۱۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۲۳
کد خبر: 83196576
T T
۰ نفر
قیمت كودهای كشاورزی در سه سال اخیر ثابت مانده است

تهران- ایرنا- مدیرعامل شركت خدمات حمایتی كشاورزی به ثبات قیمت كودهای شیمیایی یارانه ای در سه سال اخیر اشاره كرد و گفت: در این مدت حتی یك ریال به قیمت كود اضافه نشده و این اقدام دولت برای حمایت از بهره برداران بخش كشاورزی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حمید رسولی» روز دوشنبه در نشست خبری چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی كه در محل این سازمان برگزار شد، افزود: اكنون برنامه ای برای افزایش قیمت های كود شیمیایی یارانه ای ازته، فسفاته و پتاسه نداریم.
وی اظهار داشت: البته با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه های تمام شده تولید، قیمت كودهای یارانه ای برای سال آینده بررسی و ارزیابی می شود اما تلاش داریم افزایش قیمتی در این زمینه نباشد، بنابراین كشاورزان نگرانی در این خصوص نداشته باشند.
مدیرعامل شركت خدمات حمایتی كشاورزی اضافه كرد: كودهای یارانه ای توسط سه هزار و 500 شبكه و كارگزاری با قیمت های مصوب عرضه می شود. ‌

** تامین انواع كود مورد نیاز كشور
وی تصریح كرد: با وجود تحریم ها، طبق برنامه وزارت جهاد كشاورزی 100 درصد انواع كود مورد نیاز بخش كشاورزی تامین شده و كمبودی در این زمینه نداریم.
مدیرعامل شركت خدمات حمایتی كشاورزی از ورود دو محموله كود كشاورزی به كشور خبرداد و گفت: بزودی دو محموله كودی فسفات و پتاس به وزن 80 هزار تن از اروپا (بلاروس) و آسیای شرقی (چین) وارد كشور می شود.
وی اضافه كرد: از ابتدای سال تاكنون بدون هیچ مشكلی، كودهای پایه مورد نیاز تامین و وارد كشور شده و در بخش واردات هیچ دغدغه ای نداریم.
این مقام مسول درباره كیفیت كودهای وارداتی اظهارداشت: كودهای وارداتی ما از بهترین تولید كنندگان جهان همانند چین تامین می شود، چین یكی از تولیدكنندگان كودهای كشاورزی به مقصد كشورهای توسعه یافته اروپایی غربی، ایالات متحده و كانادا است.
به گفته وی، شركت خدمات حمایتی كشاورزی به عنوان یك تاجر تلاش دارد براساس استانداردهای ابلاغی، بهترین و با كیفیت ترین كودهای مصرفی در جهان را خریداری و وارد كند تا جایی كه محصولات از زمان خرید تا ورود به كشور در چهار مرحله مورد نمونه گیری و آزمایش قرار می گیرند.
مدیرعامل شركت خدمات حمایتی كشاورزی افزود: در حال حاضر 100 درصد كودهای داخلی و وارداتی عرضه شده در كارگزاری های شركت خدمات حمایتی، مورد تایید موسسه آب و خاك كشاورزی است؛ البته هر جایی كه محصول خوبی موجود است تقلب نیز اتفاق می افتد و حتی فروش اینترنتی تقلبی هم داشته ایم.
وی تصریح كرد: امسال 26 پرونده قضایی تشكیل و به دستگاه های قضایی ارجاع داده شده زیرا كودهای تقلبی را در كیسه ها و بسته بندی های مشابه شركت خدمات حمایتی عرضه می كردند كه با آنها برخورد قانونی شده است.

**افزایش 28 درصدی مصرف كود كشاورزی نسبت به ابتدای دهه 90
مدیرعامل شركت خدمات حمایتی كشاورزی از افزایش مصرف كود در بخش كشاورزی كشور استقبال كرد و گفت: طبق آمارها امسال مصرف كود بخش كشاورزی به دلیل بارندگی های مناسب افزایش پیدا كرده است.
وی با بیان اینكه مصرف كودهای كشاورزی كشور ما نسبت به مصرف جهانی نصف و نسبت به كشورهای پیشرفته یك سوم است، افزود: در كشورما برای هر هكتار 60 كیلوگرم كود مصرف می شود در حالی كه به طور میانگین در سایر كشورها میزان مصرف حدود 120 كیلوگرم و در كشورهای پیشرفته همانند چین و كانادا بین 180 تا 200 كیلوگرم در هر هكتار است.
مدیرعامل شركت خدمات حمایتی كشاورزی اضافه كرد: در سال های گذشته مصرف كود بخش كشاورزی حدود دو تا پنج درصد افزایش داشته است درحالی كه در 10 ماهه امسال این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال 23 درصد و نسبت به میانگین ابتدای دهه 90 بیش ا ز 28 درصد افزایش را نشان می دهد.
رسولی افزایش مصرف كود در بخش كشاورزی را گامی در جهت استاندارد سازی خاك برشمرد و ادامه داد: در سال جاری حدود ۷۰ درصد فسفاته، حدود ۲۰ درصد پتاسه و حدود ۱۰ درصد ازته مصرف شده است، اما باید تنوع بیشتری در سبد مصرفی بهره برداران و كشاورزان ایجاد شود و به عنوان مثال از میزان مصرف پتاسه كاسته شده و ازته افزایش یابد.
وی به كشاورزان توصیه كرد: استفاده از كودهای پتاسه در فصل سرما برای محافظت گیاه و افزایش كمی و كیفی تولید مفید است.

** تامین ذخایر كود كشور
مدیرعامل شركت خدمات حمایتی كشاورزی ذخایر كود كشور را مناسب دانست و گفت: اكنون بیش از 225 هزار تن ذخایر استراتژیك كودی در سراسركشور داریم كه این میزان ذخایر، معادل 10 درصد نیاز كشور است.
رسولی با بیان اینكه میزان 200 هزار تن از ذخایر ثابت است، افزود: در حال حاضر 130 هزار تن كود برای ذخیره در بنادر در حال ترخیص است.
وی افزود: با توجه به نزدیك شدن به كشت بهاره و افزایش حجم مصرف كود در كشور، تلاش داریم ذخایر را به 300 هزارتن افزایش دهیم.
این مقام مسئول با بیان اینكه امسال برنامه تامین كود بخش كشاورزی ۲.۵ میلیون تن بوده است، اظهار داشت: در 10 ماهه اخیر بیش از دو ملیون و 100 هزار تن كود كه معادل بیش از ۸۴ درصد نیاز است را تامین كرده ایم.
به گفته وی، مجموع كود اوره ای كه هر سال از شركت های پتروشیمی تحویل می گرفتیم، یك میلیون و ۲۱۴ هزار تن بود كه امسال با همكاری آنان و تامین به موقع این رقم به یك میلیون و ۲۳۰ هزار تن رسیده است.
مدیرعامل شركت خدمات حمایتی كشاورزی ادامه داد: با توجه به حمل روزانه ۱۰ هزار تن اوره به استان ها نسبت به سال گذشته با افزایش ۳۰ درصدی مواجه شده ایم.
وی افزود: برای دو ماه پایانی امسال حمل ۶۰۰ هزار تن كود اوره را برنامه ریزی كرده ایم تا با ذخیره قابل توجه وارد سال آینده شویم و كشت بهاره را آغاز كنیم.
رسولی درباره واگذاری شركت خدمات حمایتی طبق قانون سال 85 گفت: وظیفه تامین و تدارك كودهای كشاورزی وظیفه ای نیست كه دولت و برنامه ریزان بخواهند نسبت به آن بی تفاوت باشند و ما آمادگی خصوصی سازی را داریم.
مدیرعامل شركت خدمات حمایتی كشاورزی اضافه كرد: این موضوع از 11 سال پیش مطرح شده است كه امیدواریم این شركت با درستی و دقت به اهلش واگذار شود.
اقتصام**9186**9132**2022

سرخط اخبار اقتصاد