شورای سیاست‌گذاری برندهای شهرهای خلاق تشکیل می‌شود

تهران- ایرنا- مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو- ایران از توافق این کمیسیون با وزارت کشور برای تشکیل شورای سیاست‌گذاری برندهای شهرهای خلاق ایران خبر داد.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا، شبکه شهرهای خلاق یونسکو در سال 2004 و برای ترویج همکاری میان شهرهایی به راه افتاد که از خلاقیت به عنوان عاملی راهبردی برای پیشرفت پایدار شهری استفاده کرده بودند.
180 شهری که این شبکه را تشکیل داده‌اند، برای رسیدن به هدف مشترکی با هم کار می‌کنند: قرار دادن خلاقیت و صنایع فرهنگی در قلب برنامه‌های توسعه‌شان در سطح محلی و همکاری فعال در سطح بین‌المللی.
در همین راستا گفت وگویی با معاون مطالعاتی و مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو- ایران داشتیم؛ « بهمن نامور مطلق» با تاکید بر هم‌افزایی ملی بیشتر همه نهادهای مرتبط در حوزه شهرهای خلاق از راه‌اندازی دبیرخانه‌ شهرهای خلاق در کمیسیون ملی یونسکو- ایران خبر داد و آن را مرکزی مناسب برای انتقال درست فرصت‌ها و تجربیات جهانی دانست.

* جهان آینده، جهانی بدون مرز و با تمرکز بر روی شهرهاست
وی در پاسخ به این پرسش که برندسازی شهری چیست، گفت: برندسازی شهری یکی از مباحث حائز اهمیتی است که کشورها و سازمان‌های بین‌المللی مانند شوراهای جهانی و یونسکو با آن مرتبط و به آن توجه ویژه دارند. چراکه برندسازی شهری چهارچوب و ابزاری را برای ایجاد تمایز، تمرکز و سازماندهی مشخصه‌های برتر و رقابتی یک شهر فراهم می آورد که البته باید ریشه در واقعیت‌ها داشته باشد.
نامور مطلق ادامه داد: یونسکو بر این باور است که از اساسی‌ترین محورهای توسعه در جهان، شهرها هستند. چون نقش کانونی و تعیین کننده‌ای را در جوامع بشری ایفا می‌کنند. در واقع باید اذعان کرد که آینده جهان، آینده شهرها است و مرزهای کشورها به مراتب کمتر شده و قدرت و تاکید بر روی شهرها بیشتر می‌شود؛ چنان‌که ما بسیاری از کشورها را به واسطه شهرهایشان و پیشرفت در حوزه‌های شهری می‌شناسیم.
وی تصریح کرد: جهان آینده، جهانی بدون مرز و با تمرکز بر روی شهرهاست و در این خصوص گام‌های بلندی در اروپا برداشته شده است و همان‌طور که می‌دانید مرزکِشی‌ها و دیوارکشی‌های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با شکست مواجه شد.
معاون مطالعاتی کمیسیون ملی یونسکو- ایران با تاکید بر اینکه امروز روز دیوارها نیست بلکه دنیای امروز، دنیای پنجره‌ها و درهای باز است که باید به روی یکدیگر گشوده شود، گفت: سازما‌ن‌های جهانی در خصوص پیشرفت پایدار شهری، برنامه‌هایی ارائه می‌کنند که ما نیز در ایران می‌توانیم از این موقعیت‌ها استفاده کنیم و آن‌ها را به فرصت تبدیل کنیم.

* تحریم‌های ناعادلانه آمریکا علیه ایران فرصت مناسبی برای حضور بیشتر در عرصه‌های بین‌المللی است

نامور مطلق در پاسخ به این پرسش که آیا ایران تاکنون در حوزه استفاده از فرصت‌های جهانی عملکرد خوبی داشته است یا خیر، اظهار داشت: متاسفانه ما تاکنون در حوزه استفاده از این فرصت‌ها کارنامه خوبی نداشته‌ایم و بایستی که بیش از پیش در استفاده و بهره‌برداری درست از این فرصت‌ها کوشا باشیم. وی تحریم‌های ناعادلانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را فرصت مناسبی برای استفاده درست از فرصت‌های جهانی و حضور هر چه بیشتر ایران در عرصه‌های بین‌المللی قلمداد کرد.

*سهم اندک ایران از شبکه شهرهای خلاق جهان
نامور مطلق با بیان اینکه یونسکو همواره طرح‌هایی برای پیشرفت شهرها دارد، بیان داشت: یکی از مهم‌ترین این طرح‌ها، شهرهای خلاق هستند که امروزه یکی از حائز اهمیت‌ترین برندهای توسعه شهری به حساب می‌آیند ولی متاسفانه از میان 180 شهری که این شبکه را تشکیل داده‌اند، سهم ایران تنها دو شهر اصفهان و رشت است.
وی افزود: در حالی‌که کشور ما از تمدن و قدمتی بالا برخوردار است و این سهم کم، زیبنده کشور جمهوری اسلامی ایران که از دیرباز شهرنشینی را آغاز کرده، نیست. در حقیقت ما باید از این فرصت‌ها در جهت منافع ملی کشور، بهره بگیریم ‌و هم‌افزایی ملی در حوزه شهرهای خلاق را تقویت کنیم.
مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو- ایران درباره همکاری وزارت کشور با کمیسیون ملی یونسکو- ایران در همین راستا خاطرنشان کرد: خوشبختانه وزارت کشور از اهمیت این برندسازی‌ها و برندهای شهری به خوبی آگاه است و می‌داند که شهرهای جهانی مثل شهرهای هوشمند، شهرهای پاک و شهرهای خلاق تا چه اندازه می‌توانند در توسعه شهری موثر بوده و در تحقق آن مفید واقع شوند.
وی با اشاره به نشست مشترک اخیر میان مسئولان کمیسیون ملی یونسکو- ایران و وزارت کشور گفت: در آن جلسه مقرر شد برای هماهنگی‌ و هم‌افزایی بیشتر میان طرفین و انتقال این فرصت‌ها و تجربیات جهانی، فعالیت‌هایی که هم‌پوشانی دارند، حذف شده و دبیرخانه‌ای در همین راستا در کمیسیون ملی یونسکو- ایران تشکیل شده است تا از گذر آن با توجه به برندهای گوناگونی که در نهادهای بین المللی وجود دارد، بتوانیم به اهداف مشترکی در جهت صیانت از منافع ملی جمهوری اسلامی ایران برسیم.
مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو افزود: همچنین در این جلسه مقرر شد تا شورای سیاستگذاری برندهای شهرها در وزارت کشور راه‌اندازی شود که در آن نهادهای مرتبط مانند وزارت امور خارجه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و کمیسیون ملی یونسکو- ایران با یکدیگر تشریک مساعی کرده و در توزیع عادلانه برندها و توسعه شهری ایران با هم همکاری کنند. در واقع راه‌اندازی این دبیرخانه و در پی آن شورای سیاستگذاری برندهای شهرها می‌تواند کمک شایانی به حضور هر چه پررنگ‌تر ایران در عرصه‌های بین‌المللی داشته باشد.
فراهنگ**9494** 1055

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال