۱۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۸:۲۰
کد خبر: 83197291
T T
۰ نفر
دولت تصمیمی برای سهمیه‌بندی یا افزایش قیمت بنزین نگرفته است

تهران- ایرنا- وزیر نفت گفت: در دولت بحث‌هایی درباره سهمیه بندی یا افزایش قیمت بنزین مطرح شده اما تاكنون تصمیمی در این حوزه اخذ نشده است.

به گزارش ایرنا از خانه ملت، بیژن نامدار زنگنه امروز- دوشنبه- درباره سرنوشت سهمیه بندی بنزین، افزود: طرح سهمیه بندی بنزین گرایش خاصی از سهمیه بندی بود كه براساس این طرح به هر ایرانی روزانه یك لیتر بنزین- بدون توجه به اینكه فرد دارای خودرو یا موتورسیكلت است- داده می‌شد.
وزیر نفت با بیان اینكه باید با همكاری دولت و مجلس راهكاری برای ساماندهی وضعیت بنزین پیدا كرد، اظهار داشت: در طرح سهمیه بندی بنزین روش بسیار پیچیده ای برای فروش بنزین افرادی كه مصرف ندارند در نظر گرفته شده بود؛ كمیسیون انرژی مجلس با توجه به مسائل مذكور و برخی از مسائل حقوقی طرح سهمیه بندی بنزین را رد كرد.
زنگنه تاكید كرد: كمیسیون انرژی اقداماتی برای كاهش مصرف بنزین و جلوگیری از قاچاق این كالا انجام داده است و با جمع‌آوری اطلاعات از دستگاه های اجرایی، به دنبال برنامه ای برای بهبود شرایط است.
وزیر نفت در پاسخ به اینكه چه تصمیمی برای ساماندهی مصرف بنزین گرفته می‌شود، بیان كرد: دو مسئله مهم در این زمینه وجود دارد؛ نخست قاچاق و دومی مصرف بی رویه بنزین.
زنگنه ادامه داد: مصرف بی رویه بنزین تنها منوط به عرضه نیست، بلكه به تقاضا نیز وابسته است؛ كیفیت خودروهای در حال تولید بر مصرف بنزین موثر است.
وزیر نفت ادامه داد: براساس گزارش ارائه شده از سوی نایب رییس كمیسیون انرژی خودروهای سایر كشورها در هر 100 كیلومتر 7 لیتر بنزین مصرف می‌كند در حالی كه این رقم 11 لیتر در هر 100 كیلومتر برای خودروهای داخلی است.

**ساماندهی مصرف بنزین را باید در كارخانه های تولید خودرو دنبال كرد
وی با بیان اینكه مصرف بنزین را باید در كارخانه های تولید خودرو دنبال كرد، خاطرنشان كرد: در اقداماتی كه كمیسیون انرژی برای ساماندهی مصرف بنزین انجام داده نكاتی نیز برای نفت و گازوئیل در نظر گرفته شده است.
وزیر نفت ادامه داد: رسیدگی به وضعیت نفت و گاز بسیار مهم است چراكه قاچاق این كالا بیش از نفت و گاز است.
زنگنه در پاسخ به اینكه آیا دولت برای افزایش قیمت یا سهمیه بندی بنزین برنامه‌ای دارد، یادآور شد: هفته گذشته كمیسیون تلفیق مجلس 10 پیشنهاد را در این حوزه بررسی كرد كه هیچ یك از آنها رای نیاورد. در واقع در گزارش كمیسیون تلفیق، پیشنهادی برای سهمیه بندی یا افزایش قیمت بنزین وجود ندارد.
وزیر نفت ادامه دارد: در دولت نیز بحث هایی در زمینه سهمیه بندی یا افزایش قیمت بنزین مطرح شده است اما تاكنون تصمیمی در این حوزه اخذ نشده است.
سیام*3061*1535
۰ نفر