداف موردنظر بود که در ابتدای کار، با کمتر از پنج هزار دانش‌آموز این کار را شروع کرد و امروز به یُمن برکت چهل ساله نظام مقدس اسلامی، بیش از یک میلیون و 575 هزار نفر دانش‌آموز نخبه را به عنوان اعضای اصلی خود جذب کرده و حضور خود را در بیش از 45 هزار مدرسه به ثبت رسانده است.
دهقانی خاطرنشان کرد: بیش از 57 هزار مربی در این سازمان حول هسته محور اصلی یعنی تربیت اجتماعی دانش‌آموزان فعالیت و راهبری می‌کنند تا بتواند نسلی در تراز جمهوری اسلامی و دارای ویژگی‌های فردی و عمومی همانند حس مسئولیت‌پذیری و تعهد، دارای اعتماد به نفس، قانونمند و پایبند به اصول اخلاق و ارزش‌های اسلامی تربیت کنند. به گونه‌ای که این دانش‌آموز وقتی احساس مسئولیت کرد و تعهد در درونش شکل گرفت، بدون نیاز به تذکر و یادآوری، خود به خود به طرف جریانات انقلاب اسلامی سوق و در تمام عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، انقلابی و ملی حضور فعال داشته باشد.

**جذب 4.5 ملیون دانش‌آموز چشم‌انداز سازمان دانش‌آموزی در 1404
دهقانی با اشاره به این که برنامه‌های سازمان دانش‌آموزی بر سه حوزه دانش، مهارت و معرفت تعریف شده است، گفت: تمرکز ما در حوزه معرفت بیشتر بر مبنای مسائل دینی، در حوزه مهارتی بحث مهارت‌های زندگی و اجتماعی و در حوزه دانش بر هویت استوار است که خوشبختانه برنامه‌ها به گونه‌ای طراحی شده که به صراحت تغییر رفتار را در دانش‌آموزان می‌بینیم.
وی ادامه داد: نتیجه و خروجی همه این کارها باید به یک محصول نهایی دارای یک ویژگی بارز منتج شود و آن هم بحث تربیت اجتماعی است چرا که اگر دانش‌آموز ما تربیت شده اجتماعی باشد از تربیت دینی هم در درون آن برخوردار خواهد شد. یعنی بدون این که به دانش‌آموز گوشزد کنیم در ایامی که باید در مناسبات مختلف شرکت کند خودجوش در برنامه‌ها حضور پیدا می‌کند. در مسائل دینی فردی پایبند، در مسائل اجتماعی فردی حساس و در مسائل سیاسی، پیگیر خواهد بود که خروجی ما رسیدن به این هدف است.
دهقانی درباره چشم‌انداز آینده سازمان دانش‌آموزی هم اظهار داشت: از سال 93 دو برنامه میان‌مدت را طراحی کردیم، برنامه پنج ساله اول و برنامه هفت ساله دوم که این برنامه‌ها تحت افق 1404 طراحی شده است. به دنبال این هستیم که تا افق 1404 بیش از چهار و نیم میلیون نفر دانش‌آموز را در تشکل‌های سازمان دانش‌آموزی جذب کنیم که اگر رشد جمعیت دانش‌آموزان را در آن بازه زمانی 18 میلیون و پانصد هزار نفر پیش‌بینی کنیم، قرار است سهم سازمان دانش‌آموزی از این تعداد، 25 درصد یعنی 4.5 میلیون نفر باشد.
وی یادآور شد: در این مدت از مجموعه 105 هزار مدرسه‌ای که در کشور وجود دارد، حضور ما در بیش از 45 هزار مدرسه بوده است که تا افق 1404 ضریب نفوذ و ظرفیت بُرد ما به بیش از 85 هزار مدرسه خواهد رسید. همچنین بنا داریم آمار و جمعیت مربیان ما که بحث راهبری، راهبرد و هدایت‌گری دانش‌آموزان را برعهده دارند را تا افق 1404 از مرز 320 هزار نفر مربی عبور دهیم که می‌توانند مسئولیت یک گروه تشکیلاتی حداقل 24 نفره و یا حداکثر 46 نفره را به عهده بگیرد.
معاون فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی افزود: در حقیقت از طریق این دانش‌آموزان که نخبگان اصلی تشکل‌های دانش‌آموزی هستند، به دنبال جریان‌سازی فرهنگی و تربیتی در بطن جامعه هستیم.
علمی*9294* 1055

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال