۲۰ دی ۱۳۹۷، ۸:۳۷
کد خبر: 83165446
T T
۰ نفر
اكسیر كنترل سرمازدگی باغ های میوه در اراك ساخته شد

اراك - ایرنا - عضو هیات علمی مركز تحقیقات كشاورزی و هیات مدیره شركت فناور نانو پژوهش استان مركزی گفت: اكسیر اختصاصی برای كنترل سرمازدگی بهاره در باغ های میوه نخستین بار در شركت دانش بنیان فناور نانو پژوهش مركزی ساخته شد.

«حمیدرضا دری» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شركت دانش بنیان فناور نانو پژوهش مركزی پس از سال ها تحقیق و بررسی‌های میدانی موفق به ساخت این تركیب برای كنترل سرمازدگی بهاره در باغ های میوه شده است.
وی ادامه داد: سرمازدگی باغ های میوه در فصل بهار همواره خسارت سنگینی به محصولات وارد می كند و با تغییر دمای ناگهانی در این فصل ریزش گل و كاهش معنی دار در تولید رخ می دهد.
عضو هیات علمی مركز تحقیقات كشاورزی استان مركزی یادآور شد: سرمازدگی امسال بیش از یك هزار میلیارد ریال به محصولات بهاره باغی كشور خسارت زده است.
دری گفت: بر این اساس شركت دانش بنیان فناور نانو پژوهش مركزی با تولید 2 نوع محصول كه به صورت چالكود و محلول پاشی انجام می‌شود توانسته به شكل قابل توجهی خسارت سرمازدگی را كنترل كند.
وی ادامه داد: تركیبات این اكسیرها قادر است كه خسارت سرمازدگی زمستانه را نیز با قدرت كنترل كند.
عضو هیات مدیره شركت فناور نانو پژوهش مركزی افزود: این نوع تركیبات در قالب فناوری نو ساخته شده و قادر است سرمای زمستانه را به دلیل تجمیع شیره گیاهی كنترل كرده و در بهار نیز با تاثیر بر رفتار هورمون‌های داخلی گیاه مانع از ریزش گل و حتی افزایش باروری و تولید محصول می‌شود.
دری گفت: توصیه فنی در این تركیبات استفاده از چالكود با استفاده از كامپوزیت بیو ارگانیك در فصل پاییز و محلول پاشی با تركیبات ویژه ریزمغذی قبل از گلدهی است.
مركز تحقیقات كشاورزی استان مركزی در سال 62 و مركز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان سال 72 به بهره برداری رسیده است كه با ادغام وارتخانه های كشاورزی و جهاد سازندگی در سال 79 با عنوان مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی استان مركزی سپس در سال 94 با ادغام مراكز آموزش جهاد كشاورزی استان ها این مركز با نام مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی استان فعالیت كند.
این مركز دارای بخش های تخصصی پژوهشی مشتمل بر گیاه پزشكی، منابع طبیعی، آبخیزداری، زراعی و باغی، فنی و مهندسی است.
مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی استان مركزی دارای هفت ایستگاه تحقیقاتی است كه بستر مناسبی برای اجرای طرح های تحقیقاتی فراهم كرده است.
2 ایستگاه از این ایستگاه ها به صورت ملی (پردیس تحقیقات و آموزش ملی لوبیای خمین و پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه) و پنج ایستگاه دیگر (ایستگاه منابع طبیعی مهندس یونسی خسبیجان، گیاهان دارویی علی آباد، علوم دامی فدك، آبخوانداری خشكرود و ایستگاه تحقیقات كشاورزی اراك) به صورت استانی فعالیت می كند.
1955/6013/
۰ نفر