۱۲ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۵۵
کد خبر: 83156521
T T
۰ نفر
اجراي بيمه خدمات توانبخشي در گرو تامين منابع مالي است

تهران- ايرنا- مشاور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در امور توانبخشي گفت: وزارت بهداشت آمادگي اجراي بخشي از قانون جامع حمايت از حقوق معلولان مبني بر بيمه خدمات توانبخشي را دارد منوط بر اينكه سازمان مديريت، منابع مالي آن را پيش بيني كند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، محمد تقي جغتايي در بيست و سومين كنگره كاردرماني ايران در سالن ابوريحان دانشگاه شهيد بهشتي افزود: هر تعهد جديدي كه مي خواهد، ايجاد شود لازمه آن تخصيص منابع است و طي نامه اي با امضاي وزير بهداشت از سازمان مديريت اين مساله پيگيري شده است.
وي اضافه كرد: رقم محدودي براي قانون جامع حمايت از حقوق معلولان پيش بيني شد كه مربوط به بيمه نيست و براي مصارف ديگر است.
هنوز فرصت در مجلس باقي مانده است تا حداقل منابعي پيش بيني كنند تا بخشي از خدمات توانبخشي، بيمه شود.
جغتايي تاكيد كرد: نبايد دنبال بيمه خدمات گسترده توانبخشي بود بلكه براي بيماري هاي پيچيده مانند ام اس بر اساس پروتكل و شناسنامه خدمات لازم است حداقل هايي در بسته خدمت بيمه پيش بيني شود.

* كلينيك هاي توانبخشي پزشكي ايجاد مي شود
مشاور وزير بهداشت در امور توانبخشي گفت: منابعي براي ايجاد كلينيك هاي توانبخشي پزشكي در حال اختصاص است. همچنين برنامه ريزي شده تا سه سال آينده حداقل هزار تخت توانبخشي ايجاد شود.
جغتايي افزود: جامعه هدف توانبخشي نيز بايد دنبال اين مساله باشد كه وزارت بهداشت نيز وارد اين حوزه شود.

* كوريكولوم رشته كاردرماني بايد تغيير كند
مشاور وزير بهداشت در امور توانبخشي گفت: كوريكولوم (برنامه درسي) رشته هاي آكادميك ايران، منتج از رشته ها در كشورهاي كانادا و آمريكاي شمالي است و نقدهايي به كوريكولوم رشته كاردرماني وارد است كه بايد تغيير كند و فرصت هاي كار آن بيشتر شود.
جغتايي افزود: اما نيمه پر ليوان اين است كه دانش آموختگان كاردرماني در ايران، كارآمد هستند و توان علمي بالايي دارند و حتي دانش آموختگاني كه خارج رفته اند، خوب درخشيده اند و به عنوان افراد علاقمند و توانا از آنان ياد مي شود.
وي يادآور شد: رشته كاردرماني در ايران علاوه بر سابقه طولاني توانسته است كه خوب بدرخشد و مقاطع كارشناسي ارشد و دكتراي حرفه اي (phd) آن نيز تاسيس شده است.

* كار تيمي توانبخشي براي درمان بايد شكل گيرد
مشاور وزير بهداشت در امور توانبخشي گفت: هر روز كه مي گذرد ضرورت ارائه خدمات توانبخشي در دنيا بيشتر مي شود. در ايران نيز به دليل رشد جمعيت سالمندي و افزايش اميد به زندگي اين نياز احساس مي شود.
جغتايي افزود: ايران اگرچه جزو كشورهاي صنعتي نيست اما مدل تغييرات جمعيتي ما مانند كشورهاي صنعتي است و زنده ماندن كودكان با ناتواني هاي متعدد و گسترش بيماري هاي غيرواگير در ايران همانند كشورهاي صنعتي، ضرورت ارائه خدمات توانبخشي را در كشور جدي تر كرده است.
وي ادامه داد: خدمات توانبخشي به صورت تيمي است و آنچه نقص داريم كار تيمي توانبخشي است، بيماران مبتلا به بيماري هاي پيچيده مانند دمانس، پاركينسون، ام. اس و تروما به كار تيمي توانبخشي نياز دارند و بايد فكري براي آن كرد.

* شروع خدمات توانبخشي از نظام سلامت است
مشاور وزير بهداشت در امور توانبخشي گفت: تدوين پروتكل و شناسنامه ارائه خدمات با همكاري بهزيستي در وزارت بهداشت آغاز شده است؛ هرچند نقدهايي به آن وارد است و بايد اصلاح شود تا كارها بر اساس پروتكل ها پيش برود.
جغتايي افزود: توانبخشي جنبه هاي پزشكي، اجتماعي، آموزشي و حرفه اي حلقه هاي به هم پيوسته دارد كه برخي از اين حلقه ها در بهزيستي و برخي ديگر در وزارت بهداشت است و بايد بين آنها هماهنگي ايجاد شود.
وي تصريح كرد: بخش توانبخشي پزشكي به وزارت بهداشت بازمي گردد كه هرچند قدم هايي در اين زمينه برداشته شده، اما هنوز خيلي ضعيف است.
مشاور وزير بهداشت در امور توانبخشي با بيان اينكه شروع خدمات توانبخشي از نظام سلامت است و بعد به سازمان هايي مانند بهزيستي بازمي گردد، افزود: خدمات توانبخشي فقط در حوزه درمان نيست؛ توانبخشي بايد در نظام سلامت جايگاه داشته باشد و براي آن بيمارستان ايجاد شود.
جغتايي اظهار داشت: خدمات توانبخشي بايد بر اساس برنامه هاي مراقبت در منزل باشد كه بسته هاي آن به هم پيوسته است و نمي توان آنها را از هم جدا كرد.

* اجراي برنامه غربالگري اوتيسم و دمانس با همكاري بهزيستي
مشاور وزير بهداشت در امور توانبخشي گفت: برنامه ملي اوتيسم با همكاري بهزيستي و آموزش و پرورش تهيه شده است و عزم ملي اتفاق افتاده و غربالگري كه بهزيستي شروع كرده بود، وزارت بهداشت نيز شروع مي كند.
جغتايي افزود: وزارت بهداشت در حال پذيرفتن اين مساله است كه خدمات توانبخشي در نظام سلامت ادغام شود. برنامه غربالگري براي دمانس نيز با همكاري بهزيستي در حال تدوين است.
بيست و سومين كنگره كاردرماني ايران با شعار «هويت و جايگاه كاردرماني ايران در عرصه جهاني» به ميزباني بهزيستي و با همكاري وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و جمعيت هلال احمر به مدت دو روز (12 تا 14 دي ماه) همراه با نمايشگاه جانبي از لوازم توانبخشي در سالن ابوريحان دانشگاه شهيد بهشتي، درحال برگزاري است.
اجتمام**9185*1834
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه