۲ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۲۸
کد خبر: 83179524
T T
۰ نفر
اعتیاد به متادون رو به افزایش است

تهران- ایرنا- كارشناس و پژوهشگر اعتیاد از عرضه بی رویه متادون و نشت این ماده در بازار آزاد و عطاری ها انتقاد كرد و گفت: آثار اجتماعی اعتیاد به متادون، افزایش بیماری های كبدی و آسیب های جدی مصرف خودسرانه و بی حد و حصر متادون در كمتر از پنج سال آینده برای جامعه محسوس می شود.

هومان نارنجی ها روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا اظهار داشت: متادون داروی مخدر صنعتی است كه غالباً به عنوان داروی نگهدارنده برای مهار اعتیاد به هروئین و مواد مخدر به كار می‌رود. مشاهدات یك سال اخیر در مراكز بستری و كلینیك های درمان اعتیاد حاكی از افزایش مصرف خودسرانه متادون است و اعتیاد به آن به معضل تبدیل شده است.
وی خاطرنشان كرد: متادون دارویی كشنده و مسموم كننده است كه موجب اختلالات كبدی و مشكلات تنفسی می شود، اعتیاد آور است همچنین احتمال اوردوز و مرگ در آن وجود دارد.
این درمانگر اعتیاد درباره عوارض مصرف خودسرانه متادون گفت: نارسایی كبد، بالا رفتن آنزیم ها، سختی و سرطان كبد عوارض مصرف خودسرانه متادون است و این مساله فرد را با چالش های جدی رو به رو می كند. مساله این است كه بسیاری از معتادان برای ترك اعتیاد به مصرف متادون روی آوردند اما از عوارض مصرف آن خبر ندارند.
نارنجی ها افزود: درصد بالایی از سوانح خیابانی كه به حوادث منجر می شود، پرخاشگری ها، خشونت ها یا عدم هوشیاری ها ناشی از مصرف خودسرانه متادون است كه در بازار به صورت بی رویه و بدون نظارت عرضه می شود.
وی درباره دسترسی به متادون گفت: یك شیشه شربت متادون بین 60 تا 70 هزار تومان به فروش می رسد و این دارو در عطاری ها به راحتی برای همه در دسترس است. اكنون بیمارانی با مصرف بسیار بالا می بینیم كه در تاریخ علم پزشكی ایران جای تعجب دارد.
پژوهشگر اعتیاد گفت: فرد مصرف كننده سعی می كند در ناملایمات زندگی با مصرف متادون خود را تثبیت و روحیه بد خود را رو به بهبود ببرد اما این روند بسیار خطرناك است و باعث بروز مشكلات زیادی در فرد می شود.

* سماور متادون
نارنجی ها اضافه كرد: در یك عطاری ظرفی مانند سماور گذاشته شده است و هر فرد می تواند هر اندازه كه بخواهد متادون تهیه كند اما بعد از تهیه دارو چون درباره میزان مصرف نمی داند، به اندازه نیاز مصرف می كند و ممكن است هر روز میزان آن را افزایش دهد و این روند آغاز مشكل است.
وی درباره میزان مصرف متادون در بیماران گفت: بسته به شرایط بیمار، متادون ممكن است از پنج سی سی تا 40 سی سی برای بیماران تجویز شود اما بیماری به كلینیك مراجعه می كند كه روزانه خودسرانه 180 سی سی متادون مصرف می كند یعنی تقریبا یك شیشه در روز متادون می خورد. این میزان مصرف نشانگر این است كه فرد مصرف كننده آن قدر پله پله میزان مصرف را افزایش داده است كه دیگر نمی تواند آن را متوقف كند حال آنكه یك شیشه شربت متادون می تواند جان چند نفر را به خطر بیندازد.
درمانگر اعتیاد خاطرنشان كرد: اگر متادون توسط پزشك متخصص تجویز شود می تواند كلید حل معما و مشكل باشد اما زمانی كه دست بیمار سپرده می شود چون میزان مصرف را بر اساس نیاز خود تعریف می كند، درمان شكست می خورد.

* چرا قاطعانه با عرضه بی رویه متادون برخورد نمی شود
وی تصریح كرد: اكنون متادون به راحتی وارد بازار آزاد می شود اما چرا برخورد قاطع با عرضه بی رویه متادون صوت نمی گیرد. همه سكوت كرده اند و منتظر هستند ببینند بعد از این چه می شود.
درمانگر اعتیاد اضافه كرد: كلینیك های ترك اعتیاد ماهانه بارها و بارها برای جلوگیری از نشت متادون بازرسی می شوند و سازمان غذا و دارو هم در سامانه «تی تك» داروها را ثبت می كند اما روش های دقیقی برای نگهداری و كنترل لازم است. كسانی كه می خواهند این مسیر را دور بزنند به راحتی میانبرهای نشت دارو را پیدا می كنند.
وی افزود: اعتیاد غیرقابل كنترل و خودسرانه كه هیچ كس نظارتی بر روند تجویز دارو ندارد بسیار خطرناك است و به عنوان یك درمانگر اگر قرار باشد بین اعتیاد بی حد و حصر به متادون و اعتیاد خفیف به تریاك یك مورد را درمان كنم، اعتیاد به تریاك آسان تر از اعتیاد به متادون است.
نارنجی ها خاطرنشان كرد: فرانسه سال ها قبل با مساله مصرف بی رویه و خودسرانه متادون رو به رو بود اما داروی «بوپرنورفین» را جایگزین متادون كرد و اكنون 80 درصد از بیماران اعتیاد در فرانسه تحت درمان با این دارو هستند و فقط 20 درصد متادون می خورند.
وی اضافه كرد: بوپرنورفین به عنوان داروی درمان اعتیاد خاصیت افزایش دوز و اور دوز ندارد در حالی كه متادون اوردوز دارد.
اجتمام *3229* 3063
۰ نفر