۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۰۲
کد خبر: 83162082
T T
۰ نفر
دولت مشكل خودروهای وارداتی بلاتكلیف در گمرك را حل كرد

تهران- ایرنا- هیات وزیران در مصوبه ای با رفع بلاتكلیفی خودروهای وارداتی ثبت سفارش نشده در گمرك، اعلام كرد: ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری كه دارای قبض انبار اماكن گمركی، مناطق آزاد تجاری – صنعتی یا ویژه اقتصادی هستند، به صورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی منعی ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت و بر اساس این مصوبه هیات دولت كه شانزدهم دی ماه اسحاق جهانگیری برای اجرا ابلاغ كرد، كل ثبت سفارش های قبلی خودرو (اعم از بانكی و غیربانكی) بر اساس مصوبه هیات وزیران لغو می شود.
خودروهایی كه تا تاریخ ابلاغ این تصویب نامه دارای قبض انبار بوده و با رویه بانكی تامین ارز شده اند، با پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز دریافتی با نرخ سامانه سنا در روز ترخیص، با ثبت سفارش بانكی قابل ترخیص هستند. هر نوع تخصیص ارز جدید برای این ثبت سفارش ها ممنوع است.
مصوبه هیات وزیران اضافه كرده است: خودروهای با ارزش بیش از 40 هزار دلار با محاسبه و پرداخت 40 واحد درصد سود بازرگانی، مازاد بر ماخذ حقوق ورودی مندرج در كتاب مقررات صادرات و واردات، بر اساس شرایط بند نخست این تصویب نامه قابل ثبت سفارش و ترخیص است.
بر اساس این مصوبه، مهلت ترخیص خودوروهای موضوع بندهای (1) و (2) این تصویب نامه، چهار ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه تعیین می شود.
این مصوبه می افزاید: در راستای صیانت از حقوق مصرف كنندگان، قبل از ترخیص خودروهای موضوع این تصویب نامه، گمرك پس از اخذ تائیدیه سازمان حمایت از مصرف كنندگان و تولیدكنندگان، نسبت به ترخیص با رعایت مقررات اقدام خواهد كرد.
طبق این مصوبه هیات وزیران، ترخیص خودروهای با حجم موتور بالاتر از 2500 سی.سی كماكان امكانپذیر نیست و مشمول این تصویب نامه نمی شود.
این مصوبه می افزاید: اجرای این تصویب نامه و ترخیص خودروهای مشمول، مانع رسیدگی قضایی به تخلفات و جرایم متخلفان در واردات خودرو نخواهد شد.
هیات وزیران در تصویب نامه خود اضافه كرد: ضوابط ورود و ترخیص خودروهای موضوع این تصویب نامه و دستورالعمل اجرایی آن در چهارچوب قوانین مربوط ظرف یك هفته توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ خواهد شد.
هیات وزیران در جلسه نهم دی ماه به پیشنهاد مشترك وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت امور اقتصادی و دارایی و دادگستری و بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران و دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و به استناد اصل 138 قانون اساسی تصویب كرد.
به گزارش ایرنا و به گفته «محمدرضا مودودی» سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، حدود 15 هزار خودرو در گمرك های سراسر كشور دپو شده است.
بر اساس تصمیم دولت، واردات خودروی سواری به كشور همچنان ممنوع است.
اقتصام**9189**2025
۰ نفر