دانشگاه ها در حوزه اوتیسم خوب عمل نکردند

کاشان - ایرنا - رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: دانشگاه ها در حوزه اوتیسم عملکرد خوبی نداشته و نیروی مختص مربوط را تربیت نکردند.

به گزارش ایرنا، مجید قدمی روز یکشنبه در آیین راه اندازی نخستین مدرسه اوتیسم کاشان افزود: این سازمان باید معلمی را از دانشگاه تحویل بگیرد که بتواند دانش آموزان اوتیسم را تربیت کند اما به دلیل اینکه دانشگاه ها به وظیفه خود عمل نکردند، سازمان مجبور شد خود این اقدام را انجام دهد.
وی بیان کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی به این نتیجه رسید که امیدی به دانشگاه ها نیست و باید مجموعه کتاب هایی را درباره آموزش دانش آموزان اوتیسم گردآوری و منتشر کند.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تصریح کرد: قلم زدن، تولید محتوا، طراحی و برنامه ریزی آموزشی در این زمینه کار آسانی نیست اما تا کنون در سه پایه کتاب تولید شده و انتشار کتاب های سه پایه دیگر در حال انجام است.
وی اضافه کرد: این قشر از دانش آموزان حق دارند که آموزش ببینند و باید از نفتی که در ایران تولید می شود، بهره مند شوند.
قدمی با اشاره به بودجه 10 هزار میلیارد ریالی امسال سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور عنوان کرد: بین 60 تا 70 میلیون ریال با توجه به نوع معلولیت برای دانش آموزان استثنایی نیاز است، در حالی که برای هر دانش آموز عادی بین 25 تا 30 میلیون ریال هزینه می شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش به فعالیت 48 مرکز آموزش اوتیسم در کشور شامل 30 مرکز دولتی اشاره کرد و یادآور شد: بنابر آمارهای جهانی از هر 65 نوزاد یک نفر به اوتسیم متبلا می شود اما سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بچه های بین 50 تا 70 درصد را در این مدرسه ها پذیرش می کند.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: بر اساس ابزارهای تشخیصی این سازمان، دانش آموزانی که مجوز ورود به این مدرسه را دریافت نکنند باید خدمات توانبخشی از سوی سازمان بهزیستی برای آنها در نظر گرفته شود.
وی آموزش و پرورش استثنایی در جهان را مرهون پیگیری پدران و مادران دانش آموزان دانست و تصریح کرد: پدران و مادران باید از احقاق حق آنها دفاع کنند که ارائه آموزش یکی از مولفه ها است و باید مسائل مالی و اشتغال نیز از سوی انجمن اوتیسم دنبال شود.
قدمی با اشاربه ساخت 190 مدرسه از سوی افراد نیکوکار برای دانش آموزان استثنایی در کشور افزود: گرچه جهت گیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به سمت اشتغالزایی و حرفه آموزی می رود اما خانواده ها باید همواره پیگیر باشند تا مسوولان نیز بتوانند با هم افزایی از آنها حمایت کنند.
وی یادآور شد: شمار دانش آموزان استثنایی کشور در ابتدای انقلاب با جمعیت 40 میلیون نفری هشت هزار نفر بود که این آمار به 152 هزار نفر رسیده است.
به گزارش ایرنا، 2 هزار و 100 دانش آموز طیف اوتیسم هم اکنون در کشور به تحصیل اشتغال دارند که افزون بر 100 نفر آنها در مدرسه های عادی هستند.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ادامه سفر خود به کاشان از چند طرح و مدرسه آموزش کودکان استثنایی و نمایشگاه و فروشگاه توانمندی های کودکان توانخواه این شهرستان دیدن می کند.
پنج مجمتع آموزشی ویژه دانش آموزان استثنایی با 372 دانش آموز در شهرستان کاشان فعال است.
کاشان با جمعیت افزون بر 365 هزار نفر در فاصله 200 کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.
6136/8123/6026/

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال