هدف ایرنا گسترش اطلاع رسانی است. لذا انتشار این مطلب به معنای تائید محتوای آن نیست

پرواز بر فراز تحریم‌ها

تهران- ایرنا- صنعت هوایی ایران به عنوان یکی از صنایع مهم، راهبردی و اجتناب‌ ناپذیر، همواره پس از انقلاب اسلامی به ‌دلیل قرار گرفتن در سایه شدید ترین تحریم‌ها، فشارهای زیادی را متحمل شده به‌ طوری که از سال‌ها پیش تلاش‌ های بسیاری برای یافتن راه‌‌حل‌های مناسب به منظور غلبه بر این مشکل آغاز کرده است.

انقلاب اسلامی را باید سرآغاز تحولات بزرگ و بنیادین در ایران، منطقه و جهان دانست. دهه فجر و فرا رسیدن ایام پیروزی انقلاب اسلامی، فرصت مغتنمی برای بازخوانی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه‌های گوناگون است. هرچه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی فاصله می‌گیریم، اهمیت پرداختن به موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی و اهمیت تبیین دستاوردها و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی بیشتر می‌شود. صنعت هوایی ایران یکی از مهم‌ترین اهداف دشمن برای زمینگیر کردن بود اما امروز و در آستانه 40 سالگی این صنعت سرافرازتر از آن سال‌های وابستگی به راه خود ادامه داد و می‌دهد.

یکی از اهداف راهبردی دشمنان در جنگ نرم علیه انقلاب و جمهوری اسلامی، ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه و به‌ ویژه در نسل جوان نسبت به آینده با زیر سؤال بردن یا کم‌ارزش جلوه دادن دستاوردهای انقلاب است. دشمنان تلاش می‌کنند تا از طریق قدرت رسانه‌ای خود، جلوی درک واقعیات انقلاب اسلامی و دستاوردهای ارزشمند جمهوری اسلامی از سوی جوانان ایرانی را گرفته و با نوع واقعیت ‌پنداری برای آنان، در پشتوانه‌ های مردمی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی خلل وارد سازند.

مهم‌ترین ورود جدی ایران به عرصه طراحی و ساخت هواپیماهای مسافربری مربوط به سال 1372 و تولید هواپیمای ایران 140 با همکاری شرکت آنتونوف اوکراین در شرکت هسا اصفهان است.

** پیمان ‌نامه شیکاگو
آقای رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت ‌و‌گو با روزنامه «صبح ‌نو» درباره دستاوردهای 40 سالگی صنعت هواپیمایی کشور می‌گوید: «آن چیزی که ما از آن به‌عنوان رشد و توسعه صنعت هوایی کشور در 40 سال گذشته نام می‌بریم باید براساس وضعیتی که بر کشور ما تحمیل شده بررسی و تحلیل شود. ما و آمریکایی‌ها از
امضاکننده‌های پیمان ‌نامه شیکاگو بودیم اما آمریکایی‌ها بر خلاف این پیمان ‌نامه عمل کردند که منجر شد تا سازمان هواپیمایی بیانیه‌ای صادر کند تا اعضای این پیمان ‌نامه از اهداف آمریکا مبنی بر زمینگیر کردن این صنعت در ایران از طریق وضع تحریم مطلع شوند.»

او با اشاره به برخی از محورهای اصلی این پیمان‌نامه، ادامه می‌دهد: «کمک به ارتقای ایمنی سیستم‌ها، حفظ ایمنی افراد در صنعت هوایی در جهت رشد و توسعه صنعت هوایی، در اختیار گذاشتن بازار و استفاده نکردن از سیستم حمل و نقل هوایی در پیشبرد اهداف سیاسی از محورهای مهم این پیمان‌نامه است. آمریکا تمام تلاش خود را در جهت محدود کردن و مانع شدن از رشد و پیشرفت صنعت هوایی ایران انجام داده است.»

** آمارها از پیشرفت می‌گویند
جعفر زاده اضافه می‌کند: «به ‌رغم همه محدودیت‌هایی که برای ایران به‌ وجود آمده است توانسته‌ایم 100 فروند هواپیمای مسافری را در سال 91 به 311 فروند در سال 97 برسانیم و همچنین تعداد هواپیماهای سبک را از 97 فروند به 221 فروند ارتقا بدهیم. از سوی دیگر تعداد صندلی پروازی که در سال 57؛ حدود 4170 صندلی بود به 48 هزار صندلی پرواز رسیده است. این در حالی است که سالانه به 32 میلیون مسافر داخلی و 11 میلیون مسافر خارجی خدمات پروازی ارائه می‌شود.»

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌و‌گو با «صبح ‌نو» ادامه می‌دهد: «از سال 90 تا نیمه سال 97 حدود 236 میلیون نفر جابه‌جایی توسط ناوگان هوایی کشور انجام و سرویس‌های مربوطه ارائه شده است. این در حالی است که سال 57 حدود 49 هزار و 600 پرواز انجام شده است و این رقم در سال 96 به حدود 500 هزار پرواز رسیده است. در آن سال‌ها بخش خصوصی هیچ نقشی در صنعت هوایی نداشت اما در حال حاضر حدود 70 درصد از فعالیت‌های این بخش در دست بخش خصوصی است.»

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری توضیح می‌دهد: «سال 57 حدوداً 30 هزار و 100 پرواز عبوری از کشور داشتیم که در حال حاضر حدود 427 هزار پرواز به صورت سالانه و عبوری از کشور صورت می‌گیرد. در آن سا ل‌ها 43 فرودگاه در کشور وجود داشت که این رقم امروز به 72 فرودگاه افزایش یافته است. همچنین پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تعداد مسیرهای هوایی 10 مورد بوده که امروز به 127 ارتقاء یافته است.»

** شکست محدودیت‌ ها
آنچه که در صنعت هوایی کشور به دست آمده ناشی از تلاش جوانان و متخصصان داخلی در اوج تحریم‌های جهانی بوده است. آقای جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود با روزنامه «صبح ‌نو» به این مسأله هم اشاره کرده و می‌گوید: «محورهای مهم پیشرفت صنعت هوایی این است که با تلاش متخصصان صنعت هوایی و با ایجاد مراکز تعمیر و نگهداری هم در بخش دولتی و هم خصوصی امکان انجام چک‌های مختلف در کشور فراهم شد. به گونه ‌ای که انجام این چک‌ها از چک ‌های سبک و سنگین می‌توان گفت که حدوداً انجام آن در کشور توانسته است 50‌درصد هزینه‌های ارزی کشور را کاهش دهد. این یکی از تلاش‌هایی است که در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و بخش‌های دیگر انجام می‌دهیم.»

او در پاسخ به این سؤال که در چهار دهه گذشته و تحریم‌های این صنعت چه مشکل جدی در این حوزه داشته‌ایم؛ می‌گوید: «به این دلیل که این صنعت بسیار عظیم است هیچ کشور و ایرلاینی در دنیا نمی‌تواند با محدودیت‌هایی که آمریکایی‌ها برای کشورمان وضع کرده بود یک دهم فعالیت‌ های ایران را داشته باشد و این از توانایی فرزندان این سرزمین است.»

** مقاومت را یاد گرفته‌ایم
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به چشم‌انداز صنعت هواپیمایی کشور، می‌گوید: «هدفی که سازمان هواپیمایی کشوری دنبال می‌کند این است که بتواند توسعه ناوگان، تجهیز و توسعه فرودگاه ‌ها و آموزش را همزمان پیش ببرد که در این مسیر به هیچ عنوان هم از ریل توسعه پیاده نخواهد شد. در هر صورت ما مقاومت را یاد گرفته‌ایم تا بتوانیم به اهداف ‌مان برسیم.»

او می‌افزاید: «تلاش ما این است تا بتوانیم سهم پروازی خود را در منطقه به دست بیاوریم و اهداف بلندمدتی که تعریف شده است را به منصه ظهور برسانیم. تجهیز و توسعه فرودگاه‌ ها نیز و اتصال تمام نقاط کشور به شبکه پروازی نیز از دیگر اهداف و چشم ‌اندازهای ما در این صنعت است تا بتوانیم قدم بزرگی در توسعه صنعت گردشگری هوایی برداریم تا در شرایطی که برایمان به‌وجود آمده، بتوانیم با قدرت از آن عبور کنیم.» جعفر زاده درباره اینکه آیا ایران توانی ورود به بخش ساخت هواپیما را دارد، تأکید می‌کند: «بخش فنی و تخصصی در تکنولوژی تولید هواپیما قدم‌های خوبی را برداشته است و در هر صورت تلاش برای ارتقای صنعت هوایی همچنان ادامه دارد تا بتوانیم به اهداف‌مان برسیم.»

** در تولید بالگردها پیشرفت داشته‌ایم
آقای سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز درباره دستاوردهای صنعت هوایی کشور در چهار دهه اخیر به روزنامه «صبح ‌نو» می‌گوید: «ما ظرفیت خیلی بیشتری برای رشد در صنعت هوایی را داریم، تولید ایران 140 نشان داد که می‌توانیم در این مسیر حرکت کنیم اما به علت کمبود اعتبارات این پروژه با مشکلاتی مواجه شد. اگر این طرح مورد اهتمام دولت قرار می‌گرفت الان قطعاً ایران جزو یکی از کشورهای هواپیماسازی بود.»

او ادامه می‌دهد: «در تولید بالگرد هم اقدامات خیلی خوبی صورت گرفته و هم پیشرفته‌ای بسیار چشمگیری داشته‌ایم. در تولید موشک هم که جزو برترین‌های دنیا بوده‌ایم. در مجموع در گذشته کشوری مصرف کننده بوده‌ایم که به یمن این انقلاب به جایی رسیده‌ایم که خودمان توانایی تولید انواع بالگرد و هواپیمای سبک را داریم.»

** باید هواپیمای مسافربری بسازیم
این نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از گفت‌ و‌گوی خود درباره چشم‌انداز پیشروی صنعت هوایی کشور می‌افزاید: «در حوزه ساخت هواپیماهای مسافربری هم کشور ظرفیت ‌های خوبی دارد اما باید توجه بهتری به این موضوع شود، باید با اختصاص بودجه مسیر برای انجام مطالعات علمی و تخصصی آن انجام شود تا در حوزه ساخت هواپیماهای مسافربری هم بتوانیم شاهد پیشرفت باشیم.»

او در پاسخ به اینکه با توجه به تحریم چهار دهه‌ای کشورمان؛ آیا توانسته‌اند تا صنعت هوایی ایران را گوشه ‌گیر کنند، می‌گوید: «قطعاً کار را سخت کرده‌اند اما صنعت هوایی ما هیچ ‌گاه زمین‌ گیر نشده است، ما باید تلاش ‌مان را بیشتر کنیم تا ضمن فراگرفتن دانش ساخت هواپیما جزو کشورهایی بشویم که تحریم به ‌نوعی به سکوی پرش ما برای عبور از این عرصه بدل شود.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان مهم ‌ترین اقدامات برای شکوفایی صنعت هوایی کشور، معتقد است: «به نظرم بهترین کار رفتن به سمت ساخت هواپیماهای مسافربری است چراکه در این موضوع ظرفیت ‌های زیادی داریم و باید کاری کنیم که تولیدکننده هواپیماهای مسافربری بشویم.»

** صنعت هوایی باید احیا شود
موضوع حمل‌ و‌نقل هوایی چه به لحاظ تأثیر راهبردی آن بر سایر مؤلفه‌ های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و چه به لحاظ تبعات انسانی و اجتماعی همواره از مهم ‌ترین مسائل پیش روی کشور بوده است. از همین رو در نقشه جامع علمی کشور توسعه فناوری هوافضا به‌عنوان یک زمینه مهم مورد تأکید قرار گرفته است. در سند جامع توسعه هوافضای کشور که مورد تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است در بخش اهداف کلان حوزه هوایی و هوانوردی توسعه طراحی و تولید هواپیمای جت مسافربری و طراحی و تولید تجهیزات مورد نیاز آن از جمله اویونیک مشخصاً ذکر شده است. بنابراین مبنای تعریف طرح‌های کلان حوزه هوافضا، اسناد بالادستی کشور است که با هدف رفع نیازهای اساسی کشور تدوین شده‌اند. از سوی دیگر با نگاهی به کاستی‌ها و مشکلات پیش روی صنعت هوایی کشور همچون کمبود هواپیما و نیز کهولت سن هواپیماها، مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد ایران تا 20 سال آینده نیاز به هزینه کردن بیش از 50 میلیارد دلار برای خرید هواپیما خواهد داشت که اگر هزینه‌های تعمیر و نگهداری را به آن اضافه کنیم این میزان به بیش از 100 میلیارد دلار خواهد رسید. از این رو ضروری است در صنعت هوانوردی کشور یک حرکت اساسی در جهت رفع این نیاز مهم کشور صورت پذیرد.

منبع: روزنامه صبح نو؛ 1397،11،13
گروه اطلاع رسانی**9117**2002

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال