مجیدی: فیلم و سینما از ظرفیت های مهم همکاری ایران و چین است

پکن- ایرنا- 'مجید مجیدی' کارگردان صاحب نام ایرانی با اشاره به اشتراکات فرهنگی و سیاسی دو کشور ایران و چین گفت: سینما و فیلمسازی نیز از زمینه های مهم فعالیت مشترک میان هنرمندان ایران و چین است.

به گزارش ایرنا مجیدی روز یکشنبه در جمع دانشجویان هنر و رسانه دانشگاه تربیت مدرس پکن با بیان اینکه آشنایی مناسبی با فیلم و سینمای چین دارم اما سینمای چین را بیشتر با فیلم های 'ژان رمو' می شناسم افزود: چین فرهنگ، تاریخ و امکانات زیاد و خیلی بزرگی دارد و امیدوارم سینمای چین بتواند رسالت خود را ایفا کند.
به گفته وی ساخت سالانه 900 فیلم در چین بیانگر رشد این صنعت و جایگاه سینما و فیلمسازی در این کشور است.
مجیدی افزود: با این حال، فیلم و سینما در چین برای رسیدن به جایگاه واقعی خود، به رغم پیشرفت در حوزه صنعتی و تکنولوژی، باید در حوزه فرهنگی نیز تقویت شود.
وی تصریح کرد چین با برخورداری از 6۰ هزار سالن سینما ظرفیت لازم برای انقلاب فیلمسازی را دارد و اگر این اتفاق نیافتد و فیلمسازان چینی نتوانند مخاطبان خود را جذب کنند در عصری که تنوع رسانه ای بر جهان حاکم است سینمای آمریکا به راحتی این عرصه را خواهد گرفت و‌ هالیود مخاطبان را خواهد دزدید.
او تاکید کرد چین به جهت اقتصادی و فرهنگی بازار بزرگی دارد و سالانه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر در این کشور فیلم می بینند که بیانگر ظرفیت بزرگ فیلمسازی در این کشور است.
مجیدی در بخش دیگری از سخنانش فیلمسازی را یک هنر ظریف دانست و افزود: هنر در ناخوداگاه آدم شکل می گیرد و ساخت آن جسارت می خواهد اما باید مواظب بود که جسارت در فیلم سازی نیز گاهی اوقات ممکن است به نقطه سقوط تبدیل شود.
این کارگردان ایرانی در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان فیلمسازی دانشکده هنر و رسانه دانشگاه تربیت مدرس چین که دلیل درخشش فیلم های ایرانی را پرسیده بود تاکید کرد: در ایران همیشه فرهنگ در راس مسایل سیاسی و اقتصادی قرار دارد و این یکی از دلایل درخشش فیلم های ایرانی در چهار دهه گذشته است.
وی افزود: فرهنگ و ادبیات غنی و پر از رمز و راز ایران، مرزها را در نوردیده و در عرصه فیلم نیز تاثیر زیادی بر جای گذاشته است و الهام بخش هنرمندان و کارگردانان ایرانی شده است.
مجیدی تاکید کرد فیلم دارای دو بخش صنعت و هنر است تا هم بتواند اقتصاد خود را تامین کند و هم با مردم ارتباط برقرار کند در غیر این صورت این نوع هنر آسیب خواهد دید و از بین خواهد رفت.
او فیلمسازی برای خود را نه یک هنر بلکه یک رسالت برشمرد و تاکید کرد هیچ وقت به فیلمسازی به عنوان یک هنر نگاه نگاه نکرده ام بلکه آن را یک رسالت و مسئولیت می دانم در همین راستا اگر دغدغه ساخت یک فیلم را نداشته باشم نمی توانم آن را بسازم.
این کارگردان صاحب نام ایرانی سرچشمه هنر را وجود آدمی معرفی کرد و افزود: رسالت هنر خیلی فراتر از مسایل روزمره و سیاست است سینما و هنر روزنامه نیست که ارزش تازگی داشته باشد و کارکرد ژورنالیستی داشته باشد هنری که به ژورنالیست نزدیک باشد ماندگار نخواهد بود.
مجیدی تاکید کرد هنر نباید آلوده مسایل روزمره شود و مانند روزنامه تاریخ مصرف آن تمام شود و اگر چنین نگاهی به هنر داشته باشیم نهایت ظلمی است که هنرمند به خود خواهد کرد.
'وانگ یی ون' معاون دانشکده هنر و رسانه دانشگاه تربیت مدرس پکن نیز در این آیین با اشاره به تاریخ روابط ایران و چین بر تقویت این روابط در بعد سینما و فیلمسازی نیز تاکید کرد.
مجید مجیدی به دعوت استودیو فیلم کودک چین و با هدف امضای تفاهم نامه همکاری ساخت فیلم با این انجمن به چین سفر کرده است.
همچنین در این آیین که با حضور فیلمسازان و دانشجویان رشته های فیلمسازی دانشگاه تربیت مدرس چین برگزار شد دو فیلم مجید مجیدی به نام های 'بچه های آسمان' و 'آواز گنجشک ها' نمایش داده شد که با استقبال گسترده فیلمسازان چینی مواجه شد.
«مجید مجیدی» آبان ماه امسال نیز با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن و به دعوت بنیاد فیلم چین و به منظور سخنرانی و شرکت در نشست سالانه کارگردانان جوان چین به این کشور سفر کرده بود.
**آساق**1904**

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال