در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی:

بودجه آموزش عالی در مسیر درست هزینه شود

تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای می گوید : بودجه آموزش عالی با توجه به تعدد مراکز ضمن اینکه در محل درست هزینه نشده است، برای کیفی سازی آموزش عالی نیز کافی نیست و باید درست هزینه شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، ابراهیم صالحی عمران روز یکشنبه در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی عنوان کرد: بودجه آموزش عالی در درون به طور کارآمد توزیع نمی شود و پاسخگوی دقیق نیازهای آموزش عالی نیست.
وی به عنوان سخنران نخست در نشست تخصصی تنوع بخشی به منابع آموزش عالی و طراحی مدل و درآمدیابی، افزود: رشته اقتصاد آموزش عالی مرتبط با درآمد و هزینه ها در آموزش عالی به شمار می رود اما رشته ای است که در ایران تنها در مقطع دکتری به آن پرداخته شده و در میان اقتصاددانان نیز زیاد به آن پرداخته نمی شود.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: بودجه آموزش عالی حدود 8 هزار میلیارد تومان است اما آیا این بودجه برای آموزش عالی کافی است؟ بودجه برخی شهرداری های کشور از بودجه آموزش عالی بیشتر است. در این شرایط به نظر می رسد مساله آموزش عالی در اذهان به مثابه یک کالای فرهنگی است.
صالحی عمران با اشاره به تعدد مراکز آموزش عالی، اظهار داشت: آیا این بودجه برای این مراکز کافی است؟ آیا این تعداد مراکز را نیاز داشتیم؟ در حالی که بسیاری از این بودجه صرف حقوق کارکنان و هزینه های نگه داری و تعمیر ساختمان مراکز می شود.
وی با بیان این آمار که 80 درصد دانشجویان در 10 تا 20 رشته دانشگاه تحصیل می کنند، تصریح کرد: همه بودجه آموزش عالی صرف 20 رشته می شود. آیا این بودجه پاسخگوی تمامی شاخه های علمی است؟ مشخص است که این بودجه را هدر می دهیم.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای با تاکید بر بالا بودن تعداد دانشگاه ها اظهار داشت: 4 میلیون دانشجو در حال تحصیل هستند اما اینکه چه میزان از این تعداد در رشته های مختلف هدایت درستی شده اند، جای سوال دارد.
این رئیس دانشگاه معتقد است که روسای دانشگاه ها تبدیل به پیمانکارانی شده اند که تنها سرگرم مسائل سلفس سرویس ، ساخت و ساز و تجهیز ساختمان ها شده اند و از توزیع و اختصاص مناسب بودجه به بخش های نیازمند آموزش عالی بازمانده اند.

** پنج پیشنهاد برای توزیع مناسب منابع مالی آموزش عالی
پرویز ساکتی عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در ادامه این نشست ضمن اشاره به نظریه های موجود در اقتصاد آموزش عالی گفت: یکی از بنیانی ترین مسائل در علم اقتصاد «معادله تعادل» است که از سویی منابع مالی و از سویی دیگر هزینه ها را شامل می شود.
ساکتی در ادامه با بیان پنج پیشنهادات برای توزیع مناسب منابع مالی آموزش عالی گفت: دوره های کارشناسی طولانی است و دولت چهار سال هزینه دوره های کارشناسی را می پردازد در حالی که می توان با کاهش استاندارد واحدهای درسی 20 تا 30 واحد را از این دوره از طریق آزمون معافی حذف کرد.
وی در بیان راهکار دوم پیشنهاد داد تا هزینه های جاری و خدماتی دانشگاه ها با تغییر برنامه کار دانشجویی فراگیر، کاهش یابد. این استاد دانشگاه گفت: کار دانشجویان می تواند جایگزین دستمزد کارکنان شود.
ساکتی افزود: گسترش آموزش تلفیقی یعنی برگزاری آموزش های کلاسی و مجازی در کنار هم نیز به کاهش هزینه ها کمک می کند. هر یک از این آموزش ها به تنهایی اثربخشی لازم را ندارند بلکه می توان با ارائه برخی دروس به صورت مجازی، هزینه های کلاس و نگه داری ساختمان ها را حذف یا جایگزین کرد.
این استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه تبدیل دفاتر کارآفرینی دانشگاه ها به معاونت فناوری و کارآفرینی از دیگر راه های توزیع مناسب بودجه است، اظهار کرد: تلفیق دانشگاه آزاد در بدنه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به کمک مالی این وزارتخانه کمک می کند.

** محدودیت منابع درآمدی آموزش عالی
احمدرضا روشن استاد دانشگاه و کارشناس آموزش عالی در ادامه این نشست به گونه شناسی نظام حکمرانی در آموزش عالی ایران اشاره کرد و گفت: حکمرانی مفهومی در خطر است زیرا فهم های مشترکی در باره آن وجود ندارد.
به بیان وی، نظام آموزش عالی ایران بازارگرای دولتی است که نظامی متمرکز با حداقل استقلال دانشگاهی و مبتنی بر انتقال هزینه ها بر دوش مردم است.
وی در تشریح تامین مالی آموزش عالی ایران گفت: شهریه، فروش خدمات پژوهشی، وقف، بودجه دولتی و کمک های خارجی از جمله راه های کسب منابع مالی در آموزش عالی است و چیزی به نام تنوع منابع مالی نداریم.
روشن افزود: در نظام آموزش عالی ایران 2 هزار و 724 مرکز آموزش عالی وجود دارد که از میان این ها 2 هزار و 217 مرکز و موسسه پولی هستند. به عبارت دیگر 81 درصد موسسات شهریه ای هستند. بنابراین تمامی منابع مالی دولتی صرف تنها حدود 20 درصد مراکز آموزش عالی می شود.

** لزوم بازنگری در منابع مالی
رضا منیعی عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی نیز به عنوان سخنران بعدی گفت: روند کاهش دانشجو موسسات آموزش عالی را با بحران روبه رو ساخته است و نظام آموزش عالی باید به دنبال راهکاری برای آن باشد.
وی افزود: بیش از 70 درصد دانشجویان در مراکز و موسسات در برخورداری از یارانه و بودجه دولتی در تحصیل خود محروم هستند و تنها حدود 23 درصد از دانشجویان یارانه دریافت می کنند.
منیعی تاکید کرد که بازنگری در منابع مالی آموزش عالی و تنوع بخشی به آن از جمله ضروریات این حوزه است.

**9283**1601**

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال