نگاه تجاری گریبانگیر برنامه‌سازی تلویزیونی کودک شده است

تهران- ایرنا- برنامه‌سازی برای کودکان و نوجوانان بی شک به دلیل حساسیت‌های این رده سنی چارچوب‌ها و الزاماتی دارد که باید رعایت شود؛ از جمله حذر از نگاه تجاری به کودک که امروزه گریبانگیر برنامه‌های تلویزیونی این حوزه شده است.

به گزارش شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، دوران کودکی مهم‌ترین سال‌های زندگی هر فردی است و تجربیات این سال‌ها که از هر طریق چه آموزش، خانواده و یا رسانه‌هایی چون تلویزیون و برنامه‌های آن در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد، زیربنای زندگی آینده کودک می‌شود.
تماشای تلویزیون از علایق کودکان بوده که از طریق برنامه‌های خود در دنیای امروزی می‌تواند به تربیت و آموزش و تعلیم کودکان کمک کند اما تحقق این امر رعایت الزامات و چارچوب‌هایی را می‌طلبد که درصورت بی‌توجهی به آنها تبعات جبران‌ناپذیری در آینده متوجه کودکان و جامعه می‌شود.
اگر به نیازها و حیطه‌های تکاملی کودکان طی این دوران در برنامه‌سازی‌ها پاسخ مناسبی داده شود، کودکان از قدرت تفکر و تعقل بیشتری برخوردار می‌شوند و مهارت‌های عاطفی و اجتماعی بهتری خواهند داشت اما امروزه آفاتی دامنگیر برنامه‌سازی‌های کودکان شده است که به نوعی غفلت از احتیاجات خود کودک محسوب شده و بی‌توجهی به آن به تبعاتی در آینده منجر می‌شود.

**مواجهه خردمندانه با حوزه کودک بهره‌مندی مثبت در پی دارد
معاون آموزش ابتدایی و پیش دبستانی وزرات آموزش و پرورش معتقد است: تولیدات حوزه کودک از جمله کتاب، صدا و تصویر که در شکل‌گیری شخصیت کودک اثر دارند باید ممیزی‌های تربیتی داشته باشند.
رضوان حکیم‌زاده افزود: امروز چه بخواهیم و چه نخواهیم در کنار مدرسه و خانواده، فضای مجازی و رسانه به عنوان یک عامل بسیار تاثیرگذار در شخصیت کودکان است، بنابراین مواجهه خردمندانه و برخورد هوشمندانه ایجاب می‌کند از این بستر استفاده مفید برده و تاثیر مثبت بگیریم.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از برنامه‌های وزارتخانه در راستای برقراری عدالت آموزشی به ویژه در مناطق محروم، این است که کودکان و نوجوانان ما در اینگونه مناطق بدون اتلاف وقت در سرویس‌های نقلیه مدرسه از برنامه‌های مفید تربیتی از طریق فضای مجازی بهره ببرند و لازمه این امر تولید و ساخت برنامه‌های مفید است.
حکیم‌زاده افزود: اصلی‌ترین سرمایه این سرزمین کودکان هستند، تربیت کودک یک کار تخصصی است، دید تجاری به این مساله صحیح نیست، امروز تعلیم و تربیت یک علم است و اصول علمی خاص خود را دارد که این مسائل باید در برنامه‌سازی هم رعایت شود.

**نگاه تجاری آفت کار کودک است
«مینا هاشمی» مجری برنامه‌های کودک تلویزیون نیز به خبرنگار ایرنا گفت: امروزه خلایی بزرگ در برنامه‌های آموزشی و سرگرمی‌های تلویزیون برای کودکان وجود دارد، جای برنامه‌سازانی هم که در دوره طولانی توانسته‌اند کار کنند و کارهای خوبی انجام دهند خالی است، کارها در زمینه کودک در دهه 60 ساختاری و حتی انیمیشن‌های خارجی در آن زمان آموزنده بود.
وی افزود: تولیدکنندگان برنامه‌های کودک در آن دوره وفادار به مخاطب بوده و به مخاطب احترام می‌گذاشتند.
هاشمی ادامه داد: برنامه‌سازان کودک باید سعی کنند با یک فرهنگ پویای ایرانی اسلامی، علاقه‌مندی‌ها و فضائل اخلاقی از جمله رفتار با پدر و مادر و در کنار هم بودن را به شکل صحیح به فرزندان یاد دهند.
وی نگاه تجاری به کار کودک و لزوم اسپانسر گرفتن برای کارهای کودک را آفت کار در این حوزه دانست و افزود: وفاداری و احترام به مخاطب و تخصصی و با انگیزه کار کردن باید سرلوحه فعالیت برنامه‌سازان کودک باشد.

**استفاده از تجارب قدیمی‌ها راهکاری برای بهتر شدن اوضاع
«گیتی فر شفائی» سازنده برنامه‌های کودک نیز با اشاره به اُفت اینگونه برنامه‌های تلویزیونی گفت: اولین دلیل این مساله استفاده نکردن از تجارب افراد باسابقه است اگر از تجارب تهیه‌کنندگان قدیمی استفاده شود، تولیدهای موفق‌تری در این حوزه خواهیم داشت.
وی افزود: تهیه‌کنندگان قدیمی قانع هستند چون عاشقانه برای بچه‌ها کار کردند و از انتقال تجارب به جوانان استقبال می‌کنند.
شفائی گفت: برخی تولیدکنندگان برنامه‌های کودک به خاطر نداشتن تجربه، برنامه‌هایی با کیفیت اندک تولید می‌کنند که مسائل مالی را نمی‌توان بی‌ارتباط با این موضوع دانست.
وی افزود: زمانی تهیه‌کننده حتی بهره‌وری هم نداشت و با حقوق واحد و برآوردهای اندک برنامه‌سازی صورت می‌گرفت؛ امروز هم با استفاده درست از منابع می‌توان برنامه خوب ساخت.
وی با اشاره به پرمخاطب بودن برنامه‌های قدیمی کودک گفت: در گذشته برنامه‌سازان در ساخت برنامه‌ها از تمام توان و راه درست برنامه‌ریزی استفاده می‌کردند.
شفائی افزود: در زمینه فیلم کودک اوضاع بهتر است چون باز هم بیشتر شاهد فعالیت قدیمی‌ها هستیم، البته افراد جدید هم در این حوزه کار می‌کنند که در صورت هدایت به سمت درست و نیاندیشیدن صِرف به پول و قرار دادن مادیات در درجه دوم اهمیت می‌توان به بهتر شدن اوضاع امیدوار بود.
وی افزود: دلایل توفیق برنامه‌های موفق نیز اگر بازگو شود برای جوانان تا آن عوامل را به کار ببرند راه خوبی پیش پای آنها برای ادامه کار خواهد بود.

**سیاستگذاری‌های غلط در برنامه‌های کودک به خاطر درآمدزا بودن
«علی فروتن» مجری برنامه فیتیله‌ای‌ها نیز گفت: بچه‌ها روحیه بسیار پاکی دارند و زلالند، وقتی در دنیای کودکان ورود پیدا می‌کنیم غیر از پاکی، زلالی و دوست داشتن چیزی نمی‌بینیم اما متاسفانه امروز به واسطه ورود پول به تمام موارد و حضور این جنس پست و پلشت و کثیف که وقتی به ماجرایی ورود می‌کند؛ همه بدی‌ها را با خودش می‌آورد در حوزه کودک با پیامدهای آفت‌خیز در برنامه‌سازی‌ها مواجهیم.
وی افزود: برخی‌ها امروز در حوزه کودکان هم به خاطر حضور بچه‌ها و درآمدزا بودن آنها، به سیاستگذاری‌های غلط در مورد کودکان ورود و بچه‌ها را درگیر ماجرایی می‌کنند که اصلا ربطی به بچه‌ها ندارد همینطور کسانی که تولید برنامه و محتوا برای کودکان می‌کنند.
وی ابراز امیدواری کرد روزی برسد همه به این بیاندیشند که تولیدات تلویزیونی برای کودکان باید پاک و زلال بماند چون این مساله عین درخت و نهال کاشتن است، اگر نهال خراب بکارید در آینده جنگل به درد نخوری حاصل می‌شود.
فروتن گفت: بچه‌ها هم نهال‌هایی هستند که اگر به آنها اطلاعات بد برسانیم در آینده خودمان دچار مشکل خواهیم شد.
فراهنگ**3009** 1055

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال