۱۴ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۵۹
کد خبر: 83158202
T T
۰ نفر
مذاكرات تجاري چين و آمريكا در پكن برگزار مي شود

پكن- ايرنا- سخنگوي وزارت بازرگاني چين اعلام كرد مذاكرات چين و آمريكا درباره مسائل اقتصادي و تجاري، در سطح معاونان وزير در پكن برگزار مي شود.

به گزارش ايرنا 'گائو فنگ' روز جمعه در نشست خبري با حضور خبرنگاران داخلي و خارجي در پكن تصريح كرد اين مذاكرات 17 و 18 دي (7 و 8 ژانويه) برگزار خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه پيش از ظهر امروز نيز گفت‎وگويي ميان معاونان وزراي بازرگاني چين و آمريكا صورت گرفته است تاكيد كرد 'جفري گِريش'، معاون نماينده تجاري آمريكا به همراه يك گروه كاري از چين ديدار خواهد كرد و با گروه كاري چين در مورد اجراي تفاهم مهم سران دو كشور در آرژانتين به مذاكره مثبت و سازنده خواهند پرداخت.
ترامپ معتقد است چين با سرقت حق مالكيت معنوي و تبعيض تجاري، شركت هاي خارجي و آمريكايي را تحت فشار مي گذارد و كالاهاي ارزان قيمت را با پرداخت يارانه به كشورهاي ديگر صادر مي كند.
ترامپ كه از مازاد تجاري 375 ميليارد دلاري چين به خشم آمده بود اوائل سال 2018 اعلام كرد در اولين مرحله براي كاستن از اين مازاد تجاري، 50 ميليارد دلار كالاهاي وارداتي از چين را مشمول 25 درصد تعرفه مي كند كه چين نيز خيلي زود به اين اقدام واكنش نشان داد.
نهايتا دولت آمريكا تعرفه ها را افزايش داد و بر 250 ميليارد دلار كالاي چيني تعرفه بين 10 تا 25 درصد وضع كرد اما اعلام كرد در آينده ممكن است در صورت تشديد رويارويي تجاري، 275 ميليارد دلار ديگر از اين كالاها را مورد تعرفه قرار دهد چين هم در واكنش به اين اقدام 110 ميليارد دلار از كالاهاي آمريكايي را تحت تعرفه 5 تا 10 درصدي و در پاره اي موارد بين 25 تا 40 درصد قرار داد.
در نهايت پايان سال جاري ميلادي سران دو كشور براي 90 روز آتش بس اعلام كردند ترامپ تهديد كرده است اگر طرفين در اين مدت به توافق دايمي نرسند ساير كالاهاي چيني نيز مزه تعرفه را خواهند چشيد و تعرفه بر روي كالاهاي قبلي هم افزايش خواهد يافت.
قرار است طرفين در اين مدت چندين دور از گفت و گوهاي تجاري و اقتصادي را برگزار كنند بر اين اساس اگر توافقي حاصل نشود اين آتش بس موقتي، ديگر تمديد نخواهد شد و سال 2019 ميلادي شاهد رويارويي جدي تر اقتصادي و تجاري چين و آمريكا خواهيم بود.
**آساق**1904**

سرخط اخبار جهان